Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-05-31, 19:29
  #1
Medlem
SweTechs avatar
Reglerna har uppdaterats. Se nedan.

//Moderatorerna
__________________
Senast redigerad av Gromgutten 2011-05-15 kl. 19:51.
Citera
2010-05-14, 22:07
  #2
Medlem
RyssJävels avatar
Gällande punkt 2:

Jag fick idag min tråd låst för att den var "för tidig" (skapades 5 timmar innan matchen).

Följande motivering fick jag av mod via PM:

Citat:
Tidigast är det magiska ordet.

Det finns ingen mening med att skapa en matchtråd såpass tidigt.
Tråden öppnas om ca en timme.
//Moderator

Jag sökte tydligare klargörande:

Förlåt, men förklara gärna för mig vad är då poängen med att ange fast tidsram om det ändå inte skall följas och får istället tolkas fritt?

Citat:
Det finns ingen fast tidsram, se på dom andra trådarna så är det väldigt få som skapas såpass tidigt som du ville skapa. Det finns ingen mening med att starta en tråd såpass tidigt.
//Mod

Hur kan man säga att det inte finns fast tidsram?

"2. Ny matchtråd får tidigast skapas 6 timmar före matchstart.
4. Tråden kommer att låsas max 3-4 timmar efter matchen har slutat.
"

Alltså, en ram på 6 timmar före och 3-4 timmar efter. Tills skillnad från exempelvis:

"Ny matchtråd får tidigast skapas ett par timmar före matchstart.
Tråden kommer att låsas ett par timmar efter matchen har slutat.
"

Jag personligen tolkar "tidigast" som just tidigast och inte som "när en mod känner att det passar bäst".
Citera
2010-05-14, 23:11
  #3
Medlem
SweTechs avatar
Jag svarar på ditt inlägg endast för att du tydligen inte vill snacka i PM längre.

Du har redan fått mina svar.

Det är helt onödigt att skapa en matchtråd om Slovakien och Norge 5 timmar före match.
Att vi skrev 6 timmar var för att ibland så kan det behövas, t.ex NHL matcher som börjar vid 4 tiden på morgonen men när det gäller en eftermiddagsmatch som börjar 16.00 finns det ingen anledning till att skapa en matchtråd så långt i förväg.

Ville du diskutera matchen så hade det gått bra i den vanliga VM tråden.
//Moderator
Citera
2011-05-15, 15:12
  #4
Moderator
Gromguttens avatar
Uppdaterade matchpratsregler

Før att inte samma diskusion skall føras på flera ställen samtidig startar matchtrådarna i direkt anslutning till matchstart, till dess skall diskussioner och førhandsanalys føras i ordinarie tråd om VM, ES, HA eller vad det vara månde.

Før att sammanfatta:

1. Det är tillåtet att skapa en ny matchtråd ifall ingen annan redan skapat en.
2. Ny matchtråd får tidigast skapas i direkt anslutning till matchstart. Moderator kan i undantagsfall starta tråd med längre tid till matchstart.
3. Rubriken ska tala om vilken omgång det handlar om, komplett med datum.
4. Tråden kommer att låsas en kort tid efter att matchen har slutat.
5. Det är tillåtet med inlägg av chattartande karraktär, dock måste inläggen fortfarande följa topic.
6. Inget chattande kommer att tillåtas utanför detta subforum. Sådana inlägg kommer att raderas som OT.

Reglerna kan komma att revideras.

Det är också tillåtet att ställa frågor i den här tråden.

/Moderatorerna
__________________
Senast redigerad av Gromgutten 2011-05-15 kl. 19:50.
Citera
2013-04-03, 16:42
  #5
Medlem
Vad räknas som i anslutning till match?
Nu under slutspel så startas ju sändningarna en halvtimme före match då en del intressanta saker brukar avslöjas, är en halvtimme före nedsläpp ok?
Citera
2013-04-03, 18:49
  #6
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GulagsFasa
Vad räknas som i anslutning till match?
Nu under slutspel så startas ju sändningarna en halvtimme före match då en del intressanta saker brukar avslöjas, är en halvtimme före nedsläpp ok?

Då går det fortfarande fint att diskutera dessa intressanta saker - med lite mer eftertanke än vad som återfinns i matchpratandets direktkommentarer - i ordinarie tråd.

Matchtråden är før att ge mer spelrum under själva matchen som ett komplement till diskussionerna i respektive huvudtråd.
Citera
2015-04-11, 11:08
  #7
Medlem
TheDarkCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
Då går det fortfarande fint att diskutera dessa intressanta saker - med lite mer eftertanke än vad som återfinns i matchpratandets direktkommentarer - i ordinarie tråd.

Matchtråden är før att ge mer spelrum under själva matchen som ett komplement till diskussionerna i respektive huvudtråd.
Men jag förstår inte.. får man inte posta en tråd som handlar om att en match ska vara den dagen om det är flera timmar före?
Citera
2015-05-03, 12:26
  #8
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheDarkCat
Men jag förstår inte.. får man inte posta en tråd som handlar om att en match ska vara den dagen om det är flera timmar före?

Nej. Det diskuteras ju i ordinarie tråd.
Citera
2022-05-09, 17:03
  #9
Medlem
FNLSs avatar
Varför tillåter inte hockey trådstart sex timmar före matchstart som fotboll? Tycker det enda logiska är att det ska vara samma.

Kampsport har också sex timmar medan bollsport har samma som hockey. Vintersport har 24 timmar, motorsport saknar riktlinjer kring tid för trådstart och övrig sport har inte ens ett regelverk. Här behövs ensning!
__________________
Senast redigerad av FNLS 2022-05-09 kl. 17:08.
Citera
2022-05-09, 17:14
  #10
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Varför tillåter inte hockey trådstart sex timmar före matchstart som fotboll? Tycker det enda logiska är att det ska vara samma


Som du ser av svaren du fått tidigare i tråden kan det gärna uppsnackas i ordinarie tråd så "slipper" vi ha samma diskussion i flera trådar samtidigt. Det känns lite ologiskt att ha ett delforum før att "liveprata" om vad som händer på en arena fem timmar innan det händer något på arenan... På samma sätt är matchprat OT i huvudtråden under match.

Varfør de har annan policy i andra delforum får du fråga dem, här har det varit samma praxis sedan vi fick till ett utvidgade med ett underforum før matchtrådar/eventprat før ungefär 15 år sedan.
Citera
2023-04-11, 11:09
  #11
Medlem
gofigurs avatar
Vad är vitsen med?
4. Tråden kommer att låsas en kort tid efter att matchen har slutat.

En match kan gå till historien men den kan bara diskuteras en kort tid efter dess slut.
Är det bra?

Bara de som följt matchen i realtid kan kommentera tråden
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback