Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-06-29, 22:11
  #85
Medlem
-TheRiddle-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aurora Borealis
Evas make lever och är fortfarande gift med "grannfrun". De gifte sig 1989 och bor fortfarande kvar i samma hus. Grannfruns f.d.make "AB" avled 1990, faktiskt på årsdagen av bröllopet mellan x-hustrun och Evas x-make. Jag vet inte om AB var misstänkt för något brott, men helt klart är att han inte är identisk med styckmördaren AC som dog 2007. Jag är lite dåligt påläst här, var det någon annan än AC som var misstänkt för mordet på Tufvesson, och var det i så fall samma person som var misstänkt för mordet på Eva?
Ja, Alf Billberg var misstänkt för båda morden, på Tufvesson och på Eva alltså.
Citera
2016-06-29, 22:29
  #86
Medlem
Skaraborg2s avatar
Felaktig uppgift.

Citat:
Ursprungligen postat av -TheRiddle-
Du Skaraborg, vi har ingen glädje av att du sitter och håller på information. Lite trött på det här hemlghetsmakeriet "Jag vet men jag säger inget". Nämen knip käft helt då istället för att sitta i tråden och spela allan...


Den homosexuelle misstänkte dubbelmördaren:

Alf Gunnar Roland Billberg, 19440915-3956

Ö Farmv 36 A
214 41 Malmö

Död 1990-12-22

Tack skall du ha för ditt "trevliga" inlägg!

Jag kan också bli trött - på ohyfsade inlägg som t. ex. ditt!

Det var allt tur att jag höll på den uppgiften jag erhöll för länge sedan, eftersom denna i slutändan visade sig var felaktig.
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-06-29 kl. 22:36.
Citera
2018-10-21, 22:05
  #87
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Den s k "dansken" och hans fru umgicks med paret Svensson. En kvinna var det som ringde Eva, då hon fick så bråttom ut. Har tänkt på om det möjligen var denna "danskens" fru? Hon gifte sig senare med Evas man. Ett mycket sällsamt fall. Ev kan det ha varit "dansken" själv som ringde och förställt sin röst. Det var ju Evas lilla barn som senare uppgav att det var en tant som ringt.

"Danskens" påstådda andra offer hittades under en rotvälta, precis som Eva. Tror ej detta nämnts i tråden.

Utdrag ur SvD, 1989-09-15:
Citat:
Mordet på Eva Svensson, som 30 år gammal hittades mördad vid Skryllegården utanför Lund för tolv år sedan, kan vara nära sin lösning. En 45-årig man från Lund häktades på torsdagen för ett mord 1985 i Danmark.
[...]
Den i dag 45-årige mannen och hans dåvarande hustru umgicks med Eva Svensson och hennes man. De bodde i samma fastighet. Redan då var 45-åringen föremål för polisens intresse.

Varför blev 45-åringen föremål för polisens intresse redan 1976? Fått för mig att han kom att misstänkas först i samband med att han greps för mordet på sin pojkvän i Danmark?

Tillägg: Polisen i Lund hade redan 1976 aningar om vad som låg bakom mordet på Eva. Aningar som sedan förstärkts, eller i vart fall kvarstått. Det hade att göra med de sexuella relationer paret Svensson och "dansken" med fru hade. Vidrigt, att en småbarnsmor behövde mördas av så perverterade anledningar.
__________________
Senast redigerad av Ettsjutretton 2018-10-21 kl. 22:32.
Citera
2018-10-22, 15:27
  #88
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -TheRiddle-
En omständighet som tyder på att Billberg och partnerbytarfrun var något "skeva" i skallen är att de döper sin äldsta son till "M*ikael M*aria", och detta var år 1968, långt före Pride och fjollmode.

Maria är inte ett exklusivt flicknamn, det finns gott om män som heter Maria i förnamn. Hört talas om poeten Rainer Maria Rilke?
Citera
2018-10-22, 16:00
  #89
Medlem
Skaraborg2s avatar
Maria.

Citat:
Ursprungligen postat av persephone
Maria är inte ett exklusivt flicknamn, det finns gott om män som heter Maria i förnamn. Hört talas om poeten Rainer Maria Rilke?

En annan berömd person med bl. a. detta förnamn var den klassiske kompositören:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Carl_Maria_von_Weber

Även hans far hade också bl. a. detta förnamn.
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2018-10-22 kl. 16:04.
Citera
2018-11-13, 22:20
  #90
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Från den numera nedlagda hemsidan Drabssager ang mordet i Danmark. Framkommer att en annan svensk också var misstänkt i detta fall: (FB) Anders Carlsson styckmördare & psykopat
Citat:
I maj - juni 1985, forsvandt den 22 årige svensker Tony Michael Tufvesson sporløst fra sit hjem i København.
Lørdag den 29. oktober 1988, blev hans nøgne lig fundet pakket ind i plasticsække, og gravet ned i Magleskoven nord for Borup mellem Køge og Ringsted.
Det var en jæger som luftede sin hund, der gjorde det makabre fund i skoven.
Den 5. december 1988, konstaterede retsmedicinerne, at det stærkt opløste lig af Tony Michael Tufvesson var blevet myrdet af en ukendt gerningsmand.
Han blev identificeret med hjælp fra sit tandkort.
Kriminalpolitiet mistænkte dog en svensk mand A.C. for drabet, idet han havde opholdt sig meget i København i årene 1985-1988.
A.C. blev i sommeren 1988 dømt for drabet på en finsk popmusiker, hvor liget også blev fundet gravet ned i plasticposer.
A.C. blev ved retten i Stockholm i Sverige, idømt forvaring på et Psykiatrisk Hospital.
Men dansk kriminalpoliti kunne ikke bevise, at han var gerningsmanden til drabet på Tony Michael Tufvesson.
Drabssagen om mordet på Tony Michael Tufvesson er fortsat uopklaret.
Citera
2018-11-14, 00:24
  #91
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Från den numera nedlagda hemsidan Drabssager ang mordet i Danmark. Framkommer att en annan svensk också var misstänkt i detta fall: (FB) Anders Carlsson styckmördare & psykopat


Intressant, Emilie Meng som försvann från Korsör hittades också i Borup i något slysnår på torvmosse. Även där var det en som "luftede hund" som fann henne ca ett halvår efter hon försvann. Skogarna och mossarna kring Borup sades då att det var ganska populära dumpningsplatser för Köpenhamns undre värld, inte enbart kvarlevor av människor men även saker man vill göra sig av med av någon anledning. Området kan vara bekant för exempelvis lastbilschaufförer som kanske stannat och rastat på väg mot eller från Köpenhamn.
Citera
2019-06-08, 15:43
  #92
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Enligt en numera pensionerad kriminalinspektör vid Lundapolisens spaningsrotel, är mordet på Eva Svensson att betrakta som "polisiärt uppklarat". Jag antar att det betyder att A. B. var skyldig till detta vidriga mord?

Har polisen någonsin gått ut med hur Svensson mördades?

Edit: Läste nu ett tidigare inlägg vars skribent menar att Svensson kvävdes till döds. Vet dock inte om denna uppgift är "officiell"?
__________________
Senast redigerad av Ettsjutretton 2019-06-08 kl. 15:50.
Citera
2019-06-08, 19:37
  #93
Medlem
Skaraborg2s avatar
Polisiärt uppklarat.

Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Enligt en numera pensionerad kriminalinspektör vid Lundapolisens spaningsrotel, är mordet på Eva Svensson att betrakta som "polisiärt uppklarat". Jag antar att det betyder att A. B. var skyldig till detta vidriga mord?

Har polisen någonsin gått ut med hur Svensson mördades?

Edit: Läste nu ett tidigare inlägg vars skribent menar att Svensson kvävdes till döds. Vet dock inte om denna uppgift är "officiell"?

Mordet på fru Svensson är nog polisiärt uppklarat.

Jag antar att det är denne A. B. som den pensionerade kriminalinspektören menar.
Citera
2020-04-12, 02:05
  #94
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Eva Svensson mördades, enligt polisens teori, för att hon ville sluta med det swingers-liv som hon och GM förde tillsammans med grannparet. Detta swingers-liv var något männen föreslagit som ett sätt att "koppla av" under ledigheten. GM var dock inte intresserad av grannens hustru, utan av mannen. De två männen började föra en homosexuell samvaro och GM blev förälskad. Självklart tröttnade Eva Svensson på detta. Men istället för att skilja sig från Eva så att han kunde leva som bög, valde GM att hennes liv och dumpa hennes kropp under en rotvälta.

Efter mordet fortsatte GM och grannen sitt homosexförhållande. Det var nu fritt fram, eftersom den omedgörliga Eva Svensson var ur vägen. Grannen kom dock inte att bli GM:s enda homosexförhållande, utan han kom att ha flera stycken under kommande år. Homofili var som känt inte GM:s enda böjelse, tyvärr. Att mörda hade också blivit en njutning, vilket hans unge älskare i Danmark likt Eva Svensson också kom att få erfara.
Citera
2020-04-12, 21:18
  #95
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Mordet på fru Svensson är nog polisiärt uppklarat.

Jag antar att det är denne A. B. som den pensionerade kriminalinspektören menar.

A B verkar ha varit verksam vid Tetra Pak i Lund. Ansökte å bolagets vägnar, men i eget namn, patent på någon form av förpackningsmaskin.

https://patents.justia.com/inventor/alf-billberg
Citera
2020-04-16, 21:11
  #96
Medlem
Är detta fallet preskriberat?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback