Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-05-29, 19:10
  #1
Avstängd
LeeVanCleefs avatar
Jag är vänsterhänt men har alltid använt musen med höger hand, och således haft vänstern på de klassiska WASD-knapparna etc. Nu har jag fått för mig att jag vill bli tvåhänt vad gäller detta och skulle behöva lite tips på hur jag ska lägga upp saker och ting för att så smidigast/snabbt som möjligt kunna övergå till att använda musen med vänster hand också.

Vad gör ni som redan nu spelar med vänstersetup? Vilka knappar på tangentbordet har ni bindade? Det känns som numpad-knapparna ligger närmast till hands för mig och min räckvidd. Problemet jag kan se med detta är dock att det inte finns lika många knappar där att binda som det gör på andra sidan tangentbordet (om man nu spelar ett spel som kräver många knappar). Hur löser man det? Finns det rentav tangentbord som är anpassade för vänsterhänta?

Tips och tricks är mycket välkomna!
Citera
2009-05-29, 19:15
  #2
Medlem
Jag skulle iaf flytta styrningen från wasd till plöä så man har space och shift på samma ställe med tummen, sen skulle jag köpa en mus som passar båda händerna.
Citera
2009-05-29, 19:20
  #3
Avstängd
LeeVanCleefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fistor
Jag skulle iaf flytta styrningen från wasd till plöä så man har space och shift på samma ställe med tummen, sen skulle jag köpa en mus som passar båda händerna.

Något speciellt du tänker på med de två knapparna? Man kan ju re-binda allting mer eller mindre inom spelen så speciella knappar är väl inte direkt ett problem.
Citera
2009-05-30, 15:23
  #4
Medlem
Under---18s avatar
Använd högern.
Citera
2009-05-30, 15:25
  #5
Medlem
tpotss avatar
Jag kör med piltangenter.

Hopp på shift, crouch på hctrl, use på enter, reload på delete.
Citera
2009-05-30, 16:33
  #6
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Jag skulle gjort som Fistor sa. Då har du så mycket som möjligt inom räckhåll utan att du behöver flytta handen nånting. Små rörelser med fingrarna så kommer du åt allt du behöver och har samtidigt kvar kontrollen över din gubbe. Precis tvärtemot piltangenterna alltså.
Citera
2009-06-01, 13:35
  #7
Avstängd
weakeSt Links avatar
Byt arm? Hugg av armen och sätt dit en ny arm och hoppas på att du blir högerhänt så slipper du alla problem.
Citera
2009-06-01, 13:37
  #8
Medlem
Är själv vänsterhand och har den på musen, kör som alla andra med WASD och det funkar utmärkt, hur du högerhanden på tangentbordet är nog det minsta problemet, det största är nog att få in rörelserna med vänsterhanden.

Men det med plöä lät faktiskt lite smart, ska nog testas!
Citera
2009-06-01, 14:49
  #9
Medlem
B0zs avatar
varför skulle man vilja träna upp att kunna spela med båda händerna? Jag ser absolut inte nåt bra syfte i det. Visst att en högerboxare vill träna så han kan köra vänster men inom dataspels världen haha vem ska du skryta om detta?
Sry vill inte tracka ner eller så men undrar bara vad syftet är. surfa och runka samtidigt?
Citera
2009-06-01, 15:10
  #10
Avstängd
weakeSt Links avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B0z
varför skulle man vilja träna upp att kunna spela med båda händerna? Jag ser absolut inte nåt bra syfte i det. Visst att en högerboxare vill träna så han kan köra vänster men inom dataspels världen haha vem ska du skryta om detta?
Sry vill inte tracka ner eller så men undrar bara vad syftet är. surfa och runka samtidigt?


sluta gråt och lär dig spela med högern?
Citera
2009-06-01, 16:20
  #11
Medlem
Mäkis avatar
Vilket spel pratar ni om ?
Citera
2009-06-01, 19:24
  #12
Avstängd
LeeVanCleefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B0z
varför skulle man vilja träna upp att kunna spela med båda händerna? Jag ser absolut inte nåt bra syfte i det. Visst att en högerboxare vill träna så han kan köra vänster men inom dataspels världen haha vem ska du skryta om detta?
Sry vill inte tracka ner eller så men undrar bara vad syftet är. surfa och runka samtidigt?

För att förebygga musarm etc. är den främsta anledningen. Så att man inte belasta samma arm hela tiden.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback