• 1
  • 2
2009-05-28, 19:34
Medlem
Simplite och liknande krypteringsprogram finns att nyttja men spelar det verkligen någon roll?
Är det någon som kan "lyssna" på knarkkonversationerna över MSN, Skype, ICQ eller t.o.m Facebook-chatten?

Hur gör ni och era vänner?
Pratar ni "öppet" eller används kodord även där?
Senast redigerad av jordgubbe23 2009-05-28 kl. 19:37.
Citera
2009-05-28, 19:38
Medlem
SafleBouges avatar
Vad jag vet lagras det ingen information om det som skrivs och skickas över internet. Hur man får reda på vad som skrivs utan att ha något spoinprogram vet jag inte heller. Tvivlar starkt på att det är ett problem att sncka på msn om knark.
Citera
2009-05-28, 19:40
Medlem
kingzyzs avatar
Det vore inget kul om det som man skriver på MSN sparas.

Då e det ju verkligen katastrof, om de ska hålla på med sånt
man får hoppas de har vett nog att skilja på pund och pund.
Citera
2009-05-28, 19:41
Medlem
Babsies avatar
Herregud, så länge ni inte funderar på att smuggla tonvis med heroin från Sydamerika så behöver du nog inte oroa dig, tro det eller ej, men polisen har bättre saker för sig än att infiltrera några majja-rökande ungdomars msn-konversationer...
Citera
2009-05-28, 19:42
Medlem
TireFires avatar
http://sv.wikipedia.org/wiki/Paranoia Sluta med tjacket.
Citera
2009-05-28, 19:43
Medlem
kingzyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TireFire
http://sv.wikipedia.org/wiki/Paranoia Sluta med tjacket.

Hehehe
Citera
2009-05-28, 20:13
Medlem
Jaaaas avatar
Jag snackar på vafan jag säljer inget så , skiver dock inget om langare eller tider och sånt .
Citera
2009-05-28, 20:20
Medlem
skype skall funka bra har jag hört. Polisen har beklagat sig över att de inte kan lyssna av skype samtal, men ja jag vet ju dock inte helt säkert.
Citera
2009-05-28, 20:27
Medlem
CoopColas avatar
Herregud vad nojiga folk är.. Tror ni att någon bryr sig om ni ska möta någon bakom konsum och köpa en femma brunt?!
Citera
2009-05-28, 20:34
Medlem
Såhär ligget det till...

Du skall ikket spara konversationer på datorn!
Detta gör att snuten kan kolla igenom det vid husrannsakan.

Ifall du använder simplite så gör du det minimalt svårare för polisen att dig.
Simplite är ett program som krypterar dina msn konversationer. Självklart kan polisen dekryptera det och se vad du skriver. Men varför?

Jo! Ifall du skriver ordet "knark" och skickar så kan det poppa upp på gris datorn att ordet knark har skrivits.
Men om du nu då använder simplite och skriver knark så skrivs det bebc5e7342ca2f076b3d32ed6c557398 (md5) i nätloggen. Vilket självklart inte poppar upp i gris datorn.

Loggad konversationerna?
Självklart gör dom det! Många av vänner har blivit inkallade och fått sina konversationer upplästa men detta är absolut inget att oroa sig för! Verkligen inte.

Så en slutsats av det hela:
Ifall ni använder SimpLite så gör det grisarbetet 1% svårare, och den lilla 1an kan göra så att polisen istället för att slösa tid på en sketen msn logg lägger ner tid på något mycket alvarliga så som mord eller dylikt.

Tjöta på! Skriv hej vilt vad ni vill! MEN KOM IHÅG att ifall ni bestämmer tid/plats och andra saker som kan identifiera något brottsligt så tänk om!

Övriga länkar:
https://www.flashback.org/showpost....32&postcount=3 - Msn logg
https://www.flashback.org/showthread.php?t=117208 - Mer information om loggar
https://www.flashback.org/showthread.php?t=860378 - Hur man skriver över hårddisken (formaterar den totalt) OBS! Endast avändare med minst 6 månaders medlemskap och postcount 100 får tillgång till Avancerad IT-säkerhet.

Kör med hel krypterad trafik vilken gör det nästan intill omöjligt att avlyssna.
Senast redigerad av SweCrime 2009-05-28 kl. 20:36. Anledning: Skype
Citera
2009-05-28, 20:49
Medlem
pebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweCrime

Vet du ens hur simplite fungerar? Nätloggar, vad är det?

Simplite använder en krypteringsmekanism som använder sig av två nycklar per klient. En public key, och en private key. Den första är kan vem som helst se, och den andra är hemlig, bara din dator har den. Så när jag ska skicka något till dig, krypterar jag det med din public key, och då är det bara en nyckel som kan dekryptera det och det är din privata nyckel.
Glömde även nämna att algoritmen fungerar så att du krypterar meddelandet med en nyckel, och dekrypterar med en annan nyckel.

Sorry för stonersvammel hehe.

EDIT: Det jag försöker säga är att det är säkert, så länge båda parter har säkra lösenord och bra virusprogram (alternativt kör linux) och uppdaterar datorn så ofta som möjligt för att täppa igen eventuella säkerhetshål
Slutsats: Nej, polisen har inte resurser nog att dekryptera sånna här meddelanden, om man har uppfyllt ovanstående säkerhetskrav

Och det är inte md5 som används då det är en så kallad "one way encryption" dvs, du kan aldrig dekryptera en md5. Det går därför inte att använda för att kryptera chatter, men är väldigt bra att använda som tex checksum på filer eller för att spara lösenord i databaser (Ingen större fara om sidan blir hackad och databasen läcker ut)
Senast redigerad av peb 2009-05-28 kl. 20:54.
Citera
2009-05-28, 20:55
Medlem
  • 1 Nätloggar är loggar som sparas på t.ex. msn's databas.
  • 2 Ja jag vet hur SimpLite fungerar men tack för informationen med dom olika nycklarna
  • 3 Efter att läst vilken kryptering dom använder drar jag tillbaks att polisen kan avkryptera dom. Men jag säger INTE att polisen inte kan.

Nätloggar: Om ja besöker din hemsida så kan du gå in i din hemsidas server och kolla loggarna så kan du se vilken ip/datum/tid och länkar jag besökt.
Men ifall du har en chat klient så sparas allt du skriver där i en logg.

Detta är självklart inget måste men för att förhindra (spåra) it-kriminalisering så kan man behöva loggar.

EDIT: Nej precis, dom använder en stark och säker kryptering så lär polisen få ett ganska tungt arbete framför sig. (bruteforce).
MEN nu skall man inte förstöra detta underbara forum med en massa datasnack när man istället skall diskutera naturens under
Använda ju bara md5 för att ge ett exempel...
Senast redigerad av SweCrime 2009-05-28 kl. 21:00. Anledning: får la ja också EDITa
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in