Citat:
Ursprungligen postat av SweCrime
Vet du ens hur simplite fungerar? Nätloggar, vad är det?
Simplite använder en krypteringsmekanism som använder sig av två nycklar per klient. En public key, och en private key. Den första är kan vem som helst se, och den andra är hemlig, bara din dator har den. Så när jag ska skicka något till dig, krypterar jag det med din public key, och då är det bara en nyckel som kan dekryptera det och det är din privata nyckel.
Glömde även nämna att algoritmen fungerar så att du krypterar meddelandet med en nyckel, och dekrypterar med en annan nyckel.
Sorry för stonersvammel hehe.
EDIT: Det jag försöker säga är att det är säkert, så länge båda parter har säkra lösenord och bra virusprogram (alternativt kör linux) och uppdaterar datorn så ofta som möjligt för att täppa igen eventuella säkerhetshål
Slutsats: Nej, polisen har inte resurser nog att dekryptera sånna här meddelanden, om man har uppfyllt ovanstående säkerhetskrav
Och det är inte md5 som används då det är en så kallad "one way encryption" dvs, du kan aldrig dekryptera en md5. Det går därför inte att använda för att kryptera chatter, men är väldigt bra att använda som tex checksum på filer eller för att spara lösenord i databaser (Ingen större fara om sidan blir hackad och databasen läcker ut)