Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-05-28, 08:41
  #1
Medlem
Tuesdays avatar
Tysk domstol vägrar häkta enligt avtal. De gör en egen bedömning i kidnappningsfallet av en Malmökvinna, som nu alltså ska vara funnen i Tyskland.

Citat:
Den 21-åriga kvinnan försvann spårlöst från sitt hem i Malmö den siste mars i år. Uppgifter finns om att hon tvingats iväg av tre pistolbeväpnade män. Kvinnans släkting, den som nu uppges ha gift sig med henne, pekas ut som gärningsman.
Det finns flera bevis i ärendet. De räckte i början av april till att släktingen häktades på sannolika skäl misstänkt för människorov. Det är den starkare misstankegraden.
I och med häktningen blev släktingen internationellt efterlyst, men trots det har tysk polis inte överlämnat honom, vilket bryter mot den överenskommelse som finns mellan länderna.



Citat:
Jörg Fröhlich vill inte kommentera att Europas högsta åklagarinstans – Eurojust – nu är inkopplat på ärendet för att förmå tyskarna att agera.

Kammaråklagare Ronny Jonsson vid internationella åklagarkammaren i Malmö är van vid kontakter med utländska myndigheter.

Enligt honom strider den tyska domstolens agerande mot vad Sverige och Tyskland kommit överens om i fall som detta:

– Enligt konventionen ska båda svenska och tyska domstolar häkta i sådana här fall, säger Jonsson.


http://sydsvenskan.se/malmo/article4...dnappning.html

Vad ska man tro? Har den unga kvinnan kvinnan kidnappats, eller emigrerat och ingått äktenskap av egen fri vilja? Det ska finnas bevis för bortförande enligt svensk häktningsdomare. Argumentet från Tyskland att han inte har smitit säger inte mycket med tanke på t ex Schürrers uppsökande av tysk polis när hon var efterlyst. Att kvinnan inte är etnisk svensk kan anas.

Jag vet inte riktigt om detta är rätt forumdel, mod får flytta. Kvinnans försvinnande är listat i Försvunna och mördade 2009-tråden.
Citera
2009-05-28, 09:11
  #2
Medlem
sWeePerrs avatar
Jag tycker nog att vi ska klippa in hela artikeln faktiskt. (ändrat till valda delar nu) Det väcker helt klart en del frågor om det skulle visa sig att de tyska myndigheternas uppfattning är den rätta, eller hur?
__________________
Senast redigerad av Hamilkar 2009-05-28 kl. 10:11.
Citera
2009-05-28, 09:15
  #3
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sWeePerr
Jag tycker nog att vi ska klippa in hela artikeln faktiskt.

Det tycker inte forumets regler (upphovsrätt).

Fler artiklar:

http://sydsvenskan.se/malmo/article4...nte-hjalp.html

http://sydsvenskan.se/malmo/article4...ocksaquot.html


Varför tvista och riskera att kvinnan under tiden hålls fången mot sin vilja?
Citera
2009-05-28, 09:17
  #4
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Det tycker inte forumets regler (upphovsrätt).

Fler artiklar:

http://sydsvenskan.se/malmo/article4...nte-hjalp.html

http://sydsvenskan.se/malmo/article4...ocksaquot.html
Trodde det var ok om man spoilade den. Ber om ursäkt då

Fixat!
__________________
Senast redigerad av sWeePerr 2009-05-28 kl. 09:30.
Citera
2009-05-28, 09:29
  #5
Medlem
sWeePerrs avatar
Hursomhelst, vem ska man tro på? Svenska eller tyska myndigheter? Eller måhända svenska studentskor?
Citera
2009-05-28, 09:35
  #6
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sWeePerr
Hursomhelst, vem ska man tro på? Svenska eller tyska myndigheter? Eller måhända svenska studentskor?

Det handlar väl snarare om att ta reda på mer fakta? Tro kan du göra i kyrkan.

Ponera att allting måste vara färdigbevisat innan polisen får häkta någon. Hur skulle samhället då se ut? Vilka signaler sänder det ut till andra familjer med bortgiftastankar? Kidnappa flickan till Tyskland, människorov har i praktiken blivit ok.
Citera
2009-05-28, 09:55
  #7
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Det handlar väl snarare om att ta reda på mer fakta? Tro kan du göra i kyrkan.

Ponera att allting måste vara färdigbevisat innan polisen får häkta någon. Hur skulle samhället då se ut? Vilka signaler sänder det ut till andra familjer med bortgiftastankar? Kidnappa flickan till Tyskland, människorov har i praktiken blivit ok.
Om det nu är frågan om människorov. Jag har bara svårt för att tänka mig att tyska myndigheter skulle vara mer släpphänta i sådant fall, eller ha mindre kompetens och låta sig luras.

Jag vill också säga att jag genom mitt yrke har mycket stor insikt i våra nysvenskars olika kulturer. Jag har faktiskt också skrivit en del papper på högskolenivå som tangerar ämnet. Inte för att jag vill framhålla mig själv här utan för att tala om att jag insett att "things are not always as they seem to be" i sådana här hedersrelaterade (usch, vilket hemskt ord) historier.

Jag kan naturligtvis ha fel i vanlig ordning

Tillägg:
Det jag tycker är intressant i det här fallet är att vi har två länders myndigheters diametralt olika uppfattningar av situationen. Det vore faktiskt kul att fördjupa sig hur de har tänkt när de har kommit fram till resp. slutsats. Inte så mycket när det gäller den juridiska aspekten, utan mer hur man förhåller sig till nya medborgares olika kulturella traditioner. Det är ju mitt specialområde på sätt och vis.
__________________
Senast redigerad av sWeePerr 2009-05-28 kl. 10:13. Anledning: Tillägg
Citera
2009-05-28, 10:12
  #8
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sWeePerr
Jag tycker nog att vi ska klippa in hela artikeln faktiskt. (ändrat till valda delar nu) Det väcker helt klart en del frågor om det skulle visa sig att de tyska myndigheternas uppfattning är den rätta, eller hur?

Det finns ingenting som säger att inte båda myndigheternas information i sig kan vara helt korrekta. Det finns många historiska exempel på hur offer för brudrov inte bara funnit sig i situationen, utan anpassat sig mycket väl till den. Men det gör ju inte den ursprungliga händelsen inte mindre av ett brudrov för det.
Citera
2009-05-28, 10:16
  #9
Moderator
Hamilkars avatar
Jag har gjort det klassiska moderatorsfelet, och "ändrat" i stället för "citerat" när jag svarade på ett inlägg. Detta betyder att jag irreversibelt har stympat SwePerrs inlägg nummer två i tråden, och bland annat tagit bort hans spoilers. Detta beror alltså på ett klantigt misstag, inte på medvetet modererande, och SwePerr får gärna återställa inlägget i ursprungligt skick, antingen om h*n hinner genom att ändra tillbaka det, eller genom att återposta det material som jag klumpade bort.

Återigen, sorry!

/Hjälpmod.
Citera
2009-05-28, 10:27
  #10
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag har gjort det klassiska moderatorsfelet, och "ändrat" i stället för "citerat" när jag svarade på ett inlägg. Detta betyder att jag irreversibelt har stympat SwePerrs inlägg nummer två i tråden, och bland annat tagit bort hans spoilers. Detta beror alltså på ett klantigt misstag, inte på medvetet modererande, och SwePerr får gärna återställa inlägget i ursprungligt skick, antingen om h*n hinner genom att ändra tillbaka det, eller genom att återposta det material som jag klumpade bort.

Återigen, sorry!

/Hjälpmod.
Ursäkten accepterad! Det var trots allt jag som gjorde fel från början. Här kommer spoilern igen:

http://sydsvenskan.se/malmo/article4...dnappning.html
Citera
2009-05-28, 10:30
  #11
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sWeePerr
Det jag tycker är intressant i det här fallet är att vi har två länders myndigheters diametralt olika uppfattningar av situationen. Det vore faktiskt kul att fördjupa sig hur de har tänkt när de har kommit fram till resp. slutsats. Inte så mycket när det gäller den juridiska aspekten, utan mer hur man förhåller sig till nya medborgares olika kulturella traditioner. Det är ju mitt specialområde på sätt och vis.

Att mitt intresse gäller den juridiska aspekten känner du nog till vid det här laget.

Svenska myndigheter intresserar sig främst för brottet människorov som begicks i Sverige. Därav är mannen häktad på sannolika skäl (i sin frånvaro). Tyska myndigheter verkar fokusera på situationen i Tyskland, flera månader senare. Den kan vara en annan, bruden kan ha anpassat sig. Alternativt vågar inte kvinnan berätta hur hon har det. Ett annat alternativ är Stockholmssyndromet. Oavsett så förändras inte det sätt på vilket svensk domstol anser att hon har blivit bortförd. Målsägande behöver inte stå på åklagarens sida.
Citera
2009-05-28, 10:38
  #12
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det finns ingenting som säger att inte båda myndigheternas information i sig kan vara helt korrekta. Det finns många historiska exempel på hur offer för brudrov inte bara funnit sig i situationen, utan anpassat sig mycket väl till den. Men det gör ju inte den ursprungliga händelsen inte mindre av ett brudrov för det.
Helt klart kan det vara så. Det finns dock en sak jag funderar över här: vi vet inget om hur situationen såg ut på hemmaplan s.a.s., hur mycket hon hade att finna sig i den situationen. Det kanske fanns någon annan "utvald" för henne. Vem vet?

Vad jag vill säga med det är att jag tycker att vi ibland är alltför snabba att döma och fördöma i sådana här fall. En del handlingar och val som kan förefalla ologiska för oss, kan vara helt logiska i andra kontexter och för andra människor. Speciellt i sådana här sammanhang.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback