• 1
  • 2
2009-05-27, 10:01
Medlem
calamuss avatar
Jag formaterade om datorn igår efter att den kraschat för 100e gången (köp aldrig HP!!).

När jag var klar började jag installera om allt igen. Jag kopplade in skrivare, extern HD och andra hårdvaror för att installera dem också. När jag var klar upptäckte jag att min externa HD som brukade ligga som ( G: ) enhet numera låg som ( F: ) enhet och skrivaren var istället ( G: ). Detta har försvårat mycket för mig, bl.a. hittar inte musikprogrammet mina låtar i mina spellistor som jag har slitit med i åratal.

Min fråga är då hur man gör för att byta en enhet så att min externa HD blir ( G: ) istället och skrivaren blir ( F: ). Jag provade att ringa microsoft support, men eftersom jag använder Windows XP så skulle supporten ha kostat 660 :- (vilket är helt jä**a sjukt).

Jag vore evigt tacksam om någon kan hjälpa mig med detta!
Citera
2009-05-27, 10:05
Medlem
Högerklicka på Den Här Datorn -> Hantera -> Diskhantering -> Ändra enhetsbeteckning och sökvägar.

EDIT: Du måste först ändra så att skrivaren blir någon ledig bokstav, så att den du vill ha blir ledig
Citera
2009-05-27, 10:07
Medlem
martiness avatar
Högerklicka på den här datorn > Hantera > Lagring > Diskhantering > Högerklicka på den du vill ändra och välj " Ändra enhetsbetäckning och sökvägar" Sen ändra till det du vill. Om du vill byta något till en bokstav som redan är upptagen måste du ändra den som har den upptagna bokstaven till något tillfälligt
Citera
2009-05-27, 10:08
Medlem
macka-pärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calamus
Jag formaterade om datorn igår efter att den kraschat för 100e gången (köp aldrig HP!!).

När jag var klar började jag installera om allt igen. Jag kopplade in skrivare, extern HD och andra hårdvaror för att installera dem också. När jag var klar upptäckte jag att min externa HD som brukade ligga som ( G: ) enhet numera låg som ( F: ) enhet och skrivaren var istället ( G: ). Detta har försvårat mycket för mig, bl.a. hittar inte musikprogrammet mina låtar i mina spellistor som jag har slitit med i åratal.

Min fråga är då hur man gör för att byta en enhet så att min externa HD blir ( G: ) istället och skrivaren blir ( F: ). Jag provade att ringa microsoft support, men eftersom jag använder Windows XP så skulle supporten ha kostat 660 :- (vilket är helt jä**a sjukt).

Jag vore evigt tacksam om någon kan hjälpa mig med detta!

Funkar detta för dig?:
Högerklicka på Den här datorn och välj Hantera, välj sedan Diskhantering. Högerklicka på den disk vars bokstav du vill ändra och välj Ändra enhetsbeteckning och sökvägar. Klicka på Ändra, byt enhetsbokstav och klicka Ok.

Edit: Här går det undan, sa flickan.
Citera
2009-05-27, 11:28
Medlem
calamuss avatar
Tack för hjälpen
Citera
2009-05-28, 09:18
Medlem
orkarNs avatar
OT raderat.

/mod
Citera
2009-05-28, 16:29
Medlem
Har/hade exakt samma problem som TS!
Det är så att jag har all min musik på min externa hdd, och jag kopplade ut den för ett tag sedan, och när jag sedan kopplade i den igen så hade den bytt enhetsbokstav. Fine, tänkte jag, men gick sedan in i iTunes, och den hittade inte min musik.

Från början hette den E:, sen byttes det till H:. Jag har nu, med hjälp av denna tråd, bytt tillbaka den till E:, men iTunes hittar fortfarande inte min musik. Vad ska jag göra?
Citera
2009-05-29, 16:17
Medlem
Ingen som har en minsta aning om vad som kan vara fel?
Citera
2009-06-01, 18:48
Medlem
Sista posten innan jag slutar med att bumpa denna tråd. INGEN som har någon som helst aning om vad jag kan göra?
Citera
2009-06-01, 19:34
Medlem
hakdhakdhakds avatar
högerklicka den här datorn -> hantera -> Diskhantering -> välj en hdd -> ändra enhetsbetäckning
Senast redigerad av hakdhakdhakd 2009-06-01 kl. 19:35. Anledning: ojsan läste visst inte klart innan jag svara :P
Citera
2009-06-01, 19:58
Medlem
macka-pärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absolut_johan
Sista posten innan jag slutar med att bumpa denna tråd. INGEN som har någon som helst aning om vad jag kan göra?

Googla "itunes library changed drive letter" (eller liknande) så får du nog mer svar än du får här.
Citera
2010-05-30, 12:30
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martines
Högerklicka på den här datorn > Hantera > Lagring > Diskhantering > Högerklicka på den du vill ändra och välj " Ändra enhetsbetäckning och sökvägar" Sen ändra till det du vill. Om du vill byta något till en bokstav som redan är upptagen måste du ändra den som har den upptagna bokstaven till något tillfälligt
Och finns det något sätt att spika enhetsbeteckningarna även på externa enheter? Har ju ett par externa hårddiskar, ett usb-minne och en brännare som jag inte använder samtidigt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in