Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-05-25, 03:39
  #1
Medlem
Dem senaste månaderna har jag slagit mig själv i huvudet av frustration över alla skitspel som släppts. Alla spel använder sig av samma mall Skjut->spring->hitta nyckel->lås upp dörr->Bossfight. Det är sällan man ser något nytt i spel som ger spelet en egen atmosfär. För några månader sen när jag äntligen hade fått mitt Silent hill: Homecomming var jag överlycklig och jag bara hoppades så hårt på att det iaf skulle ha lite av den stämning dem första två spelen hade. För fan vad det spelet hade tagit bort allt som hade med silent hill och göra. Dem hade ersatt det med samma gamla skit som finns i alla action/horror/survival spel nu förtiden.

Jag har sen dess tänkt "Jag vill ha ett spel med atmosfär och känsla, som i Silent Hill"

Jag snubblade in på DN.se och hittade en liten video om nya indiespel och dem nämnde The Path.

Du spelar som sex olika flickor med ett endaste uppdrag: "Follow the path to grandmas house" Du inser snabbt om du går in i huset att du gjorde helt fel som följer order. Du ska istället in i skogen och hitta din varg. Varje flicka har en egen varg och ett eget slut.

Jag vill inte avslöja så mycket om spelet då jag inte riktigt vet hur jag ska tolka det. Det är en cinematisk upplevelse fylld av förvirring och obehag. Man kan inte slåss så skräcken blir aldrig så intensiv som i SH men The Path fångar verkligen atmosfären och känslorna från Silent hill och anpassar dem till deras vridna lilla saga.

Köp spelet nu! Kostar en hundralapp och är fan så värt det.

http://tale-of-tales.com/ThePath/index.html
http://tale-of-tales.com/ (Kolla filmen en bit ner)

Ursäkta den förvirrade texten men jag är i extas efter 2 timmars spelande.
Citera
2009-05-25, 10:14
  #2
Medlem
fuskas avatar
LÅste eom det med på Dn och skrev faktist upp namnet här på en lapp för att jag inte skulle glömma av det. Känns lite som det dr Rose spelet till Ps2 och det gillar jag. Är ju inte ovanligt att "indie" spelen är bra mycket bättre än bjässarnas spel.
Citera
2009-05-25, 13:30
  #3
Medlem
angrybeavers avatar
Tanka inte och köp det för gudskull inte! sämsta skiten någonsin och asbuggigt.
Går ut på att få små flickor våldtagna och dödade och dom har inte ens animerat våldtäckterna (WTF?!)
Så inte värt det!
Citera
2009-05-31, 22:25
  #4
Medlem
saftad_burks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angrybeaver
Tanka inte och köp det för gudskull inte! sämsta skiten någonsin och asbuggigt.
Går ut på att få små flickor våldtagna och dödade och dom har inte ens animerat våldtäckterna (WTF?!)
Så inte värt det!
Vad fan! Hur ska man då kunna sitta och runka till det?

Verkar vara riktigt nice spel förresten, om än lite annorlunda.
Citera
2009-06-21, 20:04
  #5
Medlem
Tishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angrybeaver
Tanka inte och köp det för gudskull inte! sämsta skiten någonsin och asbuggigt.
Går ut på att få små flickor våldtagna och dödade och dom har inte ens animerat våldtäckterna (WTF?!)
Så inte värt det!

Men hallå, det är ju bara en av dem som blir våldtagen!

Varenda tjej dör på nåt vänster, och spelet går ut på att försöka förstå hur det gick till och varför genom att gå omkring i skogen och samla på minnen (gå fram till saker och se vad som händer). Spelet är lite som rödluvan, och man ska alltså hitta varje tjejs "varg". Jag tycker att det är ett skitbra koncept, vackert spel, (trots den hemska grafiken), och helt okej att fördriva tiden med.

Man hamnar i mormors hus till slut, och ju fler saker man tittat på/hittat, ju fler rum får man se, och ju mer fattar man om vad som egentligen hände. Lätt värt en hundring!
Citera
2009-06-21, 20:36
  #6
Medlem
NineInchNailss avatar
Läste också en del gott om det här spelet, och tänkte en dag att jag skulle köpa det då jag hade lite pengar över. Tog hem det på steam och prövade spelet. Visst, det har en annorlunda och unik atmosfär. Spelet är också fyllt utav innovativa drag som är långt ifrån det man ser i varje spel nuförtiden (vilket är positivt).

Men helvete, det var nog ett utav det tråkigaste spelen jag någonsin spelat i hela mitt liv. Det är seriöst roligare att sitta och spela finns i sjön i trehundra jävla år än att ägna mer än en timma åt det där ofattbart ruttna så kallade spelet. Jag förstår inte bra-faktorn i skiten? Det är inte ens i närheten så bra som Silent Hill, någonstans. Visst, det kanske är lågbudget, gjort på kort tid eller något annat i den stilen men jag anser inte att det är värt de 120kr jag betalade för att få det.

Köpa ett billigt spel? Köp då istället Braid, helt annan genre och ett helt annat spel.. det är däremot ett sjukt bra lir!
Citera
2010-07-04, 18:28
  #7
Medlem
Nemesis1s avatar
Ni som har negativa saker att säga om The Path har inte testat spela det första gången stenad som en staty, utan att ha blivit spoilade det minsta... Allt ni vet är att ni skall gå till mormors stuga och aldrig, aldrig någonsin, lämna vägen... Så sjuk mindfuck att det inte är sant om stämningen är den rätta!
__________________
Senast redigerad av Nemesis1 2010-07-04 kl. 18:30.
Citera
2010-11-14, 00:00
  #8
Avstängd
bladeoftruths avatar
Mycket vackert spel alltså, som ger utrymme åt spelarens fantasi att själv försöka förstå betydelsen av varje flickas varg.
Men det är inte ett spel för vem som helst, om man vill ha hjärndöd action så är man långt, långt hemifrån ja, men vill man tänka och uppleva ett filosofiskt, underbart men obehagligt konstverk så är det här spelet perfekt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback