Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-05-24, 21:12
  #1
Medlem
alkisvsfjortiss avatar
Såg just på SVT2, "Dokument Inifrån" hade gjort ett reportage om bränderna som härjade i Falun och Borlänge på 70-talet.
En anonym källa har trätt fram och erkänt, samtidigt som ett 10-tal tonåringar blivit dömda för brottet.
Den anonyma källan kunde i detalj återge vad som hade hänt, samt var och exakt när.

Reportaget speglar hur de dömda faktiskt erkänt brotten i förhör, även fast dom har varit oskyldiga.
Ett mycket intressant fenomen.
Men vad jag tycker är ännu mer intressant är den anonyma källan som trätt fram och erkänt brotten.

Dock så hörde han aldrig av sig mer senare.
Det skulle vara ytterst intressant att ta reda på vem detta är!
Kom igen flashback.

http://svt.se/2.102376/1.1561372/var...88&lpos=lasMer
Citera
2009-05-24, 21:36
  #2
Medlem
Mordbränderna i Falun under 1970-talet

Bränderna startade i slutet av 1975 och förekom under nästan hela 1976. Olika saker brann: Trähus, husvagnar, hus under uppbyggnad, motorcyklar, förråd och soprum. Ingen förövare kunde bindas till någon av bränderna och polisen knackade dörr vid flera tillfällen. Många kallades till förhör men ingen kunde bindas till brotten.
Ett antal ungdomar mellan 11 och 18 år blev anklagade och flera av dem häktades och dömdes. Det kom senare fram att förhören hade varit mycket hårda och tuffa. En av ungdomarna satt t.ex. sex månader i häkte. Hon och en ung man dömdes slutligen utan bevisning.
Många år senare fick journalisten Hannes Råstam ett telefonsamtal från en man som påstår sig vara Falupyromanen och som kände sig ångestfylld. Hannes gjorde då ett TV-program om detta som fick namnet "Varför erkände dom?"
Personerna i dokumentären lämnade in en resningsansökan 2008 för att de blivit oskyldigt dömda.Källa Wikipedia.

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=86230&a=1091553

Det var en skandalös polisutredning och ett rättsövergrepp som spolierade de ungas liv för all framtid.


Någon som vet hur det går/gick med resningsansökan ?

Fick Råstam fler telefonsamtal från mannen som sa sig vara Falupyromanen
någom som vet?

Någon mer som sett dokumentären och vet mer om mordbränderna i Falun ?
__________________
Senast redigerad av ascheberg 2009-05-24 kl. 21:39.
Citera
2009-05-24, 22:14
  #3
Medlem
Skaraborg2s avatar
Jag såg det första programmet som gick. Ett både mycket intressant och skrämmande program. Man kan fråga sig hur kan något sådant här få ske? Poliserna höll i stort sett fast att de inte hade gjort något fel i det första programmet om jag nu inte minns helt fel?
Citera
2009-05-24, 23:13
  #4
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ascheberg
Någon som vet hur det går/gick med resningsansökan ?

Svea HovR avslog resningsansökan för 2-3 veckor sedan.
Citera
2009-05-24, 23:15
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jag såg det första programmet som gick. Ett både mycket intressant och skrämmande program. Man kan fråga sig hur kan något sådant här få ske? Poliserna höll i stort sett fast att de inte hade gjort något fel i det första programmet om jag nu inte minns helt fel?
Ja det är en skrämmande historia.Där var väl en polis som önskade att han var i tjänst igen när han hörde av Råstam att det fanns flera alternativa gärningsmän på den tiden som inte utreddes och när han sen fick höra om telefonsamtalet så blev han överraskad intresserad men det är ju så dags nu.Det fanns två utredare till men dom var inte så övertygade om att dessa personer var oskyldiga.Dom ville inte erkänna fel vid förhören eller att en av ungarna var 13 år och inlåst vilket var förbjudet.Det fanns inga bevis alls mot dessa och polisen sa om ni erkänner så får ni komma hem,ja vad gör man som barn då när man varit inlåst och pressas hårt i förhör? skandal är vad det är.
Citera
2009-05-24, 23:23
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Svea HovR avslog resningsansökan för 2-3 veckor sedan.
Kan det bero på att det är Preskriberat ?
Dom borde få upprättelse för f......det är inte klokt.
Citera
2009-05-24, 23:43
  #7
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ascheberg
Kan det bero på att det är Preskriberat ?
Dom borde få upprättelse för f......det är inte klokt.

Undrar om inte presken påverkas av den låga åldern hos ungdomarna på 70-talet? Med tanke på hovrättens beslut samt att den ena parten planerar/har/ överklaga/t till HD. Svea HovR borde ha koll och skriva om det var preskriberat.

Citat:
Däremot, ser advokaten stora möjligheter i att hennes klienter kan stämma staten. Hon hänvisar till den dom i Attunda tingsrätt som handlar om det uppmärksammade styckmordet där läkarna anser sig oskyldigt dömda och har stämt staten på stora belopp.

- Domen i Attunda tingsrätt gör det möjligt att stämma staten för händelser långt bakåt i tiden och jag ser mina klienters chanser som mycket goda, säger Tove Rhudin.

http://www.dt.se/brottsplats/article309547.ece
Citera
2009-05-25, 00:15
  #8
Medlem
alkisvsfjortiss avatar
Har dom ens fått något skadestånd för att deras lidande som dömda oskyldiga? Eller måste saken först avgöras rättsligt?

Jag tycker iaf den där anonyma snubben/bruden borde kliva fram i rampljuset. Han lever med alla de dömda på sitt samvete.
Citera
2009-05-25, 12:45
  #9
Medlem
I dokumentären säger en polis att han tycker det är synd att han nu är pensionär och att mord bränderna nu är preskriberat.

Mig veterligen så har inget skadestånd betalats ut.Den anonyma snubben/bruden lovade att ringa igen men gjorde inte det.Är brottet preskriberat så är väl det inga problem att erkänna så vida inte han/hon är rädd för att få stå för skadeståndet till de oskyldiga.

En eloge till Hannes Råstam.
Citera
2009-05-26, 00:48
  #10
Medlem
alkisvsfjortiss avatar
Ja! Men dåså. Då tycker jag snubben som ringde och var anonym verkligen borde träda fram!!!
Han har ju inget att förlora!
Vore grymt om nån på FB visste vem det var...
Citera
2009-05-26, 02:44
  #11
Medlem
Mvks avatar
jag såg precis på detta på svtPlay.

Jag blir så in i helvette förbannad och ledsen.
Inkonpetenta snutjävlar må er brinna i helvette.

Jag kokar av ilska och pratar efter egen erfarenhet, blev själv utsatt exakt för de 3 stegen när jag satt i arresten i göteborg.

Isolering, falsk hoppingivning lögner om att den andra parten erkänt.

en 13årig flicka! och dom säger att det var bättre förr, det var samma skit.
fyfan
Citera
2009-05-27, 20:01
  #12
Avstängd
Insurgencys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mvk
jag såg precis på detta på svtPlay.

Jag blir så in i helvette förbannad och ledsen.
Inkonpetenta snutjävlar må er brinna i helvette.

Jag kokar av ilska och pratar efter egen erfarenhet, blev själv utsatt exakt för de 3 stegen när jag satt i arresten i göteborg.

Isolering, falsk hoppingivning lögner om att den andra parten erkänt.

en 13årig flicka! och dom säger att det var bättre förr, det var samma skit.
fyfan

Snuten är lögnare och översittare som gärna sätter dit oskyldiga för att det är bekvämast så, det vet alla som har haft med dem att göra. Faktum är att 86% av alla misstänkta erkänner, oavsett om de är skyldiga eller inte.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback