• 1
  • 2
2009-05-24, 16:02
Bannlyst
Det r en ganska vanlig uppfattning att rasism r omoraliskt, medan antifeminism r helt accepterad. Sjlv tycker jag det r ganska ironiskt samt fruktansvrt mycket dubbelmoral att hlla p att hata rasister nr man sjlv r antifeminist.

(r sjlv bde feminist & antirasist)
Citera
2009-05-24, 16:09
Medlem
KlausDaimlers avatar
Nu r det ju som s att antifeminism och rasism inte r samma sak.
Citera
2009-05-24, 16:19
Medlem
Jrgens avatar
Vad fan har feminism och rasism med varandra att gra? Jag r inte feminist och jag r inte rasist, men jag har ingenting emot varken rasister eller feminister. Varfr mste du koppla samman frgor som inte har ngon koppling?
Citera
2009-05-24, 16:25
Bannlyst
Svar till er bda: Det r samma principer.
Citera
2009-05-24, 16:37
Medlem
Det r kanske s att TS blandar sammankopplar eller rentav blandar ihop antifeminism med misogyni?

Antifeminism handlar om att motstta sig en politisk rrelse, feminismen, inte att hata kvinnor. Drfr blir jmfrelsen med rasismen lite konstig.
Citera
2009-05-24, 16:39
Bannlyst
Dessa frgor leder sllan till ngot vettigt eftersom man utgr begrepp som inte r vldefinierade. Om du langar fram tydliga definitioner och ger ett argument fr kopplingen du frsker gra, d kanske det kan finnas ngot att hmta i en diskussion som denna.
Citera
2009-05-24, 21:04
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TotteGripen
Det r en ganska vanlig uppfattning att rasism r omoraliskt, medan antifeminism r helt accepterad. Sjlv tycker jag det r ganska ironiskt samt fruktansvrt mycket dubbelmoral att hlla p att hata rasister nr man sjlv r antifeminist.

(r sjlv bde feminist & antirasist)
Jag r en mycket engagerad antifeminist, vilket du kan se i andra avdelningar p Flashback. Grunden fr denna antifeminism r en positiv syn p jmlikhet, och antifeminismen r i grunden en humanism.

Feminismen sin sida r mer lik rasismen, det r en antihumanistisk och separatistisk rrelse, dessutom knsfixerad och i grunden irrationell.

Precis som vi mste begrnsa de rasistiska uttrycken i lagar, mste vi ocks frr eller senare lagstifta mot feminism. Dessa bda rrelser r fientliga till t ex FN's deklaration om de mnskliga rttigheterna.

Dock br man inse att mycket som kallas rasism inte alls r rasism, utan snarare handlar om mnniskors alltid nrvarande urskiljande av etniska m.m identiteter och stratifiering i sociala grupper. Det r endast nr detta urskiljande blir en politisk ideologi som aktivt arbetar mot mnskliga rttigheter, som den finner sin likhet med feminismen.
Citera
2009-05-24, 23:02
Medlem
Frutom att jag hller med BaalZeBub p samtliga punkter, s har jag inte upplevt att antifeminism r speciellt accepterat. Tvrtom har jag blivit utsatt fr spott och spe fr att jag r antifeminist. Precis som fallet verkar vara ven hr, om man ser till undertonen i trdstarten.

Feminism likstller mnniskor med kn, och struntar i frgan om genus.
Frgan borde sledes egentligen vara:
"Varfr r feminism accepterat nr rasism inte r accepterat?"

Nu r ju iof mnga mnniskor idag rasister, s det vete tusan om det inte r accepterat det ocks, i praktiken. Och det r ocks en frga hr, vad menas med accepterat? r det hur normerna r eller r hur idealen r?

Svaret, p samtliga frgor, tror jag ligger i Politisk Korrekthet. Det ser man redan i hur bakgrunden till frgan formuleras, med ord ssom omoraliskt, antifeminism, rasism och dubbelmoral. Det r typiska ord i en diskussion kring politisk korrekthet.
Citera
2009-05-24, 23:20
Medlem
Profaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Jag r en mycket engagerad antifeminist, vilket du kan se i andra avdelningar p Flashback. Grunden fr denna antifeminism r en positiv syn p jmlikhet, och antifeminismen r i grunden en humanism.

Feminismen sin sida r mer lik rasismen, det r en antihumanistisk och separatistisk rrelse, dessutom knsfixerad och i grunden irrationell.

Precis som vi mste begrnsa de rasistiska uttrycken i lagar, mste vi ocks frr eller senare lagstifta mot feminism. Dessa bda rrelser r fientliga till t ex FN's deklaration om de mnskliga rttigheterna.

Dock br man inse att mycket som kallas rasism inte alls r rasism, utan snarare handlar om mnniskors alltid nrvarande urskiljande av etniska m.m identiteter och stratifiering i sociala grupper. Det r endast nr detta urskiljande blir en politisk ideologi som aktivt arbetar mot mnskliga rttigheter, som den finner sin likhet med feminismen.

Vad r den egentliga skillnaden mellan jmlikhet och feminism? Jag frstr att det finns olika avatarer av av bda ideologierna, men r inte den grundlggande tanken i bdadera att man inte skall frnekas en rttighet p grund av sitt biologiska kn? Utifrn den, kanske lite generaliserade, definitionen s har jag ingenting emot feminism eller jmlikhet; allts att man inte skall frnekas ngonting pga av egenskaper som man inte kan pverka (vrt att ppeka r kanske att jag anser det sjlvklart att mentalt retarderade inte har ngon rttighet att bli lkare, lika lite som kortvxta knubbiga sm kvinnor inte har ngon rtt till att bli skogshuggare).

Frklara grna baserat p vilken definition av feminism du anser det vara en antihumanistisk, irrationell och rasistisk ideologi.
Citera
2009-05-24, 23:46
Medlem
KlausDaimlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Profax
Vad r den egentliga skillnaden mellan jmlikhet och feminism? Jag frstr att det finns olika avatarer av av bda ideologierna, men r inte den grundlggande tanken i bdadera att man inte skall frnekas en rttighet p grund av sitt biologiska kn? Utifrn den, kanske lite generaliserade, definitionen s har jag ingenting emot feminism eller jmlikhet; allts att man inte skall frnekas ngonting pga av egenskaper som man inte kan pverka (vrt att ppeka r kanske att jag anser det sjlvklart att mentalt retarderade inte har ngon rttighet att bli lkare, lika lite som kortvxta knubbiga sm kvinnor inte har ngon rtt till att bli skogshuggare).

Frklara grna baserat p vilken definition av feminism du anser det vara en antihumanistisk, irrationell och rasistisk ideologi.
Jag anser inte att feminism och jmstlldhet r samma sak. Jmstlldheten r mlet. Feminismen r vgen. En vg som jag tror leder helt t helvete, och inte nr det tnkta mlet.
Citera
2009-05-25, 00:05
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Profax

En relevant och enkel jmfrelse r den mellan feminism och kommunism.

Bara drfr att man kan stlla upp p analysen att det finns fattiga och frtryckta mnniskor i vrlden medan andra lever i hgnsklig vlmga och att detta tillstnd inte r ngot gott och efterstrvansvrt, betyder inte att man drfr mste se infrandet av ett kommunistiskt samhlle som lsningen.

P samma stt behver man inte ndvndigtvis frneka att det ligger en del i feminismens verklighetsbeskrivning, utan att fr den skull anse att feminismen har den politiska lsningen p dessa problem. Allts r det fullstndigt naturligt att mnga mnniskor r fr jmlikhet, men mot feminism.
Citera
2009-05-25, 00:13
Medlem
TeutonicWarriors avatar
Jag avskyr personligen feminismen och dess irrationalitet. Feminismen r en ljligt marxistisk id, som bygger p en falsk knsla av rttvisa, snarare n ngonting produktivt. T.ex. s vill feminister kvotera in kvinnor i yrken, enbart fr att det ska vara rttvist. I sjlva verket r detta orttvist, fr att de kvinnor som kvoteras in enbart fr sina jobb p.g.a. sitt kn. Fr vrigt s ser jag ingenting fel med karrirkvinnor, som vill vara fretagsledare, med mera, ven om jag har en traditionell syn p att kvinnan frmst ska srja fr barnen och hushllet.

Vad gller rasism, s r jag ven en sdan. Jag hatar inte folk av annan ras eller etnicitet, men jag r per definition en rasist fr att jag anser att raser r olika, och somliga r verlgsna andra.

/Teutonic
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in