Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-04-01, 11:32
  #17941
Medlem
Nihennas avatar
Vilket ord gäller egentligen för att beskriva folk från Australien? Det känns som att man blandar rätt friskt mellan "austrier", "australier", "australienare" och "australiensare", men vilket är egentligen korrekt så att man kan hålla sig till det?
Citera
2023-04-01, 12:29
  #17942
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Vilket ord gäller egentligen för att beskriva folk från Australien? Det känns som att man blandar rätt friskt mellan "austrier", "australier", "australienare" och "australiensare", men vilket är egentligen korrekt så att man kan hålla sig till det?

Australier och australiensare är de två korrekta demonymerna.
Citera
2023-04-01, 12:32
  #17943
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Australier och australiensare är de två korrekta demonymerna.
Danke. Då ska man försöka hålla sig till de två >.<
Austrier vet jag inte var jag ha fått ifrån riktigt.
Citera
2023-04-01, 12:35
  #17944
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Danke. Då ska man försöka hålla sig till de två >.<
Austrier vet jag inte var jag ha fått ifrån riktigt.

Från frankernas gamla kungarike Austrasien månne?
Citera
2023-04-01, 12:53
  #17945
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
sinom (dativ av ”sin”) verkar betydligt mer grammatiskt besläktat med suo (ablativ av suum) än med det engelska due, som förefaller vara en anglosaxisk stöld av den franska participen (av devoir).

I svenskan används väl sällan böra i particip? Bort blir det då. Sällan man hör det. Participet dû verkar nästan försvunnet ur svenskan. Däremot finns adjektivet dû på franska som kombinerat med à betyder "beroende på" (dû à) eller due to på engelska.
Citera
2023-04-02, 10:14
  #17946
Medlem
nabplayers avatar
Finns det någon innehållsskillnad mellan att "avsluta ett kontrakt" och "annullera ett kontrakt"?
Citera
2023-04-02, 10:32
  #17947
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nabplayer
Finns det någon innehållsskillnad mellan att "avsluta ett kontrakt" och "annullera ett kontrakt"?

Ja. Om man annullerar kontraktet, så säger man (och får igenom) att kontraktet från början ingicks på olagliga grunder. Typ oskäliga avtalsvillkor. Avslutar man det bara, så var det inget fel på det från början, och då gäller också oftast en viss uppsägningsfrist.
Citera
2023-04-02, 16:15
  #17948
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nabplayer
Finns det någon innehållsskillnad mellan att "avsluta ett kontrakt" och "annullera ett kontrakt"?

Det finns ingenting som säger att det måste finnas något oskäligt eller olagligt till grund för att annullera något. En annullering kan handla om att de förutsättningar som tidigare fanns inte längre är förestående. Att annullera ett kontrakt kan vara synonymt med att avsluta ett kontrakt, men det kan även innebära att det ersätts med ett omformulerat kontrakt.
Citera
2023-04-03, 16:00
  #17949
Medlem
MaxWalters avatar
Vem har störst auktoritet när det gäller
råd och rekommendationer om svenska språket?

Språkrådet,som är svenska statens organ för språkvård och språkpolitik.

Svenska Akademien,som är en kunglig akademi och som bl.a.har till uppgift att arbeta med svenska språkets renhet,styrka och höghet.
Citera
2023-04-04, 00:34
  #17950
Medlem
Hoppas det blir rätt tråd nu.

Jag brukar kalla mina vita vänner för boy, är det rasistiskt om jag även skulle kalla mina svarta vänner för det?

Har sett klipp på nätet där Afroamerikaner verkar ta illa vid sig men då dras det ofta ut på ordet boooy och sägs i samband med en uppmaning, ex listen to me boooy
Citera
2023-04-04, 00:36
  #17951
Medlem
BOBSAGETs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJohanssen
Hoppas det blir rätt tråd nu.

Jag brukar kalla mina vita vänner för boy, är det rasistiskt om jag även skulle kalla mina svarta vänner för det?

Har sett klipp på nätet där Afroamerikaner verkar ta illa vid sig men då dras det ofta ut på ordet boooy och sägs i samband med en uppmaning, ex listen to me boooy

Fråga dina svarta vänner vettja!

Men ja, historiskt kallade vita män i USA de svarta (även vuxna) för ”boy” för att visa att de inte var lika värda. https://www.thoughtco.com/terms-many...racist-2834522
__________________
Senast redigerad av BOBSAGET 2023-04-04 kl. 00:40.
Citera
2023-04-04, 00:42
  #17952
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BOBSAGET
Fråga dina svarta vänner vettja!
Jag undviker det helst, en i gänget blev nämligen lite stött när jag använde ordet nigga i en hälsningsfras.

Till mitt försvar var det en svart människa som sa det först så då tyckte jag det var ok.

Man vill ju ogärna trampa någon på tårna. Det är möjligt att vissa är känsligare än andra när det gäller detta.

Jag drar inte ut på ordet ska sägas utan använder det likt whats up boy

Dessa killar kommer inte heller från USA om det skulle spela någon roll.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback