Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-05-24, 00:18
  #1
Medlem
Jag letar efter det avsnitt i Fawlty towers där Basil säger till Manuel att han ihärdigt ska hävda att han ingenting vet - I know nooothing! - och det hela går till slut givetvis helt galet då Basil ändrar sig och vill att Manuel ska säga som det är, men fortsätter att med myndig röst säga: I know nooothing!

Saken är den att en yngre släkting till mig använde det uttrycket och det visade sig att hon inte hade en aning om varifrån det kom, och hon visste inte ens om Fawlty towers! Nu har jag letat fram och tillbaka på YouTube i TV-serien men hittar det inte. Kan nån hjälpa mig?
Citera
2009-05-24, 00:21
  #2
Medlem
.ZoeJane.s avatar
Fawlty Towers episode guide
#7: Communication Problems
Series Two, Episode One — First shown 19 February 1979

Citat:
Polly then gives Basil his winnings but Sybil catches the buoyant Basil on cloud nine in reception and warns him what she will do to him if she discovers that he has been gambling. The wary Basil then warns Manuel that he “knows nothing,” i.e. don’t let on to Sybil.

http://www.fawltysite.net/communication-problems.htm

Edit: http://www.youtube.com/watch?v=MvxhyKpNYD8
__________________
Senast redigerad av .ZoeJane. 2009-05-24 kl. 00:23.
Citera
2009-05-24, 00:34
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .ZoeJane.
Fawlty Towers episode guide
#7: Communication Problems
Series Two, Episode One — First shown 19 February 1979



http://www.fawltysite.net/communication-problems.htm

Edit: http://www.youtube.com/watch?v=MvxhyKpNYD8
Ja! Där är det! Tackar!
Citera
2009-05-24, 00:45
  #4
Medlem
.ZoeJane.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spelaren63
Ja! Där är det! Tackar!


Varsågod,jag älskar den serien och har nog sett alla avsnitten lite för många ggr.

Kände lätt igen det och visste det var då Basil spelade på hästen.
Citera
2009-05-24, 12:41
  #5
Medlem
Kirriss avatar
Ah fyfan vilken underbar serie. Så jävla synd att det inte blev fler avsnitt.
Citera
2009-05-24, 14:31
  #6
Medlem
Underabart avsnitt!
Citera
2009-05-24, 14:43
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Spelaren63
Jag letar efter det avsnitt i Fawlty towers där Basil säger till Manuel att han ihärdigt ska hävda att han ingenting vet - I know nooothing! - och det hela går till slut givetvis helt galet då Basil ändrar sig och vill att Manuel ska säga som det är, men fortsätter att med myndig röst säga: I know nooothing!

Saken är den att en yngre släkting till mig använde det uttrycket och det visade sig att hon inte hade en aning om varifrån det kom, och hon visste inte ens om Fawlty towers! Nu har jag letat fram och tillbaka på YouTube i TV-serien men hittar det inte. Kan nån hjälpa mig?

Det är ju i det klart bästa avsnittet av alla, som heter Communication Problems, där gamla damen Ms Alice Richards är i fokus och där Basil verkligen är i högform. Finns några andra klassiska repliker från det avsnittet... bland annat när Ms Richards klagar på rummet och att utsikten inte är tillräckligt bra.
Ms Richards: "Jag bad om ett rum med utsikt"
Basil: "Döv, galen och blind" viskar han till Manuel. "Det här är rummet med utsikt! Vad jag kan se är det det... ja det är det!
Ms Richards: När jag betalar för utsikt, vill jag nog ha något mer intressant än det där"
Basil: "Det där är Torquay, madame!"
Ms Richards: "Det är inte tillräckligt"
Basil: "Får jag fråga vad du förväntar dig av att se från ett hotellrum i Torquay? Operahuset i Sydney? Babylons hängande trädgårdar? Antilophjordar som majestätiskt rusar förbi?
Ms Richards: "Jag förväntar mig att se havet"
Basil: "Havet är där, mellan land och himlen"
Ms Richards: "Det behöver man ett teleskop för att se"
Basil: "Då föreslår jag att du flyttar till ett hotell närmare havet"
Ms Richards: "Jag är inte nöjd men jag stannar och förväntar mig rabatt"
Basil: Varför? För att Krakatau inte har utbrott just nu?"


Och när hon påstår att hon blivit bestulen och kräver att Basil och Sybil ringer polisen. Hon står i utrymmet bakom disken och plötsligt börjar Basil mima och Ms Richards vrider upp volymen på hörapparaten. Då ropar Basil åt henne och hon slår skallen i hyllan.
Basil låtsas hitta en smula på golvet och frågar Ms Richards: "Är det här en bit av din hjärna??"

Ja herre ge. Gammal hederlig engelsk humor som inte görs längre. Bättre än sådär blir det inte.
Citera
2009-05-24, 14:50
  #8
Medlem
ZRydens avatar
Klassiska repliker från en briljant serie, ja. Men att skriva ut replikerna på svenska måste ses som en smärre skymf mot den fenomenala humorn.
Citera
2009-05-24, 18:19
  #9
Medlem
Klåd Junkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klevis
Det är ju i det klart bästa avsnittet av alla, som heter Communication Problems, där gamla damen Ms Alice Richards är i fokus och där Basil verkligen är i högform. Finns några andra klassiska repliker från det avsnittet... bland annat när Ms Richards klagar på rummet och att utsikten inte är tillräckligt bra.
Ms Richards: "Jag bad om ett rum med utsikt"
Basil: "Döv, galen och blind" viskar han till Manuel. "Det här är rummet med utsikt! Vad jag kan se är det det... ja det är det!
Ms Richards: När jag betalar för utsikt, vill jag nog ha något mer intressant än det där"
Basil: "Det där är Torquay, madame!"
Ms Richards: "Det är inte tillräckligt"
Basil: "Får jag fråga vad du förväntar dig av att se från ett hotellrum i Torquay? Operahuset i Sydney? Babylons hängande trädgårdar? Antilophjordar som majestätiskt rusar förbi?
Ms Richards: "Jag förväntar mig att se havet"
Basil: "Havet är där, mellan land och himlen"
Ms Richards: "Det behöver man ett teleskop för att se"
Basil: "Då föreslår jag att du flyttar till ett hotell närmare havet"
Ms Richards: "Jag är inte nöjd men jag stannar och förväntar mig rabatt"
Basil: Varför? För att Krakatau inte har utbrott just nu?"


Och när hon påstår att hon blivit bestulen och kräver att Basil och Sybil ringer polisen. Hon står i utrymmet bakom disken och plötsligt börjar Basil mima och Ms Richards vrider upp volymen på hörapparaten. Då ropar Basil åt henne och hon slår skallen i hyllan.
Basil låtsas hitta en smula på golvet och frågar Ms Richards: "Är det här en bit av din hjärna??"

Ja herre ge. Gammal hederlig engelsk humor som inte görs längre. Bättre än sådär blir det inte.
Bara det att alltihop blir ännu bättre på Engelska. Varför ens lägga ner energi på att översätta...
Om man sitter med en dvd-utgåva så kör man ju utan subtitles, eller hur?

En klassisk komediserie som funkar jorden runt. Alla garvar åt den högst specielle hotelldirektören och hans medarbetare.
Citera
2009-05-24, 19:53
  #10
Medlem
chribsson2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klevis
Det är ju i det klart bästa avsnittet av alla, som heter Communication Problems, där gamla damen Ms Alice Richards är i fokus och där Basil verkligen är i högform. Finns några andra klassiska repliker från det avsnittet... bland annat när Ms Richards klagar på rummet och att utsikten inte är tillräckligt bra.
Ms Richards: "Jag bad om ett rum med utsikt"
Basil: "Döv, galen och blind" viskar han till Manuel. "Det här är rummet med utsikt! Vad jag kan se är det det... ja det är det!
Ms Richards: När jag betalar för utsikt, vill jag nog ha något mer intressant än det där"
Basil: "Det där är Torquay, madame!"
Ms Richards: "Det är inte tillräckligt"
Basil: "Får jag fråga vad du förväntar dig av att se från ett hotellrum i Torquay? Operahuset i Sydney? Babylons hängande trädgårdar? Antilophjordar som majestätiskt rusar förbi?
Ms Richards: "Jag förväntar mig att se havet"
Basil: "Havet är där, mellan land och himlen"
Ms Richards: "Det behöver man ett teleskop för att se"
Basil: "Då föreslår jag att du flyttar till ett hotell närmare havet" (or preferabley in it)
Ms Richards: "Jag är inte nöjd men jag stannar och förväntar mig rabatt"
Basil: Varför? För att Krakatau inte har utbrott just nu?"
.
Var tvungen att lägga till lite där.....
Citera
2009-05-24, 19:58
  #11
Moderator
blomvattnares avatar
Det var nog bra att det inte blev fler avsnitt.
Nu finns den kvar i våra minnen, ömt vårdad som en av de absolut bästa serierna som någonsin gjorts.

Hade det gjorts fler avsnitt kanske det bara hade blivit sämre och sämre, och serien hade inte haft den status den har idag.

Men - förstås - skulle det hittas en omgång outgivna avsnitt i något kassaskåp skulle jag gladeligen se dem!
Citera
2009-05-25, 13:35
  #12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Det var nog bra att det inte blev fler avsnitt.
Nu finns den kvar i våra minnen, ömt vårdad som en av de absolut bästa serierna som någonsin gjorts.

Hade det gjorts fler avsnitt kanske det bara hade blivit sämre och sämre, och serien hade inte haft den status den har idag.

Men - förstås - skulle det hittas en omgång outgivna avsnitt i något kassaskåp skulle jag gladeligen se dem!

Vad jag vet så har BBC en stående inbjudan till John Cleese och Connie Booth att de ska skriva sex nya avsnitt, så att man får veta vad som hänt med Basil, Cybil, Polly och Manuel typ 30 år senare... Inte minst 2005 var på tapeten, när det var 30 år efter att första avsnittet sänds. I år är det 30 år sedan det sista avsnittet sändes. De spelade ju in sex avsnitt 1975 och ytterligare sex avsnitt 1979 (bland annat just med klassikerna Communicaton Problem och Basil the Rat).
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback