Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-04-01, 17:57
  #217
Medlem
Filantropis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vardagsfanatikern
Raggartjejer är riktigt fräscha! Som någon skrev har dom lite självrespekt, där inte vem som helst får komma och doppa i köttgrytan. Dessutom har raggare god smak och lägger ner tid på sina bilar, till skillnad från slisket som kör runt i nyaste BMW/sportbilen. Raggare har lite mer klass!
Gratulerar. Du har nog skrivit en av de största lögnerna på Flashback.
Citera
2015-07-18, 11:28
  #218
Medlem
Cameltotems avatar
Alltså raggare.

Visst de beter sig som djur och vill ha uppmärksamhet när de skriker och dunkar plåt när de kommer i sin bil.

MEN.

Jag gillar att de är en grupp, klär du dig och beter du dig som en raggare så verkar du automatiskt vara välkommen i gruppen. De jobbar vardagar och sen åker alla ut på helgerna med sina vänner och dricker öl och kör bil.


De fina i det är liksom gemenskapen, tänker själv man har vänner och en själv som stack från hembygden till andra städer för plugga. Det måste vara oerhört kul att hänga med alla grabbarna man känner och bara ös runt och skita i vad folk tycker och säger o bara ha kul.


Ja, smutsiga, dumma och pinsamma. MEN.

De har nog jävligt kul, och det är väl de viktigaste i livet?
Citera
2015-09-30, 21:52
  #219
Medlem
PnBMTs avatar
Tycker att det är väldigt hatisk inställning på raggare som många här verkar ha.

Jag kan inte den kulturen bättre än det som redan kommer fram i dom lite mognare och mindre passionerade inläggen, men min granne är 100% raggare med Ford V8 från 50-talet, ölgagge, jeansväst med ryggmärke och sliten Elvis-frilla. En trevlig gubbe. Alltid artig mot mig och min familj där både jag och min fru är invandrare. Jag har svårt att prata illa om honom.

Det är ingen hemlighet att det finns många rassar bland raggare men ändå vill jag inte idiotstämpla dom alla by default.

Och tro mig, vi alla hör till någon form av gruppering. Din guld är någon annans pest.
Citera
2015-10-02, 20:14
  #220
Medlem
TS START
Varför finns det inga raggare i Skåne men desto fler ju längre upp i landet man kommer?
TS END

Dom trivs i jänkarbilar, som finns i överflöd utanför skåne.
Citera
2016-03-26, 21:31
  #221
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burken666
en ung person som åker runt torget i 120 blås och tutar på folk i sin skitiga 240 är inte riktiga raggare. det är blöjraggare.

jag var i rättvik för två somrar sedan och det var fan det värsta jag sätt med blöjraggare säkert 15 bilar körde så inihelvete, sladdade, tutade, burnade med gamla volvos.

patetiskt tycker jag
Framförallt när de börjar närma sig de 40...
Citera
2016-06-19, 00:35
  #222
Medlem
hippilis avatar
Nyfiken fråga, någon som vet vad raggarna som var ute på 80-90 talet i Trollhättan gör nu för tiden? Jag var mycket där då men nu för tiden har jag bara kontakt med en av dom som jag brukar handla bildelar av till gamla bilar men han är inte ute och vet inte om dom rävarna finns i livet.
Citera
2020-10-02, 00:20
  #223
Medlem
En kortfilm om raggare i Arvika 2020.
Skräpytan.
https://www.svtplay.se/video/2702154...ytan?info=visa
Citera
2021-09-13, 18:54
  #224
Medlem
hippilis avatar
Raggare är ett ganska roligt folk och umgås med alla även dom som inte har bil intresse.

Men det finns rötägg som är stöniga och börjar bråka på fyllan men den sortens folk finns oavsett intresse och kultur. Finns en hel del gamla raggare som blir kvar i supande och hamnar på en parkbänk när dom är runt 50 år tragiskt men sant.
Citera
2021-09-26, 17:52
  #225
Medlem
PingPongZongs avatar
Jag älskar och hetsa raggarna med att snacka om Volvoraggare. Fyfan så arga dom blir. Men det där har lugnat ner sig. Tyvärr. Som med så mycket annat nuförtiden. Det är inte som förr. Men förr när man snackade med raggare om Volvo som den ultimate raggarbilen. Och Eddie Meduza. Det gjorde dom förbannade. Och dom var inga fega små räddharar. Som satt framför datorn och drack cola och allt annat skit.

Och Ronny och Ragge ställde till det som faaaan för raggarna. HAHA. Dom ville ju tycka om Ronny och Ragge. Men så mycket skit det helt plötsligt dök upp. Skit i form av människor. Människlig avföring.

Raggare är ena jävla svin. Och det gillar jag starkt !! Det ska svinas ordentligt. En riktig raggare han bor i husvagn. Och för ett jävla liv.
Citera
2021-12-05, 10:27
  #226
Medlem
FarangDingDongs avatar
Skrev i någon annan tråd att vi i Sverige inte har mycket egen kultur. Såg denna tråd. Här har vi ett exempel.

Raggarkultur. Verkligen ursvenskt. 1958-2021 så här långt. 63 år. Imponerande för en "ungdomskultur".

Kommer fortsätta finnas så länge man kan tanka bensin.

Det är för att raggarkulturen alltid utvecklats som den fortfarande finns kvar. Inga kids vill vara som sina föräldrar.

Intessant nog så även om den förändras bevaras en del av orginalkonceptet så att "kulturen" fortfarande är lätt att identifiera.

Jag är gammal nog att ha ungåtts med några av "första generationens" raggare. Killar som i mitt fall bodde söder om sta'n och som börjat redan -58.

Som extremt bilintresserad liten påg sökte jag mig gärna till platser där gamla bilar fanns, cyklade till verkstäder, mackar, hempular garage, skrotar och utspridda vrak på parkeringar och i skog och mark.

Det uppskattades INTE i de kretsar jag kommer ifrån.

Men jag gav mig inte och med tiden blev jag kompis med många bilintresserade.

Det var så jag fick veta hur det var i början. Favoriter var 30-40 tals flathead Fords. Lustigt nog "patinerades" bilarna redan då för att se "tuffare" ut. Primer, spackel oavsett om det behövdes eller ej, penselmålning, bortplockning av lister, navkapslar, stötfångare, på med klistermärken etc. Allt för att uppnå den rebelliska looken.

Känns det igen? Visst idag tar kidsen det steget längre med det är bara mer av samma.

Skillnaden var att bilarna snabbt hamnade på skroten då. De rörde sig om månader, veckor ibland bara dagar. Gamla bilar var billiga.

Första svängen raggare gick vidare i början av sextiotalet. Många gamla jänkare hade malts ner i raggarsvängen redan, Svensk Bilprovning drog igång 1963 och decimerade bilparken högst avsevärt. Miljömedvetandet började komma igång och kommunerna ordnade insamligar av skrotbilar.

Motreaktionen lät inte vänta på sig. Bilintresserade började spara och renovera äldre bilar och på så vis räddades även en hel del gamla raggarbilar. Veteranbilsintresset kom att omfatta även massproducerade bilar från 30-talet och framåt.

På sjuttiotalet hade raggarna fått långt hår, porrmusche och träskor. En Valle eller Dart kunde vara tuffaste bilen vid tjorren, många fick hålla tillgodo med Amazon, Rekord elle Taunus.

1973 hade American Grafiti (Sista natten med gänget) premiär och Mc Donalds öppnade sin första restaurang i Sverige. Lämpligt nog på Kungsgatan. Raggarkulturen fick en revival och folk började försöka efterlikna filmen. USA-bilsimporten kom igång på alvar. 30-50-talare strömmade in i landet.

Ett decenium senare på åttiotalet hade alla fått det betydligt bättre och finbilskulturen vi ser än idag började ta form. Topprenoverade roddar och orginalare började ses som investeringsobjekt. Kidsen fick hålla sig till EPA eller Volvo 140.

Självklar blir det en motreaktion och på slutet av åttiotalet början av nittiotalet börjar pilsnerbilarna dyka upp. Först i form av gamla VANs och sedan i stort sätt allt möjligt.

Idag är det Cheva 59-64 som gäller bland kidsen som festar. Men raggarkulturen i alla sina tidigare inkarnationer lever vidare parallellt. De första raggarna är idag i 80-90 års åldern och många år borta sedan länge. Samtidigt kliver nya 15 åringar in i EPAn för första gången runt om i landet.

Raggarkulturen är inte bara en unikt Svensk (och lite Norsk och Finsk) företelse utan också en överlevare av stora mått.

Själv har jag aldrig varit raggare utan alltid betraktat det hela lite från utsidan som generellt biltokig. Mina klubbar har varit (och är fortfarande) KAK och AHK och mitt fokus europeiska vagnar.

Jänkebilar med och utan raggarstuk har dock hafts genom åren och finnes fortfarande i fordonsflottan.

Man är Svensk helt enkelt. Svårare än så är det inte.
Citera
2022-07-01, 17:36
  #227
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=PQdVeMjjGKs&t=8s

Skön raggare
Citera
2022-07-24, 15:08
  #228
Medlem
GreenBastards avatar
Någon som vet varför raggarna idag springer runt i skate/surf märken, t-shirtar skor etc.

På 90-talet var det ju inte ovanlig att man såg skate slakt, raggarmakt sprayat vid den lokala skateparken. Nu gäller väl detta främst den yngre generationen av raggare där ölen verkar viktigare än fina bilar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback