Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-05-22, 15:05
  #1
Medlem
Ska på intervju till ekonomiutbildning.

I mitt personliga brev skrev jag att jag hållit på med olika hobbyverksamheter.

Kommer de fråga vad mina hobbyverksamheter har varit för nåt tro? För jag har haft hemsidor där jag sålt lagliga droger och jag tror nog inte att det är någon höjdare att nämna?

Kan jag ljuga och säga att jag sålt något annat? Isåfall vad? Och vad säger jag ifall de frågar varför jag slutade? :/

Vill verkligen verkligen komma in på denna utbildning då den passar mig perfekt, men om man nämner att man sålt droger så är man nog körd direkt.
Citera
2009-05-22, 15:21
  #2
Medlem
Baseballbats avatar
Du sa att drogerna var lagliga, så varför skulle det vara kört? Tror de skulle se det mer som en affärs ide.
Citera
2009-05-22, 15:29
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baseballbat
Du sa att drogerna var lagliga, så varför skulle det vara kört? Tror de skulle se det mer som en affärs ide.

Jo, man kan ju hoppas att de ser på det så för det var ju just det det handlade om... Jag är ingen nerknarkad nolifer utan jag hittade helt enkelt något som jag såg man kunde göra pengar på.

Men sen är Sverige som det är där allt som inte har med alkohol, cigg och kaffe att göra är sjukt tabubelagt.

Men om fler anser att de kommer se det som en affärside och inte se mig som en idiot så visst då kör jag på sanningen.
Citera
2009-05-22, 16:35
  #4
Medlem
PhatCaTs avatar
Vilken utbildning är det om man får fråga?
Citera
2009-05-22, 16:46
  #5
Medlem
Bud Fluds avatar
Säg att du sålde "örter", "naturprodukter" eller något annat new-agekraffs.
Citera
2009-05-22, 17:26
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bud Flud
Säg att du sålde "örter", "naturprodukter" eller något annat new-agekraffs.

Skulle jag kunna göra. Men är de inte mer ingående med frågorna då? T.ex. frågar vad naturprodukterna gjorde för något? Skulle kanske kunna dra till med något att de ökade sexlusten och ångestdämpande och sådant skit som det sägs ska finnas naturligt (fast som oftast inte ger effekt alls, men det är oväsentligt)

Om de frågar varför jag slutade? Då kan jag svara att jag från att ha varit den med lägst priser på marknaden - vilket lockade kunder till mig - inte var det längre. Och eftersom jag inte hade lika proffsig layout och så på websidan och inte var ett riktigt företag så förlorade jag mina kunder till konkurrenter?

Håller det tro?


Annars hade jag helt andra planer och tänkte säga att jag har producerat låtar (mixat) mot pengar och slutade med detta för att i ungefär samma veva som webhotellet gick ut så träffade jag min flickvän och då tog hon upp all tid m.m. och lade min hobbyverksamhet på is. Och sedan kanske nämna att jag hade tänkt dra upp den snart igen.

Vad tror ni?
Citera
2009-05-23, 12:44
  #7
Medlem
bumpar
Citera
2009-05-23, 12:57
  #8
Medlem
Ryghs avatar
Det skulle vara intressant att veta vilken utbildning du vill börja på. Är det hemma i Sverige?

Måste du nämna något överhuvud taget - om det nu känns jobbigt?
Jag skulle sagt exakt som det var. Strunta i att linda in berättelse. Säg att det du sålde var lagligt (undvik dock ordet droger).
Citera
2009-05-23, 18:30
  #9
Medlem
Jag gissar att det är IHM eller nåt liknande? Varför väljer du en skola som tar betalt och kräver intervju när det finns minst lika bra gratisalternativ? Jag har ingen aning om det är rätt eller fel, är bara nyfiken.
Citera
2009-05-23, 21:19
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skinkaskinkaski
Skulle jag kunna göra. Men är de inte mer ingående med frågorna då? T.ex. frågar vad naturprodukterna gjorde för något? Skulle kanske kunna dra till med något att de ökade sexlusten och ångestdämpande och sådant skit som det sägs ska finnas naturligt (fast som oftast inte ger effekt alls, men det är oväsentligt)

Om de frågar varför jag slutade? Då kan jag svara att jag från att ha varit den med lägst priser på marknaden - vilket lockade kunder till mig - inte var det längre. Och eftersom jag inte hade lika proffsig layout och så på websidan och inte var ett riktigt företag så förlorade jag mina kunder till konkurrenter?

Håller det tro?


Annars hade jag helt andra planer och tänkte säga att jag har producerat låtar (mixat) mot pengar och slutade med detta för att i ungefär samma veva som webhotellet gick ut så träffade jag min flickvän och då tog hon upp all tid m.m. och lade min hobbyverksamhet på is. Och sedan kanske nämna att jag hade tänkt dra upp den snart igen.

Vad tror ni?

Ja, säg att det var naturprodukter som skulle öka sexlusten. Då blir de generade och frågar inte mer om det. Frågar de ändå varför du slutade är det väl bara att dra till med något, vad som helst.. Konkurrens som du själv tidigare nämnde fungerar ju. Att du tappade intresset och ville lägga din tid på andra saker är väl också acceptabelt. Man måste ju egentligen inte ha någon direkt anledning till att sluta.
Citera
2009-05-23, 21:23
  #11
Medlem
ash-mirandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrkeso
Jag gissar att det är IHM eller nåt liknande? Varför väljer du en skola som tar betalt och kräver intervju när det finns minst lika bra gratisalternativ? Jag har ingen aning om det är rätt eller fel, är bara nyfiken.

undrar faktiskt samma sak..
Citera
2009-05-23, 21:30
  #12
Medlem
Ferres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrkeso
Jag gissar att det är IHM eller nåt liknande? Varför väljer du en skola som tar betalt och kräver intervju när det finns minst lika bra gratisalternativ? Jag har ingen aning om det är rätt eller fel, är bara nyfiken.

Håller faktiskt med. Har kompisar som vill betala 1.2 mkr till universitet. Helt sjukt att ha de tankarna speciellt när de bor i en 3:a som en vanlig arbetarklass-familj och inga speciella skulder men då heller inget sparat.

Hade de tänkt att jobba 10 år eller komma på en briljant affärsidé för att sedan börja på uni?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback