Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-05-22, 14:11
  #1
Medlem
Jag letar inte efter någon professionell kurs utan efter en samtalsgrupp eller liknande där man samtalar om bibeln på ett hyffsat organiserat sätt. Nån som vet var jag kan finna det? Jag har letat lite på internet men inte hittat något.
Citera
2009-05-22, 14:24
  #2
Medlem
csts avatar
Med vilken bibelsyn? Alla frikyrkor anordnar väl någon form av bibelstudier. Men det kanske inte passar?
Citera
2009-05-22, 15:53
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cst
Med vilken bibelsyn? Alla frikyrkor anordnar väl någon form av bibelstudier. Men det kanske inte passar?

Jag är öppen för allt bara stämningen där är öppen. Kanske är det bättre då med svenska kyrkan?
Citera
2009-05-22, 15:56
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greenhorn
Jag letar inte efter någon professionell kurs utan efter en samtalsgrupp eller liknande där man samtalar om bibeln på ett hyffsat organiserat sätt. Nån som vet var jag kan finna det? Jag har letat lite på internet men inte hittat något.
Gå in på närmaste Rikets Sal!
Citera
2009-05-22, 16:50
  #5
Medlem
laminatkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Gå in på närmaste Rikets Sal!

Japp, rikets sal har regelbundna studier. Fast du får hålla dig till deras version av bibeln och dessutom främst studera vakttornets egen litteratur, även om den ju har hänvisnignar till bibeln ibland så är det ju faktiskt inte att studera bibeln.

Ett alternativ är kanske alphakurs.
Det är inte heller en "riktigt" bibelstudie kurs, utan mer ett utforskande av den kristna tron.
När jag tänker efter så är det nog ett väldigt dåligt alternativ till just bibelstudier, men bra på många andra sätt.
Hur som helst är detta arbete ekumeniskt så man har möjlighet att stöta och blöta sin tro med andra som har annan uppfattning än en själv.

Svenska kyrkan kör bibelstudier på väldigt få ställen i vårt land.
Frikyrkorna brukar oftare (än svk) ha rena bibelstudier, så mitt tips är att börja i någon lokal församling i en lämplig frikyrka.

Pingst har oftast en mer bibeltrogen/troende profil, medan baptistsamfundet och missionskyrkan har (tyvärr) en lite mer liberal syn, även om de ju är kongresionalistiska kyrkor och det därför kan se väldigt olika ut beroende på församling och vem som håller i studiet.
Citera
2009-05-22, 17:40
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Gå in på närmaste Rikets Sal!

Förvånad över detta inlägg Leviticus.
Du brukar ju vara klarsynt, men inte kan du väl mena att man på RS studerar på ett sätt som uppfyller ställda krav?

"Jag letar inte efter någon professionell kurs utan efter en samtalsgrupp eller liknande där man samtalar om bibeln på ett hyffsat organiserat sätt. Nån som vet var jag kan finna det?"

Tror att frågeställaren vill studera Bibeln.
Och inte i stället studera Sällskapets litteratur, med hjälp av Bibeln, och dessutom inte få lov att ifrågasätta om sällskapet har tolkat Bibeln på rätt sätt.
Så går ju tyvärr studierna på RS till.

Tror att många frikyrkor kan erbjuda något som mer liknar Bibelstudier än man kan på RS.
Citera
2009-05-22, 18:52
  #7
Medlem
Tack för svaren. Tråkigt att inte svenska kyrkan kör något, vad gör dom egentligen?

Liberal bibelsyn låter bra så baptistkyrkan eller missionsförbundet blir fint.

Tråkigt att ingen kan länka till någon bibelkurs.
Citera
2009-05-22, 19:41
  #8
Medlem
qapmocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greenhorn
Tack för svaren. Tråkigt att inte svenska kyrkan kör något, vad gör dom egentligen?


Jo det är det verkligen. Prata med prästen i din lokala församling och hör om det finns fler intresserade så kanske h*n kan hjälpa till.
Citera
2009-05-22, 21:10
  #9
Medlem
laminatkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greenhorn
Tack för svaren. Tråkigt att inte svenska kyrkan kör något, vad gör dom egentligen?

Ja, vad gör dom? I förhållande till sin storlek (medlemsantal), inte mycket skulle jag vilja säga...

Citat:
Ursprungligen postat av greenhorn
Liberal bibelsyn låter bra så baptistkyrkan eller missionsförbundet blir fint.


Det låter som du har åtminstone ett kriterium för vad du vill ha ut på kursen. Kom ihåg att varje församling och varje pastor har och företräder sin egen bibelsyn.

Missionskyrkan till exempel bildades med både ekman och waldenström i spetsen, där ekman var liberalteolog och waldenström var bokstavstroende.

Citat:
Ursprungligen postat av greenhorn
Tråkigt att ingen kan länka till någon bibelkurs.

Det kan vara svårt att hitta på nätet. De flesta församlingar har ingen hemsida och de som har det brukar vara mindre bra på att hålla dem aktuella.

Leta rätt på en församling nära dig och fråga, det är nog enda sättet. De har dessutom troligen koll på om det finns andra kyrkor/församlingar i närheten som erbjuder bibelstudier.
Citera
2009-05-23, 02:08
  #10
Medlem
TomasTvivlarens avatar
Många församlingar kör Alphakurser, även Svenska Kyrkan. Man följer samma grundmaterial oavsett församling och går igenom det mest grundläggande om kristen tro. I Stockholm finns t.ex: http://www.newlife.nu/newlife/extern/alpha.htm

Men jag skulle tro att de flesta församlingar har Alpha
Citera
2009-05-23, 09:31
  #11
Medlem
laminatkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomasTvivlaren
Många församlingar kör Alphakurser, även Svenska Kyrkan. Man följer samma grundmaterial oavsett församling och går igenom det mest grundläggande om kristen tro. I Stockholm finns t.ex: http://www.newlife.nu/newlife/extern/alpha.htm

Men jag skulle tro att de flesta församlingar har Alpha

Jo, det är rätt och redan påpekat, men är Alphakurser verklingen bibelstudier?
Citera
2009-05-23, 09:43
  #12
Medlem
The Masters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greenhorn
Jag letar inte efter någon professionell kurs utan efter en samtalsgrupp eller liknande där man samtalar om bibeln på ett hyffsat organiserat sätt. Nån som vet var jag kan finna det? Jag har letat lite på internet men inte hittat något.
Om du hittar till allhelgonakyrkan på söder i stockholm så hittade jag denna.

Citat:
Bibelsamtalsgrupp
Vad: Vi utgår från en bibeltext som vi reflekterar och samtalar kring.

Var: Lokalen Helgalunden 17
När: Onsdagar kl. 13.00 - 14.00
Vem: Samtalet är öppet för alla
Kontakt: Richard Larsson tfn: 070-634 31 18
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback