Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-05-21, 22:07
  #1
Medlem
Discoverys avatar
hur får man 2G aktiverat på mobilabonnemanget ?? trodde jag hade det, men icke, tappade 3G-täckningen idag i skogen och trodde att det går ju att ringa över Telenors GSM-nät... men där fick man ingen tillgång vid manuell sökning...

Har 3 tagit bort 2G på alla röstabonnemang utan att meddela kunderna om det ? ska man behöva byta operatör för att vara säker när man går ut i skogen ? ( har ingen bindningstid kvar )

Vanligtvis brukar jag ha med mig modemet för Ice.net då jag vet att jag ska till en plats utan, eller med dålig GSM / UMTS- täckning och då ringa med IP-telefoni.
Citera
2009-05-21, 22:13
  #2
Medlem
_Egon_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Discovery
hur får man 2G aktiverat på mobilabonnemanget ?? trodde jag hade det, men icke, tappade 3G-täckningen idag i skogen och trodde att det går ju att ringa över Telenors GSM-nät... men där fick man ingen tillgång vid manuell sökning...

Har 3 tagit bort 2G på alla röstabonnemang utan att meddela kunderna om det ? ska man behöva byta operatör för att vara säker när man går ut i skogen ? ( har ingen bindningstid kvar )

Vanligtvis brukar jag ha med mig modemet för Ice.net då jag vet att jag ska till en plats utan, eller med dålig GSM / UMTS- täckning och då ringa med IP-telefoni.


Tror det är olika på olika platser, vissa ställen behöver jag 3g täckning andra inte.. t.ex. I södra Dalarna måste jag ha 3g täckning men inte i norra där funkar det att ringa i alla fall. Men sitter man med telenor är det i alla fall sämre än med tre
Citera
2009-05-21, 23:32
  #3
Medlem
Discoverys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Egon_
Tror det är olika på olika platser, vissa ställen behöver jag 3g täckning andra inte.. t.ex. I södra Dalarna måste jag ha 3g täckning men inte i norra där funkar det att ringa i alla fall. Men sitter man med telenor är det i alla fall sämre än med tre


Jo, 3 har ju bättre 3G täckning än Telenor... men här där det är mycket skog så bör det ju fungera med roaming i Telenors 2G nät, om man är kund hos 3... ska ringa till 3 i morgon och fråga.
Citera
2009-05-21, 23:38
  #4
Medlem
Discoverys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Egon_
Tror det är olika på olika platser, vissa ställen behöver jag 3g täckning andra inte.. t.ex. I södra Dalarna måste jag ha 3g täckning men inte i norra där funkar det att ringa i alla fall. Men sitter man med telenor är det i alla fall sämre än med tre


Jo, 3 har ju bättre 3G täckning än Telenor... men här där det är mycket skog så bör det ju fungera med roaming i Telenors 2G nät, om man är kund hos 3... ska ringa till 3 i morgon och fråga.
Citera
2009-05-21, 23:49
  #5
Medlem
ALL_MAKT_ÅT_ARNEs avatar
http://www.mobil.se/ArticlePages/200...MOB041.dbp.asp
Citera
2009-05-22, 00:28
  #6
Medlem
DarkKnights avatar
Operatören 3 har ingen 2G täckning nånstans, inte så konstigt att det inte funkar för dig då 3 är en renodlad 3G-operatör.
Telenor har sammarbete med 3 när det gäller 3G masterna (3GIS) inte tvärtom. Telenors 2G är eget.
Citera
2009-05-22, 00:56
  #7
Medlem
Archer-Rs avatar
Tillägg till ovanstående inlägg

Tre använde sig av Telenors 2G master tidigare, men nu anser dom att deras 3G nät är tillräckligt bra för att inte behöva ha 2G i reserv. Så därför är deras samarbete avslutat.

ps. "telenor samarbetar med 3, inte tvärtom" ?? hur kan ett samarbete vara olika, beroende på vem som samarbetar med vem ?
Citera
2009-05-22, 01:44
  #8
Medlem
_Egon_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DarkKnight
Operatören 3 har ingen 2G täckning nånstans, inte så konstigt att det inte funkar för dig då 3 är en renodlad 3G-operatör.
Telenor har sammarbete med 3 när det gäller 3G masterna (3GIS) inte tvärtom. Telenors 2G är eget.


Hur fan går det ihop att min 3g symbol försvinner och jag får dundertäckning i skogen samt kan ringa då?
Citera
2009-05-22, 02:02
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Egon_
Hur fan går det ihop att min 3g symbol försvinner och jag får dundertäckning i skogen samt kan ringa då?

Citat:
- I stort sett hela Svealand och Götaland har vi tagit bort gsm-stödet via Telenor. Vi har tittat och sett att i stort sett inga av kundernas samtal ändå rings via Telenors nät där, eftersom 3G-nätet är tillräckligt utbyggt, hävdar Erik Hörnfeldt på Tre.

Om du läser artikeln som det länkas till tidigare, och tolkar den på samma sätt som jag, så håller 3 på att avveckla 2G-stödet. Uppe i de mörka Dalaskogarna kan jag tänka mig att det fortfarande finns kvar.
Citera
2009-05-22, 10:12
  #10
Medlem
_Egon_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thorell
Om du läser artikeln som det länkas till tidigare, och tolkar den på samma sätt som jag, så håller 3 på att avveckla 2G-stödet. Uppe i de mörka Dalaskogarna kan jag tänka mig att det fortfarande finns kvar.


Förlåt jag läste inte men det glädjer mig att de tänker på oss små människor med Och förresten det är inte mörkt längre
Citera
2009-05-22, 22:59
  #11
Medlem
Discoverys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DarkKnight
Operatören 3 har ingen 2G täckning nånstans, inte så konstigt att det inte funkar för dig då 3 är en renodlad 3G-operatör.
Telenor har sammarbete med 3 när det gäller 3G masterna (3GIS) inte tvärtom. Telenors 2G är eget.



vet hur det ligger till, ringde kundservice idag och då fick jag nobben direkt när jag frågade efter att få 2G aktiverat på mitt röstabonnemang...


Sedan vet jag hur det ligger till med samarbetet mellan Telenor och 3, med deras gemensamma bolag, 3GIS.


Men frågan är ju hur det ser ut på avtalet om de bara tar bort en tjänst hursomhelst ?
Citera
2009-05-22, 23:51
  #12
Medlem
Zaklins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Discovery
vet hur det ligger till, ringde kundservice idag och då fick jag nobben direkt när jag frågade efter att få 2G aktiverat på mitt röstabonnemang...


Sedan vet jag hur det ligger till med samarbetet mellan Telenor och 3, med deras gemensamma bolag, 3GIS.


Men frågan är ju hur det ser ut på avtalet om de bara tar bort en tjänst hursomhelst ?

Det är ingenting du behöver få aktiverat, finns det 2G-roaming i området du befinner dig i så kan du ta del av den.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback