Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-05-21, 16:13
  #1
Medlem
Sökt LIU till hösten, ett tekniskt basår och därefter är man garanterad plats på nån av deras civilingenjörsutbildningar. Läste lite närmre och för att vara garanterad plats efteråt så ska man även ha antingen 15.0 eller 1.4 på högskoleprovet. Räknade ut mitt snitt och jag har 14.8 .

Är de väldigt hårda med denna gräns måntro? Finns det risk att den höjs ännu mer om det blir fler sökande pga de dåliga tider som råder?

Meritvärdet ska vara 15 btw, om man skickar in att man har arbetslivserfarenhet (till studera.nu) på 1 år, höjs då meritvärdet nåt?
Citera
2009-05-21, 16:20
  #2
Medlem
Krösus Sorks avatar
Tror "tyvärr" att de är ganska hårda med den gränsen, men jag tror att värdet är fixt dvs det är samma varje år. Så är du orolig för att du inte ska komma in på rätt utbildning skriv ett gäng högskoleprov.
Citera
2009-05-21, 16:54
  #3
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erkalinen
Meritvärdet ska vara 15 btw, om man skickar in att man har arbetslivserfarenhet (till studera.nu) på 1 år, höjs då meritvärdet nåt?

Nej.

Har du en länk till någon sida som bekräftar att man måste ha 15.0 eller 1.4?
Har aldrig hört talas om någon Platsgaranti som gäller endast för de med visst betygssnitt eller HP-resultat.
Citera
2009-05-21, 17:00
  #4
Medlem
espen21s avatar
Kan du inte fixa till någon kurs på komvux, så du når 15.0?
Citera
2009-05-21, 17:43
  #5
Medlem
Räcker det inte med att du skriver högskoleprovet innan du är klar med basåret då? Eftersom du ens har kommit på tanken att hoppa på en civ. ing. så borde det inte vara några problem att skiva 1.4 på HP.
Citera
2009-05-21, 18:02
  #6
Medlem
Cantonaas avatar
Jag mailade syon och frågade hur basåret kommer att förändras - om betygsgränsen kommer höjas, antal garantiplatser minskas osv osv - och hon svarade bl.a. såhär: Betygsgränsen på 15.0 för civilingenjörsutbildning tas bort fr o m hösten 2009.
Citera
2009-05-21, 18:49
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cantonaa
Jag mailade syon och frågade hur basåret kommer att förändras - om betygsgränsen kommer höjas, antal garantiplatser minskas osv osv - och hon svarade bl.a. såhär: Betygsgränsen på 15.0 för civilingenjörsutbildning tas bort fr o m hösten 2009.

Oj, det låter ju minst sagt bra.
Citera
2009-05-21, 22:58
  #8
Medlem
ugglans avatar
Det handlar väl mer om att få bra betyg på basåret? Hade jag fått för mig iaf
Citera
2009-05-21, 23:05
  #9
Medlem
orfikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ugglan
Det handlar väl mer om att få bra betyg på basåret? Hade jag fått för mig iaf

Exakt. Tekniskt basår är för dem som behöver läsa gymnasiet mer än 1 gång.
Citera
2009-05-21, 23:09
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erkalinen
Sökt LIU till hösten, ett tekniskt basår och därefter är man garanterad plats på nån av deras civilingenjörsutbildningar. Läste lite närmre och för att vara garanterad plats efteråt så ska man även ha antingen 15.0 eller 1.4 på högskoleprovet. Räknade ut mitt snitt och jag har 14.8 .

Är de väldigt hårda med denna gräns måntro? Finns det risk att den höjs ännu mer om det blir fler sökande pga de dåliga tider som råder?

Meritvärdet ska vara 15 btw, om man skickar in att man har arbetslivserfarenhet (till studera.nu) på 1 år, höjs då meritvärdet nåt?


Har du ens kollat på LIU´s hemsida angående basår? För jag tittade in där nu och jag ser ingenstanns, det som många redan har poängterat, att man behöver 15.00 eller 1.4 i HP.


Detta är vad jag har hittat:

Genom att först läsa ett basår kan du få behörighet att söka till tekniska och naturvetenskapliga utbildningar. Du läser matematik, fysik och kemi och biologi. Efter fullgjord basutbildning är du garanterad plats på någon av LiTHs högskoleingenjörs-, civilingenjörs- eller matematik-naturvetenskapliga kandidatutbildningarna.

Samt:

Observera att basår och bastermin ger behörighet till och plats på program på LiTH, men inte ett nytt gymnasiebetyg. Om du söker till en utbildning som inte omfattas av garantiplats baseras urvalet på din gymnasiepoäng eller ditt resultat från högskoleprovet.


Länk:

http://www.liu.se/utbildning/program...252C%2B60%2Bhp
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback