Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-29, 19:18
  #109
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilviaNight
Syrran hade sett den på bio och rekommenderade den. Visste inte förrän efteråt att det var en uppföljare
Okej, då förstår jag.
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Ramlade också in på denna film utan att känna till föregångaren (chansar mycket på film). Jag vet inte exakt hur mycket det egentligen gör. Tycker filmen förklarar sig ganska bra med tidens gång, men föregångaren kanske ger mycket?

Jag tyckte inte det var något fel på skådespeleriet på enskild nivå, men att skådespelarna mer spelade mot varandra än med varandra. Fick inte riktig känsla av att dom spelade i samma film eller mot samma mål, om man säger. Jag har inget emot att genrer mixas ihop, men många händelser kändes påtvingande.

För mig var denna film "okej". Inte fantastisk, bra eller kass. Har inget emot att se första filmen eller kommande, men det är inte direkt något jag måste se. Kanske en dag!
Citera
2017-07-02, 05:07
  #110
Medlem
UndeadNinjas avatar
Jag gillade denna filmen och jag gillade framförallt Cloverfield väldigt mycket. Dock när jag såg denna filmen så hade jag inte en aning om att den skulle ha att göra med Cloverfield, vilket jag är glad över då det inte hade varit lika spännande att på förhand veta att det verkligen är så att världen kollapsat.

Det jag dock inte hänger med i är hur denna filmen ska vara en uppföljare till Cloverfield. Cloverfield är ju både filmad på ett helt annat sätt med en kamera samt så är ju handlingen helt annorlunda med jättemaskiner och aliens jämfört med denna där det ska gälla en kemisk attack som tvingat ner dom i källaren.

Visserligen är båda JJ Abrahams och undergångstema men annars så helt olika att jag inte kan se hur 10 Cloverfield Lane är en 2a på Cloverfield.

Vad betyder att det är en själslig uppföljare? Där kankse jag har mitt svar.
Citera
2017-10-07, 19:11
  #111
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UndeadNinja
Jag gillade denna filmen och jag gillade framförallt Cloverfield väldigt mycket. Dock när jag såg denna filmen så hade jag inte en aning om att den skulle ha att göra med Cloverfield, vilket jag är glad över då det inte hade varit lika spännande att på förhand veta att det verkligen är så att världen kollapsat.

.


Samma här, bara bläddrade på netflirran och klickade på den helt random. Glad att jag gjorde det, positivt överraskad. Hade helt glömt bort den första cloverfield och kom inte att tänka på den förens slutet av filmen. Hade inte ens kollat på trailern innan, så hade ingen aning om vad som väntade och gillade att den spårade så pass. Slutet uppmanar ju till en uppföljare enligt mig!

Citat:
Ursprungligen postat av SilviaNight
Mycket märkligt att man lyckades förstöra, vad som såg ut att vara en bra film, i de sista 20 minuterna av filmen. Nu har inte jag sett föregångaren till denna men för mig var det extremt larvigt att filmen gick från att vara en psykologisk och ångestladdad thriller till någon fantasy a la Sagan Om Ringen värld. Kändes oerhört långsökt med att gubben hade rätt angående vad som var utanför bunkern, men att han också var ett psykfall mitt i allt annat.

Så fort tjejen tog sig ut ur bunkern förstördes filmen totalt när hon fick syn på vad som befann sig utanför.

Tycker slutet var det som gjorde filmen intressant, och utgjorde en bra start för en uppföljare. Har redan gjorts alldeles för många ''kidnapped and dragged down to a cellar'' filmer. Vad hade du velat se på slutet egentligen? Att allt var en bluff från kidnapparens sida, hon flyr och blir ompysslad av sin familj?
Att kvalitén på slutet kanske inte var av högsta kalibern tycker jag inte spelar ngn roll. Tycker att det finns bra potential för en uppföljare, och att filmen överraskade som den gjorde, iaf för mig som inte sett trailern, gillade jag skarpt.
__________________
Senast redigerad av Kruzifixxion 2017-10-07 kl. 19:21.
Citera
2017-10-08, 16:59
  #112
Medlem
Situationss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UndeadNinja
Jag gillade denna filmen och jag gillade framförallt Cloverfield väldigt mycket. Dock när jag såg denna filmen så hade jag inte en aning om att den skulle ha att göra med Cloverfield, vilket jag är glad över då det inte hade varit lika spännande att på förhand veta att det verkligen är så att världen kollapsat.

Det jag dock inte hänger med i är hur denna filmen ska vara en uppföljare till Cloverfield. Cloverfield är ju både filmad på ett helt annat sätt med en kamera samt så är ju handlingen helt annorlunda med jättemaskiner och aliens jämfört med denna där det ska gälla en kemisk attack som tvingat ner dom i källaren.

Visserligen är båda JJ Abrahams och undergångstema men annars så helt olika att jag inte kan se hur 10 Cloverfield Lane är en 2a på Cloverfield.

Vad betyder att det är en själslig uppföljare? Där kankse jag har mitt svar.

Jag är inte 100, men i alla fall 99% säker på att den enda anledningen var att de insåg att de antagligen skulle dra in mer pengar om de knöt den till ett etablerat "universum". Att tjäna så mycket pengar som möjligt är det primära i alla Hollywood-produktioner, och den här rullen är ingen undantag.

Jag tycker dock att filmen är rätt så bra och spännande (i alla fall om man klipper bort den sista halvtimmen).
Citera
2017-10-10, 05:24
  #113
Avstängd
Gillade filmen, gillade det lågmälda och subtila. Synd att de var tvugna att gå helt bananas mot slutet.
Citera
2017-10-19, 23:21
  #114
Medlem
Var tjejens karaktär inspirerad av Sigourney Weaver i Alien, tro? Hur som helst en bra film. Däremot blev jag lite distraherad av jänkarnas patologiska behov av att framstå som utvecklingsstörda i filmer.

Framme vid öppningen som man har varit vid en gång förut, och hela stället håller på att brinna upp?
Stå kvar i röken i sisådär en 20 sekunder och bara glo på skiten, så ska du nog se att det löser sig.

Bortsett från det så var den bra. Härligt med en film där huvudrollen är en kvinna som inte är så där typiskt Hollywoodkorkad med plasttuttar och en total avsaknad av självständighet.
Citera
2018-02-15, 11:43
  #115
Medlem
Jag hade sett första filmen, faktiskt förr-förra veckan. Såg denna uppföljaren inatt; fast jag visste inte om att det var en uppföljare! Så i slutet av filmen förstod jag det (att en uppföjningsfilm) - då blev den genast otroligt bra!

Förtydligande:
Citera
2018-02-17, 23:08
  #116
Medlem
Sir Dwains avatar
Den här filmen är mycket bra. Nu när The Cloverfield Paradox kommit ut så tycker jag det är ännu tydligare än det var då att filmen hade med fördel aldrig gjorts till en del av Cloverfield-världen. De sista minuterna är det sämsta i filmen och de spelades in bara för att kunna koppla ihop filmen med Cloverfield, ursprungligen hette den "the Cellar". Däremot hade den nog setts av betydligt färre utan den här framtvingade ihopkopplingen och John Goodmans prestation var så bra att den förtjänade stor publik, så det var väl ok.

Iochmed, The God Particle, eller Cloverfield Paradox, så får vi väl acceptera att "Cloverfield-universumet" är en samling av fristående färdiga filmer som i efterhand justeras lite för att kunna sammankopplas och säljas lättare. Eftersom den senaste är så dålig så har man därigenom förstört varumärket. Som jag förstår det ska det komma ännu en Cloverfield-film senare i år (eller senare än så? tror det var i år) men den här gången är det nog en som faktiskt var tänkt som en Cloverfield-uppföljare när den spelades in.
Citera
2018-02-17, 23:10
  #117
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vixo
Jag hade sett första filmen, faktiskt förr-förra veckan. Såg denna uppföljaren inatt; fast jag visste inte om att det var en uppföljare! Så i slutet av filmen förstod jag det (att en uppföjningsfilm) - då blev den genast otroligt bra!

Förtydligande:


Ja, fast det var aldrig tänkt så, filmen var inte inspelad som en en uppföljare och de sista minuterna spelades in i efterhand för att kunna koppla ihop den med Cloverfield.
Citera
2018-02-17, 23:16
  #118
Medlem
fuskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Ja, fast det var aldrig tänkt så, filmen var inte inspelad som en en uppföljare och de sista minuterna spelades in i efterhand för att kunna koppla ihop den med Cloverfield.




Själv blev jag tvingad att se den av den bättre hälften. Gillade den. Som Lida med en twist, haha.
.
Är #3 i serien en i namnet enbart länkad med dom andra två eller förklarar den något mer?
__________________
Senast redigerad av fuska 2018-02-17 kl. 23:18. Anledning: Missade spoiler
Citera
2018-02-17, 23:24
  #119
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuska


Själv blev jag tvingad att se den av den bättre hälften. Gillade den. Som Lida med en twist, haha.
.
Är #3 i serien en i namnet enbart länkad med dom andra två eller förklarar den något mer?


Den tredje filmen har jag om jag ska vara helt ärlig inte sett än, jag ska se den om några minuter, men den sågas överallt och den förklarar en del, vilket är en del av problemet. Dels ska det vara en dålig film i sig men det är också en dålig sak att förstöra bra mysterier, ingen ville ha en förklaring om var Cloverfieldmonstret kom ifrån.
Citera
2018-02-18, 11:17
  #120
Medlem
Såg den på Netflix. Ok film, men varken mer eller mindre
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback