2009-05-23, 12:20
Citat:
Jag tror det finns ett missförstånd här, i hur vi använder termen ontologi. Ontologi är, såsom jag använder det här, vad man kan man säga har ett varande. Inom Kritisk Realism hävdar man att det finns en påtaglig reell verklighet (vilket då skulle handla om ontologi). Men, sen gör man inget med det (vilket då skulle handla om metdologi). Man gör inte som rationalisterna gör med 'verkligheten', att man menar att resultatet av ett experiment visar hur verkligheten verkligen är. Det är inte målet inom KR, att närma sig Den Ultimata Sanningen. Målet är mer praktiskt, applicerbart, tillämpbart. KR menar att god vetenskap fungerar, om den är god så fungerar den. Imorgon kan motsägelsefulla resultat dyka upp, och då lär man sig någonting av det. Vetenskapen är inte kumulativ, det är en process.
Ursprungligen postat av r.b.
Du har helt klart gjort en grov feltolkning av KR, då alla dess (påstådda) upplösningar av gamla dikotomier och dualismer (e.g. structure/agency, reasons/causes, explanation/understanding, mind/body, fact/value, osv) har en helt och hållet ontologisk grund. Om det är något man ska klaga på så är det ju snarare att dom med få undantag enbart har brytt sig om ontologi. Sen finner jag det något bisarrt hur du kan säga att det inte har något vetenskapligt värde; som om det inte skulle göra någon skillnad på om man till exempelvis förutsatte Humeansk kausalitet istället för realistisk kausalitet. Förvissa kan jag inte direkt substantiera det, men jag ser det inte som en slump att abduktion populariserades först efter att realism (kritisk eller ej, KR har ju trots allt mest varit en liten kult) hade blivit väletablerad inom vetenskapsfilosofi. Innan abduktion kunde börja tas på allvar så var det nödvändigt att göra sig av med den typ av ontologi som man finner hos Popper och andra pseudo-positivister (och som hade varit standard iallafall sen Hume). Det är mycket väl så att man hade kunnat hoppa direkt till pragmatism om man så ville, men du missar ju helt och hållet vikten av att kunna legitimera sin egen praktik gentemot etablissemanget.
Men, det hävdar jag att Pragmatismen också säger...
Förutom just då den punkten om att det finns en verklighet,
vilket inte vetenskapligt spelar någon roll för vare sig pragmatism eller kritisk realism

Det är lite som att säga att man tror på Gud men man går inte till Kyrkan,
vad är då poängen med det...
Eller som att säga att det finns ett metafysiskt sinne som upplever saker
utan att upplevelserna i sig har någon inverkan på den fysiska kroppen.
Vad abduktionens populärisering eller KR-anhängares politiska agenda har med saken förstår jag inte...
Citat:
Ja, ok, då är jag med tror jag. Det är klart att teoretiska entiteter såsom feminism också kan upplevas. Under förutsättningen att upplevelser existerar
Allt jag skrev i mitt andra stycke förutsatte att upplevelsen var verklig, och var sedan ett försök till att göra en outline av vad som måste vara fallet för att den så skall vara. Det är klart att vad som upplevs inte kan säkerställas, vilket jag aldrig hävdade heller; det enda jag hävdade var att något måste upplevas för att vi överhuvudtaget ska kunna prata om en upplevelse. Att vi upplever något som rosa samtidigt som rosa inte har en materiell existens förändrar ingenting, då jag ganska uttryckligen skrev att det är möjligt att vi bara upplever andra upplevelser (i.e. att vi egentligen bara upplever ideer, men för att upplevelsen ska vara verklig så förutsätter det fortfarande att dessa ideer är verkligen även om de inte är materiella).

Citat:
Distinktionen Mind/Body är ett arv från den Cartesianska Dualismen som dom flesta fenomenologer sedan Heidegger inte ställer sig bakom. Men det beror vad du menar med "body". Om det är en distinktion mellan, till exempel, min kropp/nervsystem och mitt sinne, så stämmer det inte att mind är emergent ("emerge", vilken flummig term egentligen) från body. Men om du menar att "body" snarare är interaktionen mellan kropp och värld, så stämmer det att mind är emergent från body. Eftersom man behöver något att tänka på för att kunna tänka på något, så är det från världen som medvetandet uppkommer. Ett nervsystem i sig kan inte göra något. Det är det hela begreppet intentionalitet betyder. Sen spelar det ingen roll om medvetandet riktas mot ett objekt eller ett subjekt, det är själva riktandet som är det viktiga.
Du har så klart helt rätt att det inte är uppenbart, resten av det du skrev har jag ärligt talat svårt att tolka överhuvudtaget.
Citat:
Då utgår du ifrån något specifikt perspektiv (KR?) redan, och talar om andra perspektiv utifrån det. Ett internalistiskt synsätt om man så vill. Om vi ska diskutera ontologier på det sättet kommer vi aldrig finna konsensus. Det blir som när en Naturalist och en Konstruktionist diskuterar med varandra, dom kommer ingen vart. I det här sammanhanget skulle jag hellre se perspektiven var för sig för vad dom är, och inte tala om hur bra eller dåliga dom är. För att, jag tror att det finns saker som är verkliga utan att dom har kausala krafter, speciellt med tanke på att kausalitet inte går att bevisa. Men om vi går in i den diskussionen blir det bara åsikter ställda mot varandra, och det ger ingenting.
Nu är det möjligt att jag helt har feltolkat dig, men det ter sig för mig som om du baserar allt det du skriver på att det subjektiva inte kan vara ett objekt, vilket jag inte ser någon som helst anledning till. Realism är inte samma sak som materialism. Om vi tar din långa kedja: vi har ett datorprogram som trycker ur sig illusioner från någon sorts slumpmässig uträkning som vi sedan upplever. Här skulle vi fortfarande uppleva någonting, nämligen en illusion (sen har ju givetvis också datorprogrammet en materiell grund, nämligen datorn). Vad som gör någonting verkligt är att det har kausala krafter, inte att vi kan ta på det.