Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-20, 14:17
  #145
Medlem
Daxman24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ricin
Gå utbildningen vetja.
Personligen så sökte jag direkt till polisen istället för att gå deras OV-utbildning. Många klarar väktarskolans OV-prov, men dom flesta failar sen när dom kommer till polisen och ska göra tester där, och det är ju inte väktarskolans fel direkt.

Vet du vad det är dom failar på hos Polisen? Fystester kommer jag klara galant men vilka mer examinationsmoment finns?
Citera
2017-02-20, 14:30
  #146
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daxman24
Vet du vad det är dom failar på hos Polisen? Fystester kommer jag klara galant men vilka mer examinationsmoment finns?

Tror många misslyckas med teorin. Myndigheterna borde göra så dessa privata aktörer inte kan utbilda ordningsvakter längre. Så många som betalar stor summa pengar för något som inte håller samma mått som Polisens egna utbildning för Ordningsvakter.


Inför Ordningsvakt utbildningen hos Polisen så har man en intervju och ett par tester innan själva utbildningen. Jag tror inte privata aktörer som Väktarskolan i Boden har det. Därför söker vilken dåre som helst in och betalar pengarna och sedan misslyckas när man står inför Polisens sluttest.


Testa dra dig ur om det går. Annars kör utbildningen och försök klara Polisens sluttest sen nu vad det än må vara. Men är väl ett teori prov (tror jag). Det är nog inte omöjligt men har också hört att majoriteten ifrån Väktarskolan AB misslyckas. Men det kan ha att göra med individerna själva och inte själva utbildningen i sig kanske.
Citera
2017-02-20, 14:34
  #147
Medlem
Ricins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daxman24
Vet du vad det är dom failar på hos Polisen? Fystester kommer jag klara galant men vilka mer examinationsmoment finns?
Många verkar inte klara självskyddet. Det kan va allt ifrån att man inte kan slå högt utslag med batongen till att handbojorna inte sitter på ett bra sätt, enligt polisen. Det är ju en väldigt subjektiv bedömning dom gör här, och det kanske är det stora problemet. Du kan liksom göra allt rätt men ändå så kan man bli failad av en liten smågrej.
Sen har vi ju intervjun, och här failar ju en hel del också.

Men skulle du inte klara OV den här vägen så kan man ju alltid söka till polisen direkt.
Citera
2017-02-20, 14:35
  #148
Medlem
Daxman24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cauvie
Tror många misslyckas med teorin. Myndigheterna borde göra så dessa privata aktörer inte kan utbilda ordningsvakter längre. Så många som betalar stor summa pengar för något som inte håller samma mått som Polisens egna utbildning för Ordningsvakter.


Inför Ordningsvakt utbildningen hos Polisen så har man en intervju och ett par tester innan själva utbildningen. Jag tror inte privata aktörer som Väktarskolan i Boden har det. Därför söker vilken dåre som helst in och betalar pengarna och sedan misslyckas när man står inför Polisens sluttest.


Testa dra dig ur om det går. Annars kör utbildningen och försök klara Polisens sluttest sen nu vad det än må vara. Men är väl ett teori prov (tror jag). Det är nog inte omöjligt men har också hört att majoriteten ifrån Väktarskolan AB misslyckas. Men det kan ha att göra med individerna själva och inte själva utbildningen i sig kanske.

Tack för ditt utförliga svar! Du menar alltså på att det är mer kvalitén hos eleverna än själva utbildningen som gör att ett så stort antal inte klarar testerna? Om detta är sant då hsr jag inget problem med att betala för utbildningen och ge järnet.

Det jag är särskilt orolig över är att utbildningen och msterialet inte håller måttet.

@Ricin - Mycket nyttig info, tackar!
__________________
Senast redigerad av Daxman24 2017-02-20 kl. 14:39.
Citera
2017-02-20, 14:40
  #149
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daxman24
Tack för ditt utförliga svar! Du menar alltså på att det är mer kvalitén hos eleverna än själva utbildningen som gör att ett så stort antal inte klarar testerna? Om detta är sant då hsr jag inget problem med att betala för utbildningen och ge järnet.

Det jag är särskilt orolig över är att utbildningen och msterialet inte håller måttet.

Det är nog en blandning utav båda. Både Väktarskolan i sig och kursdeltagarna. Jag vet inte hur materialet för plugget är på Väktarskolan alls eller hur lärarna är men är du redo att ta chansen så gör det.


Annars rekommenderar jag dig att dra dig ur utan kostnader. Och söka via Polisen istället. Polisen OV utbildning går på ca. 8.000 :- om du kör privat. Men så får du också det riktiga materialet för kursen och en legitim utbildning.
Citera
2017-02-20, 14:43
  #150
Medlem
JoelSUOMIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VaktareOlsson
Bya är självklart bästa alternativet. Problemet är att många vill få VU1 och börja jobba direkt. Inte alltid företag är villiga anställa efter VU1. Inte alltid företag väljer att skicka någon på VU1 heller. Så billigaste alternativet där allt ingår i boden är oftast enda alternativet för många. Det är däremot märkligt att PYT är obetald, går ut över storhelger och ibland består av ensamarbete. Att lärarna och ledarna låter väldigt fascistiska är också beklagligt. Går det ej att få PYT betald som praktik genom försäkringskassan åtminstone?


Förstår inte detta.
Jag sökte jobb på G4S med okvalificerade referenser och knappast några relevanta meriter alls. Var på gruppintervju med idel personer som redan var verksamma i branchen. Inte desto mindre gick jag vidare och skickades på obetald VU1, betald PYT och betald VU2 på BYA.

Slutproven på båda utbildningarna var på nivån att det är bisarrt att någon över huvud taget kan misslyckas med dem.

Varför, varför, varför någon väljer att riskera uppåt 20,000:- på en utbildning utan garanti särskilt i dessa tider när Vaktföretagen går på knäna och dessutom kör sommarrekryteringar är för mig obegripligt. Fast vill man bli en betongviftande gorilla kanske man inte har förståndet som krävs för att lyckas ändå.
Citera
2017-04-16, 16:21
  #151
Medlem
LCMKs avatar
Jag bokade totalvaktutbildning i Boden för ett par dagar sedan, men både jag och farsan var lite misstänksamma. Att utbildningen är i Boden var första varningsklockan. Priset var andra, då de flesta väktare får sin utbildning betalad av företaget. Men glöm att jag genomgår den där utbildningen efter att ha läst allt det här. Skulle väl kollat runt lite extra innan jag bokade, men men De ska fan inte kräva några pengar av mig heller. Enligt bekräftelsemeddelandet man får kan man tydligen frångå avtalet om debitering om man skickar ett meddelande till dem att man vill avboka senast 14 dagar från det att man fått antagningsbesked.

Om någon har avbokat eller varit i samma situation som jag, hade jag uppskattat lite insikt.
Citera
2017-05-01, 23:06
  #152
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LCMK
Jag bokade totalvaktutbildning i Boden för ett par dagar sedan, men både jag och farsan var lite misstänksamma. Att utbildningen är i Boden var första varningsklockan. Priset var andra, då de flesta väktare får sin utbildning betalad av företaget. Men glöm att jag genomgår den där utbildningen efter att ha läst allt det här. Skulle väl kollat runt lite extra innan jag bokade, men men De ska fan inte kräva några pengar av mig heller. Enligt bekräftelsemeddelandet man får kan man tydligen frångå avtalet om debitering om man skickar ett meddelande till dem att man vill avboka senast 14 dagar från det att man fått antagningsbesked.

Om någon har avbokat eller varit i samma situation som jag, hade jag uppskattat lite insikt.

Jag gick utbildning i Boden förra vintern ungefär, slutet på oktober till slutet på november ungefär. Vad spelar det för roll att utbildning hålls i Boden? Visst det är långt upp och mitt i ingenstans. Men folk åker upp där ändå. Kunde lika gärna varit i Göteborg, Stockholm men nu ligger det där. Säkert för att det är billigt och smidigast. VD för Väktarskolan äger andra objekt och en klubb i stan. Så han har full koll.

Många som vill bli väktare blir oftast anställda inför sommaren, då betalar företaget om man blir erbjuden anställning. Annars kan det vara svårt att komma in i branschen om man inte har tur. Eller bor i någon av dem större städerna.

Jag själv blev erbjuden anställning samt utbildning inför förra sommaren. Valde annat arbete pga säkrare inkomst. Dock hade jag redan betalt för "totalvakt" uppe i Boden och allt var klart. Så förra året till hösten tog jag beslutet att antingen fullfölja utbildningen i Boden eller vara kvar i samma spår.

Har alltid haft ett intresse för väktare/säkerhetsbranschen, ångrar inte en dag att jag gjorde utbildningen och började som behov framför heltid/vikariat på heltid.

Finns många idioter som åker till Väktarskolan och speciellt till Boden. I och med att dem inte har några krav/tester. 95% var utländska, snacka sitt bror snack varje jävla dag. Habibi, walla, älskar dig, ey bror osv. Hade jag åkt en till gång hade jag lätt betalt för eget rum. Köket är det värsta, man delar med alla i sin grupp. Riktiga grisar var det när jag var där uppe.

Ingen tog sin disk eller höll rent efter sig, några tog mat av andra osv. Jag bet dock ihop och fullföljde skiten som sagt. Hade kunnat gå utbildning via BYA men tänkte äeh har jag redan betalt så varför inte. Jag frågade om pengarna tillbaka efter dem 14 dagarna men inte en chans. Så valet var rätt enkelt. Kan man hålla käft och följa instruktioner så är det inga problem att klara utbildningen.

Ett par individer sket i att plugga och dem klarade proverna sjukt nog. Jag och någon annan satt var kväll för att vara säkra på att klara det på första försöket. Samt lära oss själva något inför kommande framtid. Att somliga klarade expanderbar batong examinationen förstår jag inte.

Vi hade en individ i vår kull som tyckte det var lämpligt att hota personalen på Willys i kassan. VD fick reda på det och det blev ett jävla liv på kvällen när vi övade självförsvar. Då stampa han samt en gruppledare in. Ut åkte han och fort gick det.

Idag har jag arbetat på ett av dem större företagen i snart ett halvår. Gör allt ifrån ronder, stationärt, kör på larm (ryck), stöttar/backar upp gruppledare, inventerar nycklar. Det mesta med andra ord med tanke på att jag är på en mindre ort.

Har du några funderingar så släng iväg ett PM så löser vi andra frågor där. Avslutningsvis vill jag säga att VD Patrik om jag stavar rätt har kontakter i hela Boden. Han har även en klubb mitt i stan bredvid 24 fitness. Så man bör tänka på vad man gör på sin fritid..
Citera
2017-08-01, 12:58
  #153
Medlem
strandone1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LCMK
Jag bokade totalvaktutbildning i Boden för ett par dagar sedan, men både jag och farsan var lite misstänksamma. Att utbildningen är i Boden var första varningsklockan. Priset var andra, då de flesta väktare får sin utbildning betalad av företaget. Men glöm att jag genomgår den där utbildningen efter att ha läst allt det här. Skulle väl kollat runt lite extra innan jag bokade, men men De ska fan inte kräva några pengar av mig heller. Enligt bekräftelsemeddelandet man får kan man tydligen frångå avtalet om debitering om man skickar ett meddelande till dem att man vill avboka senast 14 dagar från det att man fått antagningsbesked.

Om någon har avbokat eller varit i samma situation som jag, hade jag uppskattat lite insikt.

Det är bara köra på. Är du ostraffad och kan ta order så är det inga problem.
Tyckte lärarna var riktigt bra. Dom fick en att vara uppmärksam helt enkelt.
Citera
2017-10-29, 17:12
  #154
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Två trådar om samma ämne (och med exakt samma rubrik) är nu sammanfogade med varandra.

/Mod.
Citera
2017-12-06, 23:01
  #155
Avstängd
anoxanoxs avatar
Inte VS förfan och speciellt inte Boden!
Värsta stället som finns och det händer så mycket olagligt där så det är sjukt att stället och personerna som driver ställa får ens existera.
REKOMENDERAS EJ!!!!!!!
Citera
2018-04-22, 09:09
  #156
Medlem
irkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anoxanox
Inte VS förfan och speciellt inte Boden!
Värsta stället som finns och det händer så mycket olagligt där så det är sjukt att stället och personerna som driver ställa får ens existera.
REKOMENDERAS EJ!!!!!!!
Exempel? Känns ju som du är en 'bror' som har gjort något fel, eller?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback