Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-05-19, 21:46
  #1
Medlem
Tja,
har en fråga och hoppas på lite vettiga svar

Är 30år och har tränat i flera år men för 6 år sedan fick jag ulcerös kolit (tarm sjukdom).
Har 2 steroid kurer bakom mig vilka var när jag var allt för dum och okunnig en vid 19 års ålder och en vid 21.
Vilka måste jag säga resulterade i katastrofala biverkningar(men tror att det berodde på okunnighet och dumhet)
Vill så gärna kura igen och undrar om någon vet om steroider skulle kunna påverka min kroniska sjukdom och göra den värre än den är ????

Och skulle vara trevligt om man kunde slippa alla onödiga otrevliga kommentarerna!!

Skulle verkligen uppskatta seriösa svar.
Citera
2009-05-19, 21:52
  #2
Medlem
det absolut bästa är att rådfråga en privat läkare, ingen på FB är läkare med den kompetensen. Då du befinner dig i en sits där det kan gå mera galet än för en "normal" person tycker jag inte att du ska sitta o lita på vad FB medlemmar säger.
Mvh// SB
Citera
2009-05-19, 22:05
  #3
Medlem
DocXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av superbiffen
det absolut bästa är att rådfråga en privat läkare, ingen på FB är läkare med den kompetensen. Då du befinner dig i en sits där det kan gå mera galet än för en "normal" person tycker jag inte att du ska sitta o lita på vad FB medlemmar säger.
Mvh// SB

+1. Och dessutom en mycket erfaren och duktig endokrinolog, inte någon random privatpraktiserande allmänläkare.

Generellt kan jag säga så här: AAS påverkar din blodbild. Du får polycytemi (fler blodceller). Det gör att ditt blod får svårare att koagulera, och att ditt Hb (hemoglobinvärde) höjs. Det i sin tur kan göra att de sår du har i tarmslemhinnan börjar blöda i större utsträckning. Blödningen syns ofta som ett sänkt Hb, men om AAS-preparaten höjer ditt Hb kan sänkningen döljas.

Eftersom UC är en autoimmun sjukdom kan den också påverkas av en förändrad blodbild: fler vita blodkroppar betyder förändrat immunförsvar. Hur förändringen slår är omöjligt att svara på generellt: vissa blir jättelätt sjuka under kur, andra är friskare än någonsin. Men det är klart att det kan finnas en risk att dina tarmbesvär förvärras, eftersom de orsakas av vita blokroppar som attackerar din tarmslemhinna.

Men det här är bara funderingar. Du bör, precis som SB skrev, ta kontakt med en privatpraktiserande endokrinolog för att höra dig för.
Citera
2009-05-19, 22:42
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av superbiffen
det absolut bästa är att rådfråga en privat läkare, ingen på FB är läkare med den kompetensen. Då du befinner dig i en sits där det kan gå mera galet än för en "normal" person tycker jag inte att du ska sitta o lita på vad FB medlemmar säger.
Mvh// SB
Tack för snabbt svar
uppskattas
Citera
2009-05-19, 22:44
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DocX
+1. Och dessutom en mycket erfaren och duktig endokrinolog, inte någon random privatpraktiserande allmänläkare.

Generellt kan jag säga så här: AAS påverkar din blodbild. Du får polycytemi (fler blodceller). Det gör att ditt blod får svårare att koagulera, och att ditt Hb (hemoglobinvärde) höjs. Det i sin tur kan göra att de sår du har i tarmslemhinnan börjar blöda i större utsträckning. Blödningen syns ofta som ett sänkt Hb, men om AAS-preparaten höjer ditt Hb kan sänkningen döljas.

Eftersom UC är en autoimmun sjukdom kan den också påverkas av en förändrad blodbild: fler vita blodkroppar betyder förändrat immunförsvar. Hur förändringen slår är omöjligt att svara på generellt: vissa blir jättelätt sjuka under kur, andra är friskare än någonsin. Men det är klart att det kan finnas en risk att dina tarmbesvär förvärras, eftersom de orsakas av vita blokroppar som attackerar din tarmslemhinna.

Men det här är bara funderingar. Du bör, precis som SB skrev, ta kontakt med en privatpraktiserande endokrinolog för att höra dig för.
Du verkar veta lite om UC
Tack för svaret och skall försöka komma i kontakt med en endokrinolog som du säger.
Tack för snabbt svar
Citera
2009-05-20, 01:53
  #6
Medlem
Punishs avatar
Du får gärna posta svaret efter att du har talat med någon endokrinolog, hade varit intressant att läsa vad han/hon har att säga.
Citera
2009-05-20, 09:51
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Punish
Du får gärna posta svaret efter att du har talat med någon endokrinolog, hade varit intressant att läsa vad han/hon har att säga.
Självklart gör jag det
Får väl bara hoppas att det finns en sådan i kalmar,skall se efter idag
och om man kan få en snabb tid.
Citera
2011-12-04, 13:15
  #8
Medlem
Bumpar tråden!

Ja har haft samma sjukdom som dig sen jag var liten. Har kört en del d-bolls kurer och Testo e/p samtidigt som jag lämnat tester hos läkare för avskrivning för sjukdom. Har inte haft några problem och testerna har visat bra värden!
Citera
2011-12-04, 13:19
  #9
Medlem
som killen ovanför kolla med läkareregelbundet.

skulle vara försiktig med orala bara.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback