• 1
  • 2
2009-05-19, 13:25
Medlem
Sardinbruss avatar
Ibland ser man folk, ofta av asiatiskt ursprung, som plockar något slags strån som växer i diken och slätter, uppenbarligen för att ha i matlagning. Vad är detta och vad använder man dem till? Någon som vet?
Citera
2009-05-19, 13:43
Medlem
ljummen_biras avatar
Finns nog mycket det kan vara. Kirskål kanske? Växer överallt.

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/apia/aegop/aegopod.html

Edit: Såg nu att du skrev strån, så då är det nog något annat.
Citera
2009-05-19, 14:04
Medlem
Sardinbruss avatar
Jag vet inte riktigt vad de plockar, med växterna är ca 30 centimeter höga, smala och lite bladiga. Kirskål låter rimligt, har undrat som tusan. Tack!
Citera
2009-05-19, 14:31
Medlem
ljummen_biras avatar
Inga problem. Plockar dem jag med, fast inte i dikesrenen direkt. Gott ogräs faktiskt.
Citera
2009-05-19, 14:39
Bannlyst
Annars är ju ramslök ett alternativ?

http://blogg.passagen.se/fettbramat/...ce/ramslok.jpg

Den brukar man kunna lukta på sommaren när man kör på vissa vägar, god i sallader ect..
Citera
2009-05-19, 15:22
Medlem
dePauls avatar
Späda blad av backlök och ängslök kan användas i sallader och stillsammans med grönkål. Harsyra går också att äta, men är inte 30 cm hög . Libbsticka är för hög, men de späda plantorna kan förståss stämma överens med beskrivningen.

Kvanne är det inte, den är alldeles för stor, liksom skogslök. Ängssyra är det nog heller inte eftersom den är avsevärt längre. Groblad passar heller inte på beskrivningen, det är alldeles för kort.

Gökärt är det garanterat inte. Den är för tät och buskig. Liknar nästan rosmarin. Lungrot stämmer inte heller. Rallarros är alldeles för stor och det är också fel färg. Renfana är det inte heller. Den är buskig och kraftig.

Dessutom stämmer inte dessa heller på beskrivningen:
Rödklöver
Sommargyllen
Gyllenstrutar
Svinmålla
Våtarv

Hm... tyvärr tycker jag inte att kirskål liknar beskrivningen heller.

Mitt tips är att det handlar om någon typ av vildlök, närmare sagt vildgräslök.

~Paul~
Citera
2009-05-19, 15:45
Medlem
Inte för att jag har svar på TS fråga, men gällande ramslök skall man passa sig. Bladen är rätt lika liljekonvalj som är en rätt giftig växt med bla. magont som följd, vid förtäring kontakta sjv-upplysningen.

Gökärt? Går det att äta hela växten? Har bara ätit blommorna som är lite söta och goda

Annars är jag nog böjd att hålla med dePaul om att det troligen är vildgräslök med tanke på "strå"-ledtråden.
Citera
2009-05-19, 16:19
Medlem
Jag vet inte vad det heter på fastländska, men på gotland plockar man en liten lök som heter kajp där. Det är som en liten , tunn purjolök och den växer här i storstan också har jag sett.
Citera
2009-05-19, 16:24
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jetsor
Gökärt? Går det att äta hela växten? Har bara ätit blommorna som är lite söta och goda
Nej, alltså för det mesta så använder man rotknölarna. Dessa torkas och males till fint pulver. Sedan blandar man in pulvret i bröddeg. Smaken är ett mellanting mellan anis och kummin. Kanongott!

~Paul~
Citera
2009-05-19, 16:26
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gutegirl
Jag vet inte vad det heter på fastländska, men på gotland plockar man en liten lök som heter kajp där. Det är som en liten , tunn purjolök och den växer här i storstan också har jag sett.
.
Citera
2009-05-19, 16:27
Medlem
dePauls avatar
Kajp är också en typ av vildlök. Frågan är således var TS har sett dessa asiater plocka den aktuella löken .

~Paul~
Citera
2009-05-19, 16:30
Medlem
Bolages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Libbsticka är för hög, men de späda plantorna kan förståss stämma överens med beskrivningen.
Växer libbsticka vilt i Sverige? Var kan man hitta den i så fall? Jag åt en nepalesisk kycklingrätt med libbsticka en gång som var så sjukt stark och god, det vore ju schysst om man kunde hitta sånt ute i naturen då.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in