Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2009-05-19, 01:28
Medlem
Bonko86s avatar
Jag har lagt märke till en sak.

Alltid när jag äter mackor, så brukar jag bombardera mackan med pålägget jag använder, vad det än må vara. Är det salami täcker jag över hela macken, så ingenting syns. Är det leverpastej så tar jag tjocka skivor och täcker (är det bredbar så brer jag otroligt mycket). Ost så kör jag ibland upp till 3 lager.

Samma sak när jag äter t ex pasta med kyckling + random sås. Tar alltid jättemycket kyckling och inte så mycket sås. Är det wok äter jag nästan inga grönsaker alls, iaf inte om det finns kött i den.

Men när jag äter med kompisar, så märker jag att de inte alls är lika snälla med maten, utan de snålar rejält och låter mycket av mackan vara "tomt" så att säga. Samma sak med maten, en del tar mer grönsaker än huvudingrediensen etc etc.

Är det jag som blev en liten bortskämd skitunge som hade föräldrar som köpte hur mkt pålägg som helst till mig? Eller är det många som gillar att ha mycket av det goda?
Citera
2009-05-19, 01:34
Medlem
Wsters avatar
Vet faktist inte. Ska testa ta extra mycket ost på mackan imorn! Kommer bli intressant o se resultatet. Kan höra av mig om det senare.
Citera
2009-05-19, 01:54
Medlem
Kreeps avatar
Kan tycka det är ganska taskigt/bortskämt om man delar måltid med nån och det finns en klar begränsning på det man tar av. Annars är det väl bara att vara glad att man har råd.
Citera
2009-05-19, 01:54
Medlem
Litet gult djurs avatar
Skippar oftast själva mackan och äter enbart pålägget, samma med pasta, ris och potatis, skippar det eller byter ut det mot frukt eller dyl och fokuserar på det som faktiskt smakar ätbart, dvs själva huvudrätten. Och hör och häpna, jag mår bättre än aldrig förr!
Citera
2009-05-19, 01:58
Medlem
Bonko86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wster
Vet faktist inte. Ska testa ta extra mycket ost på mackan imorn! Kommer bli intressant o se resultatet. Kan höra av mig om det senare.
Det låter utmärkt, alltid kul med labbrapporter

Citat:
Ursprungligen postat av Kreep
Kan tycka det är ganska taskigt/bortskämt om man delar måltid med nån och det finns en klar begränsning på det man tar av. Annars är det väl bara att vara glad att man har råd.
Givetvis, fast det var inte riktigt så jag menade, men jag förstår vad du menar. Jag tänker mer i min ensamhet / samt när man endast observerat andras måltider och ej deltagit själv.

Citat:
Ursprungligen postat av Litet gult djur
Skippar oftast själva mackan och äter enbart pålägget, samma med pasta, ris och potatis, skippar det eller byter ut det mot frukt eller dyl och fokuserar på det som faktiskt smakar ätbart, dvs själva huvudrätten. Och hör och häpna, jag mår bättre än aldrig förr!
Ja, jag brukar även dra lite skivor salami/ost direkt i munnen innan. Det där låter som min melodi, speciellt just kokt potatis som jag tycker smakar ihoppressat pulver.. ^^ :P (No offence till alla kokt potatis-dyrkare där ute).
Citera
2009-05-19, 02:26
Medlem
Kreeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonko86
Givetvis, fast det var inte riktigt så jag menade, men jag förstår vad du menar. Jag tänker mer i min ensamhet / samt när man endast observerat andras måltider och ej deltagit själv.

Isåfall tycker jag du ska fortsätta. Att äta gott är ju det bästa som finns.
Citera
2009-05-19, 08:36
Bannlyst
Brukar bre på ganska rejelt med creme bonjour vitlök på mackan bara för att jag tycker att det är så gott. Några skivor bratwurst brukar jag även lägga på.
Citera
2009-05-19, 09:26
Bannlyst
När man bodde hemma så var morsan en påläggsterrorist, max två skivor ost, etc.. Så när jag flyttade hemifrån kompenserade jag rätt rejält för "bristen" på pålägg alla föregående år.

5 skivor salami, ny specialosthyvel som ger tjocka skivor och rejält med gräddpastej! Gott med pålägg ju!

När man käkade middag hemma, samma sak, så mycket potatis som möjligt och så lite kött som möjligt. Så nu blir det exempelvis 4 kraftiga karréer och ingen potatis, lite sallad till bara.
Senast redigerad av Schnitzel Fritz 2009-05-19 kl. 09:28.
Citera
2009-05-19, 10:00
Medlem
Helenedals avatar
Ni är allihop bortskämda. Pålägget -- vare sig det är ost, skinka mm -- får täcka som högst hälften utav smörgåsens ovansida.

Jag är tvärt om. Enorma mägnder pasta, potatis(mos) osv, men lite mindre sås. Gillar inte allt kladd som kan uppstå, och då gäller det även smörgåsar. Pastejer och röror är gott, inget snack, men för mycket jobb.
Citera
2009-05-19, 13:08
Medlem
athlons avatar
Vi hade en snål jävel på jobbet som sköt pålägget på mackorna framför tuggorna för att det skulle räcka hela vägen. Givetvis ska det vara pålägg på hela mackan...gärna tjockt också!
Citera
2009-05-19, 13:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av athlon
Vi hade en snål jävel på jobbet som sköt pålägget på mackorna framför tuggorna för att det skulle räcka hela vägen. Givetvis ska det vara pålägg på hela mackan...gärna tjockt också!

Så han snusade bara på pålägget då?

Ja tjocka skivor ska det vara...
Citera
2009-05-19, 13:54
Medlem
Bonko86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helenedal
Ni är allihop bortskämda. Pålägget -- vare sig det är ost, skinka mm -- får täcka som högst hälften utav smörgåsens ovansida.

Jag är tvärt om. Enorma mägnder pasta, potatis(mos) osv, men lite mindre sås. Gillar inte allt kladd som kan uppstå, och då gäller det även smörgåsar. Pastejer och röror är gott, inget snack, men för mycket jobb.
Endast hälften? Men en del mackor är små, ska man dela på pålägg då för att inte täcka för mycket? Äsh, pålägg är ju, beroende på sort, inte allt för dyrt.

Citat:
Ursprungligen postat av Schnitzel Fritz
När man bodde hemma så var morsan en påläggsterrorist, max två skivor ost, etc.. Så när jag flyttade hemifrån kompenserade jag rätt rejält för "bristen" på pålägg alla föregående år.

5 skivor salami, ny specialosthyvel som ger tjocka skivor och rejält med gräddpastej! Gott med pålägg ju!

När man käkade middag hemma, samma sak, så mycket potatis som möjligt och så lite kött som möjligt. Så nu blir det exempelvis 4 kraftiga karréer och ingen potatis, lite sallad till bara.

Lovely Så det ska vara

För någon månad sen hade jag lite kött ja skulle ha till morgondagen, men ja stekte på den mitt i natten och drog fram lite aioli och käkade
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in