Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-05-19, 09:19
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Kan någon förklara detta med Matrix? Jag har sett filmen, och den har ett tema om virtuell verklighet som var gammalt redan när filmen kom. Sedan har dom fjantiga kostymer och några outhärdliga action-scener. Vilket av dessa saker är det som så många anser vara epokgörande och så väsentligt? Saknar de bildning?

skit i filmen!
jag väntade mer svar med teorier på varför det skulle vara möjligt/omöjligt
att leva enbart genom intryck som nanopartiklar från en dator fuskar till oss med olika signaler.
Citera
2009-05-19, 09:24
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adequate
Varför skulle de då lura sig själva på det viset? Borde inte de/vi veta att de/vi lever i denna simulation?
Va vet jag. för att vara lyckliga. ignorans är en dygd.
de e ju som att tycka att vi lurar oss själva för att vi levlar upp i ett spel eller dricker alkohol för att "de bara är hjärnan som spökar".
Jag definerar verklighet med vad man upplever oavsett hur naturligt det är.
Citera
2009-05-19, 09:27
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _-olle-_
Varför i filosofiforumet?

Måhända att den hör hemma i Fysikrummet.

vem fan bryr sig, hur flyttar jag den då?
Citera
2009-05-19, 10:13
  #16
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frostborn
skit i filmen!
jag väntade mer svar med teorier på varför det skulle vara möjligt/omöjligt
att leva enbart genom intryck som nanopartiklar från en dator fuskar till oss med olika signaler.

Hur bär du dig åt för att inte förstå vad jag skriver? Det finns redan flera trådar i ämnet, där jag och andra har diskuterat detta ämne utförligt.
Citera
2009-05-19, 13:21
  #17
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frostborn
Måhända att den hör hemma i Fysikrummet.
Nja, frågan är metafysisk i sin karaktär, och hör därför hemma här. Dock skulle jag vilja se mer logik i argumenteringen för simulationen, annars riskerar tråden att höra hemma i Papperskorgen, eller möjligen Övrigt.

Citat:
Ursprungligen postat av frostborn
vem fan bryr sig,
Du ska bry dig, gärna innan du postar.

Citat:
Ursprungligen postat av frostborn
hur flyttar jag den då?
Ber mig eller excelsis vänligt men bestämt.
Citera
2009-05-19, 22:22
  #18
Avstängd
pallms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Kan någon förklara detta med Matrix? Jag har sett filmen, och den har ett tema om virtuell verklighet som var gammalt redan när filmen kom. Sedan har dom fjantiga kostymer och några outhärdliga action-scener. Vilket av dessa saker är det som så många anser vara epokgörande och så väsentligt? Saknar de bildning?

Matrix har väldigt djupa frågor bland annat från buddhismen:
http://atheism.about.com/od/philosop...ixbuddhism.htm

För övrigt så spelade Keanu Reaves i filmen Little Buddha, en bra film enligt mig. Som handlar om Buddha och hur han blev upplyst. http://www.imdb.com/title/tt0107426/

Matrix är bra helt enkelt, och förklarar hur samhället faktiskt fungerar på ett annorlunda sätt. Ganska likt termen Samsara. "Vissa former av hinduism ser samsara som ett bortirrande från det sanna jaget (brahman) till en tro på det illusoriska jordalivet som det verkliga"

http://sv.wikipedia.org/wiki/Samsara
Citera
2009-05-19, 23:27
  #19
Medlem
Bröderna Wachowski har gjort mest för degenerationen av nätbaserade filosofiforum, utan konkurrens.
Citera
2009-05-20, 00:29
  #20
Medlem
_-olle-_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YaYa
Bröderna Wachowski har gjort mest för degenerationen av nätbaserade filosofiforum, utan konkurrens.

Jag tackar bara gudarna för att jag slipper höra 'filosofiska' utläggningar inspirerade av Charlie Kaufmans filmer...
Citera
2015-08-29, 21:11
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Hur bär du dig åt för att inte förstå vad jag skriver? Det finns redan flera trådar i ämnet, där jag och andra har diskuterat detta ämne utförligt.
Jag tror dig, men fler trådar kommer det att bli...
__________________
Senast redigerad av Xuno 2015-08-29 kl. 22:08.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback