• 1
  • 2
2009-05-18, 17:44
Medlem
Apelsinens avatar
Nu är det så att jag funderar på att köpa mig en bostadsrätt, det skulle ge mig en ganska markant mindre månadskostnad om man kan lita på beräkningen jag gjorde på Länsförsäkringars hemsida. Jag jobbar på Ericsson som systemtestare, är dock anställd via adecco och det är väl där som skon klämmer. Läget på jobbet är bra, det finns mycket att göra och som ni kanske läst har indien gjort en monsteraffär med ericsson och det lär märkas hos oss. Jag har en lärling som går med mig och ska göra det i 8 veckor. Så orolig att bli av med jobbet är jag inte.

Lägenheten jag har tittat på kostar 250 000:-, hyran ligger på 1800:- inkl vatten/kabel-tv. Det är även samräkning på elen vilket kommer sänka mina kostander med nästan 250kr/månad. I nuläget har jag en hyresrätt där hyran ligger på 4500:- inkl. vatten/kabel-tv och en elkostnad på ca. 600kr.

Vad tror ni? Är det riskfyllt? Vad tror ni händer om jag vill sälja om 2 år? Ska jag bo kvar i hyresrätten och betala mer än 2000:- mer i månaden än vad bostadsrätten kommer kosta mig (räknat på 2 år kommer det ju kosta mig nästan 50 000:- och så mycket kan väl knappast lägenheten sjunka under en två-års-period?)?

Min lön är kanske intressant också, 23 000:-/mån.
Senast redigerad av Apelsinen 2009-05-18 kl. 17:52.
Citera
2009-05-18, 17:55
Medlem
Snövits avatar
Klart du ska satsa på bostadsrätten jag har alltid ägt och det har genom åren gett mig fina vinster. Så länge du inte betalar något överpris eller bor på en avfolkningsort så ska det vara en bra affär.

Är du orolig för att bli av med jobbet och ha svårt att betala så skulle du ju haft det ännu svårare att betla hyran på hyreslägenheten då den är högre. Se bara till att vara med i a-kassan och eventuellt inkomstförsäkra dig (kanske inte lönar sig ännu med din lön men frammåt).
Citera
2009-05-18, 21:21
Medlem
Vart hittar man en brf för 250 000? Det är en 1:a va?
Citera
2009-05-18, 21:32
Medlem
Apelsinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Groggluder
Vart hittar man en brf för 250 000? Det är en 1:a va?

Det är en mindre stad och är en tvåa på 53m2.

Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Klart du ska satsa på bostadsrätten jag har alltid ägt och det har genom åren gett mig fina vinster. Så länge du inte betalar något överpris eller bor på en avfolkningsort så ska det vara en bra affär.

Är du orolig för att bli av med jobbet och ha svårt att betala så skulle du ju haft det ännu svårare att betla hyran på hyreslägenheten då den är högre. Se bara till att vara med i a-kassan och eventuellt inkomstförsäkra dig (kanske inte lönar sig ännu med din lön men frammåt).

Så jag tänker med jobbet är ju att jag när som helst kan bli av med en hyresrätt utan att behöva oroa mig nämnvärt. A-kassan är jag med i men kan inte börja stämpla förens i januari om jag skulle bli av med jobbet. Endast varit medlem i a-kassan sen i januari nämligen. inkomstförsäkring har jag funderat över, tror det skulle löna sig. 80% av 23 000 är 18400 och max-beloppet utan är 680kr/dag (vecko-dagar, right?) alltså 680*21=14280. Dock vettefasen om min a-kassa erbjuder det.

Det som skrämmer mig är som sagt om jag mot förmodan skulle vara tvungen att sälja den inom en snar framtid. Trivs hur bra som helst på jobbet nu och blir jag av med det så kommer jag nog börja plugga, jag orkar inte ta något halv-sunk-jobb bara för att jobba. Då finns det ju viss risk att man går back, vilket inte vore så roligt. Iof kan man väl alltid hyra ut i andrahand när man ska plugga på annan ort?
Citera
2009-05-18, 21:40
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apelsinen
Iof kan man väl alltid hyra ut i andrahand när man ska plugga på annan ort?

Ja det kan du ett år i alla fall måste de nog ge dig så det är lungt om du kan hitta hyresgäster på den orten du bor.
Citera
2009-05-18, 22:07
Medlem
Bengt-Hanss avatar
Citat:
Nu är det så att jag funderar på att köpa mig en bostadsrätt, det skulle ge mig en ganska markant mindre månadskostnad om man kan lita på beräkningen jag gjorde på Länsförsäkringars hemsida. Jag jobbar på Ericsson som systemtestare, är dock anställd via adecco och det är väl där som skon klämmer. Läget på jobbet är bra, det finns mycket att göra och som ni kanske läst har indien gjort en monsteraffär med ericsson och det lär märkas hos oss. Jag har en lärling som går med mig och ska göra det i 8 veckor. Så orolig att bli av med jobbet är jag inte.

Lägenheten jag har tittat på kostar 250 000:-, hyran ligger på 1800:- inkl vatten/kabel-tv. Det är även samräkning på elen vilket kommer sänka mina kostander med nästan 250kr/månad. I nuläget har jag en hyresrätt där hyran ligger på 4500:- inkl. vatten/kabel-tv och en elkostnad på ca. 600kr.

Vad tror ni? Är det riskfyllt? Vad tror ni händer om jag vill sälja om 2 år? Ska jag bo kvar i hyresrätten och betala mer än 2000:- mer i månaden än vad bostadsrätten kommer kosta mig (räknat på 2 år kommer det ju kosta mig nästan 50 000:- och så mycket kan väl knappast lägenheten sjunka under en två-års-period?)?

Betalar du kontant eller blir det banklån? Anledningen att jag frågar är att räntorna på sikt kommer gå upp och att det är bra att ta med i beräkningen. Inte kul att vara tvungen att sälja på grund av att räntekostnaden knäcker ekonomin.

Sen är det väl allmänt osäkert på Ericsson för tillfället? De varslade väl 400 personer på i Lund förra veckan? Nu vet jag inte inom vilka områden de kommer göra sig av med folk, vilket du antagligen har bättre koll på. Har dock en bror som jobbar på Ericsson och han säger att de i första hand gör sig av med inhyrd arbetskraft.

Men om ekonomin går ihop sig för dig är det oftast en god affär att äga sin bostad.
Citera
2009-05-18, 22:55
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:

Med tanke på priset, boendekostnaden och eventuella lån måste
man anse att det är så riskfritt det kan bli för din del.

Kostnaden kan inte öka så mycket och du kan aldrig göra någon större
förlust så kör på särskilt som om du nu med dagens ränta får bo
för 2000 kr billigare. Inget att tveka på.
Citera
2009-05-18, 23:49
Medlem
Magistrates avatar
Citat:

Givet den i sammanhangen 'låga' summan i kr och ören, kommer lånet (om 100%) efter ränteavdrag kosta dig mindre än 1,000 kr per månad även vid 7% bruttoränta, så det skulle jag bedöma som klart säkert för din del.

Sen bör Du iofs väga in Brf:s ekonomi också.
Citera
2009-05-19, 12:09
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magistrate

Ja innan köpet bör du ta hjälp av någon som kan läsa och analysera årsredovisningar. Har föreningen dålig ekonomi så kan det vara ett dåligt köp och avgiftshöjningar kan vara nära.
Citera
2009-05-19, 15:26
Medlem
Apelsinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magistrate
Givet den i sammanhangen 'låga' summan i kr och ören, kommer lånet (om 100%) efter ränteavdrag kosta dig mindre än 1,000 kr per månad även vid 7% bruttoränta, så det skulle jag bedöma som klart säkert för din del.

Precis, det är ju först bort emot 15% ränta som den lägenheten kommer kosta mig lika mycket som min nuvarande hyresrätt. Ekonomin i brf har ja gingen aning om, men stambyten är gjorda 2001 och föreningen startades 1959 så det ser tämligen lugnt ut. Men man vet ju så klart inte, bäst att kolla upp innan!

Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Hans
Betalar du kontant eller blir det banklån? Anledningen att jag frågar är att räntorna på sikt kommer gå upp och att det är bra att ta med i beräkningen. Inte kul att vara tvungen att sälja på grund av att räntekostnaden knäcker ekonomin.

Sen är det väl allmänt osäkert på Ericsson för tillfället? De varslade väl 400 personer på i Lund förra veckan? Nu vet jag inte inom vilka områden de kommer göra sig av med folk, vilket du antagligen har bättre koll på. Har dock en bror som jobbar på Ericsson och han säger att de i första hand gör sig av med inhyrd arbetskraft.

Men om ekonomin går ihop sig för dig är det oftast en god affär att äga sin bostad.

Tycker inte det verkar osäkert alls för Ericsson just nu faktiskt, hos oss finns det så mycket att göra att vi jobbar precis på gränsen nu. Blir t.o.m lite sena ordrar. Något varsel i Lund har jag inte hört talas om, kanske arbetar de inte alls med samma typ av produkter som vi gör. Självfallet gör de sig först av med inhyrd arbetskraft, de får inte säga upp sina egna innan alla inhyrda har fått gå.

Mina arbetsmoment är lite besvärligare än många andras, rä väl det svåraste produktions-jobbet tror jag. De har lagt ner typ 3 miljoner på varje av oss i utbildningar sa min chef för några veckor sen, tycker det verkar högt som fasen, men vem vet. Fabriken jag jobbar på är dessutom den enda i Sverige som får anställa (göra inhyrda till ericsson). Så det känns inte så farligt, men det kan ju vända fort.

Jag ska skicka iväg en förfrågan om lån nu och sen är det visning på måndag! Tack för alla bra tips, skriv gärna mer om ni kommer på någonting.
Citera
2009-05-19, 16:10
Medlem
Einar Bergs avatar
Med tanke på den låga köpesumman och besparingen du gör om du byter till BR så verkar det vara en bra idé.
Att räntan skenar är inget större problem med tanke på den låga insatsen.
Om priserna faller 20% på två år går du jämt upp med tanke på besparingen i månadskostnad (tänk bara på att spara de två tusen du får över och sätt de på ett räntebärande konto). -20% = -50tkr = det du lyckas spara undan på två år (väldigt föreklat räknat).

Det problem som kan uppstå är när räntan går upp faller priserna så dina besparingar per månad blir mindre och försäljningspriset blir lägre. Dock kommer det nog inte handla om några stora belopp. 25-75tkr betalar man ganska lätt tillbaka om det skulle skita sig.
Citera
2009-06-05, 15:54
Bannlyst
var kan man köpa en bostadsrätt för 250k? inget att tveka på, go for it!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in