Citat:
Ursprungligen postat av Magistrate
Givet den i sammanhangen 'låga' summan i kr och ören, kommer lånet (om 100%) efter ränteavdrag kosta dig mindre än 1,000 kr per månad även vid 7% bruttoränta, så det skulle jag bedöma som klart säkert för din del.
Sen bör Du iofs väga in Brf:s ekonomi också.
Precis, det är ju först bort emot 15% ränta som den lägenheten kommer kosta mig lika mycket som min nuvarande hyresrätt. Ekonomin i brf har ja gingen aning om, men stambyten är gjorda 2001 och föreningen startades 1959 så det ser tämligen lugnt ut. Men man vet ju så klart inte, bäst att kolla upp innan!
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Hans
Betalar du kontant eller blir det banklån? Anledningen att jag frågar är att räntorna på sikt kommer gå upp och att det är bra att ta med i beräkningen. Inte kul att vara tvungen att sälja på grund av att räntekostnaden knäcker ekonomin.
Sen är det väl allmänt osäkert på Ericsson för tillfället? De varslade väl 400 personer på i Lund förra veckan? Nu vet jag inte inom vilka områden de kommer göra sig av med folk, vilket du antagligen har bättre koll på. Har dock en bror som jobbar på Ericsson och han säger att de i första hand gör sig av med inhyrd arbetskraft.
Men om ekonomin går ihop sig för dig är det oftast en god affär att äga sin bostad.
Tycker inte det verkar osäkert alls för Ericsson just nu faktiskt, hos oss finns det så mycket att göra att vi jobbar precis på gränsen nu. Blir t.o.m lite sena ordrar. Något varsel i Lund har jag inte hört talas om, kanske arbetar de inte alls med samma typ av produkter som vi gör. Självfallet gör de sig först av med inhyrd arbetskraft, de får inte säga upp sina egna innan alla inhyrda har fått gå.
Mina arbetsmoment är lite besvärligare än många andras, rä väl det svåraste produktions-jobbet tror jag. De har lagt ner typ 3 miljoner på varje av oss i utbildningar sa min chef för några veckor sen, tycker det verkar högt som fasen, men vem vet. Fabriken jag jobbar på är dessutom den enda i Sverige som får anställa (göra inhyrda till ericsson). Så det känns inte så farligt, men det kan ju vända fort.
Jag ska skicka iväg en förfrågan om lån nu och sen är det visning på måndag! Tack för alla bra tips, skriv gärna mer om ni kommer på någonting.