• 1
  • 2
2003-11-05, 01:31
Medlem
Godkväll människor. Jag skriver med pga något mycket stort precis hände. Jag tog det stora steget - gjorde mig av med mina ntfs -partitioner för gott (och därmed också Windows och allt vad microsoft heter).
Jag har kört linux av och till (mest av faktiskt) i sådär tre - fyra år nu, men i onsdags så installerade jag debian, vilket skulle visa sig vara extremt lyckat.

Till en början krånglade allt - x startade inte, mitt audigy vägrade funka och massa andra småsaker. Dock är det så att linux har något som windows inte har - ett extremt vänligt och hjälpsamt community.
Nu flyter allt helt perfekt - enda bristen är att nuvarande stabila kerneln inte har stöd för mig agp -port så att jag får vänta med att lira warcraft i winex tills 2.6 är stabil, men lika glad är jag för det.

Det jag vill då ut med det här är - andra som funderar på att göra samma sak? Ni som gjort det - ångrade ni er (jag var ju bara tvungen att lira Max Payne 2...) eller kör ni fortfarande linux?
Självklart är detta inget steg den inbitne gamern ska ta - men jag rekomenderar det varmt för er som är så äckligt trötta på windows och vill ha en ny utmaning.
Fred varde med er.
Citera
2003-11-05, 01:34
Medlem
Bingos avatar
har länge tänk att göra detta oxå men jag är nog fast i windows skiten!
Man är ju så jävla beroende av detta! alla program:

Finns det något sätt man kan dubbel köra, både linux och win?
Citera
2003-11-05, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bingo
har länge tänk att göra detta oxå men jag är nog fast i windows skiten!
Man är ju så jävla beroende av detta! alla program:

Finns det något sätt man kan dubbel köra, både linux och win?

Ja det går skitbra att köra dual-boot.
Citera
2003-11-05, 01:40
Medlem
Bingo
Som föregående postare sade kan man välja att boota antingen windows eller linux i en fin liten meny som kommer upp när burken startar.

Vill man vara lite fuskigare (och i många fall smidigare) så kan man köra t ex vmware och "emulera" linux direkt i windows. Läs mer på http://www.vmware.com/ .
Angående programmen så kan jag hålla med om att många riktigt bra program görs endast till windows - mina favoriter är Macromedia Dreamweaver och Adobe Photoshop, jag klarar mig inte utan dem.
Lyckligtvis finns ett ypperligt program som heter WINE som gör att både dreamweaver och photoshop går alldelles utmärkt att köra (och massor av andra program också givetvis).

Edit: herregud som jag stavar! skyller på klockan och sömnbrist.
Citera
2003-11-05, 01:52
Medlem
Bingos avatar
försökte nämligen göra detta för några år sedan men då blev allt kasst å slött! kanske har blivit tid att göra det nu då?

en viktig fråga är funkar ICQ på linux?
Citera
2003-11-05, 01:56
Medlem
xatrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bingo
försökte nämligen göra detta för några år sedan men då blev allt kasst å slött! kanske har blivit tid att göra det nu då?

en viktig fråga är funkar ICQ på linux?

Det är klart det gör
Man kör med Gaim. Den stöder i stort sett alla olika IM-protokoll.

----

OT: Yippeee 1000:e inlägget
Citera
2003-11-05, 01:58
Medlem
xatrix
Grattis till 1,000 !

On topic: Jaddå, ICQ är ju inte ett program egentligen - det är ett protokoll. Det finns säkert hundratals olika varianter av ICQ klienter till alla tänkbara plattformar (samma sak med MSN och andra IM's).
xatrix: testa centericq - grymmaste klienten som finns.
Citera
2003-11-05, 01:58
Medlem
Bingos avatar
inte så jävla klart för mig! här rätt ny på detta! är det lätt att få igång internet? är ju lite speciellt när jag har trådlöst nätverkskort på laptopen.

Är det något fel att ha linux på en laptop? vilket är det som lämpar sig mest för en simpel kille som mig?
Citera
2003-11-05, 01:59
Medlem
Bingos avatar
centericq är vad?
Citera
2003-11-05, 02:09
Medlem
Det är absolut inget fel att köra linux på en laptop...

Centericq är ett program (en klient) som ansluter till icq-nätverket. Så att det spelar ingen roll ifall du använder "vanliga" icq (mirabillis) i windows eller gaim, centericq eller något annat i linux - du kommer fortfarande att ha samma kontakter och allt sånt.
En jämförelse kan vara vanlig surfning...
Du kan använda Explorer eller Netscape - men du kommer alltid till samma sidor - de är olika klienter på samma "nätverk"....

Det som lämpar sig bäst för dig är att du kör precis det du vill. När du installerar linux första gången ska du ha klart för dig att det inte går att spela så värst mycket, så att ha kvar windows till sånt är bra. Mandrake som du funderade på är en bra variant för nybörjare (för er andra som tänker samma sak).
RedHat och Mandrake anses vara de enklaste (absolut inte sämsta för det). Lyssna inte på folk som säger att ni ska köra slackware eller kanske tom FreeBSD (som inte är linux) - dom har fel. Hoppas att jag inte rörde till det för dig Bingo.
Citera
2003-11-05, 02:14
Medlem
Bingos avatar
jaja! på fattar jag! ICQ är viktigt för mig!

alltså om jag laddar ner Mandrake så är det bara att installera det på datorn som redan har win xp!

Vad skall man köra? business eller home? prododuc eller services?
En jävla djungel för mig detta?

och en rätt viktig sak för bekvämligheten!
finns något av dem på svenska?
Citera
2003-11-05, 02:18
Medlem
Vänta lite så ska jag hitta rätt filer åt dig...

Edit: tyvärr så verkar inte ISO-filerna för Mandrake 9.2 vara släppta för oss som inte vill pröjsa för att vara med i några klubbar.

Citat:
Update Nov 3rd, 2003: due to the LG issue the public release of Mandrake 9.2 ISOs has been delayed for a few days.
Mandrake verkar ha något emot att lägga ut iso-filer på sina nyare versioner (ifall någon annan hittar så får ni gärna lägga upp länkarna här).

Så ifall du inte orkar vänta på att mandrake släpper sin 9.2 som ISO (för annan installation än det är krånglig) - eller på att någon som är vaknare än jag hittar iso-filerna så kan du kika på RedHat 9:

ftp://ftp.sunet.se/pub/Linux/distrib...t/en/iso/i386/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in