Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-02-19, 23:47
  #361
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WashingMachine
Jag tror personligen att det var en person som störde sig ofantligt mycket på skjutbanan i sig. Som hade hoppats på att skjutbanan äntligen höll på att försvinna. Men som fick reda på att den skulle renoveras och fortsätta med sin verksamhet. En människa som är väldigt sjuk. Och egentligen kanske inte hatade TJ i sig. Utan som retade upp och födde hat i honom själv. Alltså en väldigt psykisktsjuk människa. En person som levde väldigt nära banan. Det är vad jag själv tror. Men det är oxå allt.

Instämmer

Brottets karaktär tyder på extrem ilska, antagligen är det nån som står TJ nära alternativt en person som hyser extremt agg mot TJ eller skytteföreningens verksamhet och eller en psykisk/påverkad person som har begått gärningen. Troligtvis är det inte så många personer som känner till att skytteföreningen har sin skyttebana in på en liten skogsväg strax utanför Värnamo, de som känner till verksamheten är skytteföreningens medlemmar (max 20-30tal personer?) + närmsta familj vänner till medlemmar etc och grannar till skyttebanan. Antalet som vet om att skytteförening letarvirke till sin skyttebana borde vara ännu färre. Om det nu stämmer att TJ fick ett telefonsamtal och att nån verkligen utgett sig för att sälja/skänka virke till föreningen så borde det vara en väldigt liten skara personer som hade den informationen. Att den personen sedan med avsikt vill lura dit TJ för att mörda honom måste vara minimal. För det första så kan uppringaren inte vara säker på att TJ kommer själv till träffen eller att ingen annan redan är där och övningskjuter.
Alternativet är att TJ inte fick ett sådant samtal utan ett helt annat samtal men använde virkes-historian som ett svepskäl för att träffa en helt annan person, en person som han kände väl och inte kände sig hotad av. Men vem skulle det kunna vara. Skulle det röra sig om en otrohet eller liknande så känns det också ologiskt då TJ inte vet om han kommer att vara ensam på platsen, han vet ju inte om nån medlem bestämmer sig för att åka upp och skjuta av några skott.

Sammanfattning:

Största sannolikhet: TJ blev mördad av någon som TJ kände och som av någon anledning kände ett mkt stort hat gentemot honom (vilket kan ha uppkommit plötsligt eller över tid) alternativt är GM en person som stört sig på skytteföreningen och dess verksamhet.

Jag tror inte nån som stod nära TJ mördade honom vid skjutbanan på grund utav:

1. Svårt att lura upp TJ dit utan att han blir misstänksam, han har dessutom pistol som han kan skydda sig med (jag hade inte lurat en person till träff om jag vet att han med allra största sannolikhet bar pistol med sig), troligt är också att om nån ville lura upp han dit med avsikt att sälja bräder så är det inte helt osannolikt att han skulle ha med sig föreningens ordförande eller liknande med sig till träffen, alternativt att andra medlemmar skulle vara på plats för skytteträning. De enda personer som skulle kunna lura upp han till skyttebanan är flyktigt bekanta, de faller dock inte in i ramen för brottets karaktär (mängden knivhugg)

2. Om han hade en otrohetsaffär och använde skyttebanan som en plats för intima träffar så finns även här en stor chans att de bli påkomna. Hade inte heller velat träffa nån för att reda ut saker pga en föreningslokal/plats inte är avskild då det hela tiden finns risk för att medlemmar kommer dit för att träna.

Jag tror att GM är en person som bor i området (eller rör sig mycket i området), personen är troligen psykisksjukt av nåt slag, personen har stört sig enormt på skytteföreningens aktiviteter och tillslut så rinner bägaren över, personen kan ha planerat i förväg ringt och utgett sig för att sälja virke (alternativt befunnit sig i området den aktuella tiden), en ytterst liten skara personer torde veta om att föreningen behöver virke men grannar kan absolut ha kännedom om detta, särskilt om ena grannen var medlem i föreningen.

Det hade varit intressant om det fanns uppgifter på vilka som bodde i området kring händelsen 1984. Det finns idag minst en person som inte gör sig bra bland grannskapet kring den gamla skyttebanan, personen utsätter grannar för sabotage och skadegörelse, är utåtagerande och uppvisar ett minst sagt psykiskt ostabilt beteende, vore intressant att veta om denna person bodde här även 1984.
Citera
2020-02-20, 09:37
  #362
Medlem
Aclair: Ja, det finns ett antal tänkbara teorier.
Jag tänkte kommentera dina 4 sista rader.

Är det BL du syftar på? Han bodde inte där vid den tidpunkten. Men hade han bott där, hade han varit en tänkbar GM.

Däremot bodde slöjdläraren *igfrid Erik**on *=s. Numera boende i Klippan. En mycket obehaglig, otrevlig, våldsam, hustrumisshandlare. som en vecka efter mordet flyttade från Värnamo.

Enligt vittnesmål befann han sig i närheten, och tittade på älgar. Sant eller inte?

Min egen teori finns att läsa tidigare i tråden.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback