Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-05-16, 01:45
  #1
Avstängd
Ja, vad gör man med en mängd rådjurshorn(kanske heter det "råbockshorn"?)i mängd bestående av en mindre kartongs storlek? 30 stycken, kanske?
Hornen ligger som de är, styckade/ kapade från djuren. Sitter alltså inte på några plattor(heter det så?)utan ligger lösa.

Är dessa värda någonting?
Vad kan man göra med dem?
Och hur veta vad som är "kvalité" på dessa och inte? Vem skall man kontakta då då, för att få veta detta?
Och är hornen ifråga värda något redan i detta skicket?
Kan jag själv sätta dessa på platta(?)och ändå gå med vinst vid försäljning?

Har redan horn i pannan, annars hade saken löst sig redan.
Men hur lösa denna hornfråga som och hur ösa dessa horn ur kartong på bästa/ smartaste= mest eko. vis som? Hornen kan ju inte bara ligga där...
Har förvisso gett något horn till hund, men det är alltid bara nyhetens behag med det.
Och hornen har jag fått från en gammal jägare och som nu gått ur tiden, så frågor kring detta kan jag inte svara på.
Citera
2009-05-16, 01:51
  #2
Medlem
stilltons avatar
inget direkt värde. hornen som trofé är inte värt något för den som inte sköt. den enda vettiga förädling du kan göra är att tilverka skaft till smörknivar, osthyvlar osv, och sälja det som genuint lapphantverk eller liknande.. men det lär knappast inbringa många riksdaler.
Citera
2009-05-16, 01:56
  #3
Avstängd
Ja, nu när du säger det, så....- trofén, för det är ju det det handlar om, är ju mest värd för jägaren själv.

Blir till att börja snida nu då
Tack för ditt snabba svar!
Citera
2009-05-16, 02:08
  #4
Medlem
AFIs avatar
Mal ner skitet till "potenspulver" för småkukade Asiater, du kommer tälja guld!
Citera
2009-05-16, 09:21
  #5
Medlem
Jakt-troféer har i regel ett ganska lågt värde för andra än jägaren själv. Om det inte rör sig om rekord då men det harr du troligtvis inte i lådan...
Citera
2009-05-16, 17:23
  #6
Medlem
Balkongståarns avatar
Sälj som slöjdmaterial, jag har för mig att horn är ganska dyrt.
Citera
2009-05-16, 18:06
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Balkongståarn
Sälj som slöjdmaterial, jag har för mig att horn är ganska dyrt.

Förvånande i så fall. Djuren tappar ju sina varje år så det ligger en del i skogen...
Citera
2009-05-16, 18:36
  #8
Medlem
Balkongståarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smyrf
Förvånande i så fall. Djuren tappar ju sina varje år så det ligger en del i skogen...

De ligger ju inte i drivor direkt, och många vill nog inte gå runt i skogen och leta.
Citera
2009-05-16, 19:38
  #9
Medlem
Fogelbergs avatar
Jag skulle vilja ha en bit rådjurshorn, typ 10 cm smal spets...

Funderar på att göra en tändstålshållare med det... Hade jag hittat något sådant i skogen hade jag varit överlycklig
Citera
2016-08-13, 10:17
  #10
Medlem
MrWhiteWidows avatar
jag hittade rådjurs horn igår i skogen. ska skruva upp den och använda de som hängare
Citera
2016-08-15, 21:52
  #11
Medlem
Olga-Reets avatar
Bygg en samisk Iron Throne gjord av horn i stallet for svard!
Citera
2016-08-15, 22:40
  #12
Medlem
Ryggkliare.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback