Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2009-05-17, 03:42
  #25
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackie
Ja visst är det så, men när jag sa styrkan menade jag "teknikstyrkan" och inte styrka du kan träna upp i ett gym.
Med "teknikstyrka" menar du helt enkelt bra teknik då? I så fall måste jag säga att jag inte alls är med på hur du menade med din förra post eftersom du i så fall förklarade fördelen med att spela tvärtemot vad du själv föreslog att man skulle göra..
Citera
2009-05-17, 03:55
  #26
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glockenspiel
Vill inte hijacka tråden allt för mycket, men finns det något generellt samband mellan hur folk skjuter med klubba, och hur folk skjuter med fötterna?

Har en polare som är högerhänt, är rightare med klubban (dvs "fel"), och kan skjuta nästan lika bra med båda fötterna (han är dock i grunden högerfotad).

Jag, som också är högerhänt, har alltid kört leftvinklat i hockey och innebandy, och kan nästan bara använda högerfoten när jag lirar boll.

Känner ni någon som är speciellt avig när det gäller relationen mellan händer, hur man skjuter med klubba, och hur man skjuter med boll.
Det är rätt enkelt. För hur det är med klubba så kan du kolla min första post där uppe. Post #17. Golfklubba är lite annorlunda och där gäller post #19.

För händerna och fötterna kan jag inte se någon anledning att det skulle vara olika. Är du högerhänt så är du också högerfotad. Däremot så finns det ju folk som egentligen är tvåhänta, jag själv är det, och då beror det på hur man tränas upp helt enkelt. Från början så tar ju alla för givet att man är högerhänt och är det inga problem med det så kollar ju ingen hur man är med vänstern... Alltså har jag blivit mer van att använda högerhanden, "högerhänt" alltså. I fotbollen så använder man ju däremot den foten som man har bäst läge med och eftersom tränaren snart märkte att jag funkade lika bra på vänsterkanten som på högerkanten så tränade jag istället mer med vänsterfoten och blev därför "vänsterfotad"..
Citera
2009-05-17, 07:08
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lostkid
Vill inte kapa tråden, men jag är högerfotad och åker olika på skateboard jämfört med snowboard. Tror att alla gör det.
Snowboard - höger fot bak
Skate - höger fot fram.

Vart lagom kul att spendera en helg i backen med "skate" stans, gick åt helvete. Bytte efter 2 frustrationsfyllda dagar och åkte som en gud resten av dagen.
Precis, smaksak.
Citera
2016-11-13, 00:37
  #28
Medlem
Hyddan92s avatar
Fascinerande, jag är högerhänt, spelar innebandy och har alltid haft klubban åt vänster, dvs. höger hand överst.

Jag har alltid funderat på varför det är så då min vänsterhänte bror har klubban åt samma håll.
Diskussioner om varför man bör hålla en klubba med en viss hand har det alltid funnits men att man ibland håller klubban med en hand och därför borde ha sin starka arm som den övre har jag aldrig riktigt tänkt på innan.

Det finns ju ingen direkt enkel förklaring till varför vissa håller med en viss hand, höger och vänsterhänta kan ha klubborna åt varierande håll.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback