Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-10-09, 21:28
  #1825
Medlem
Ratis avatar
Vad finns det egentligen för risker med operation? Blindhet?
Citera
2015-10-09, 22:32
  #1826
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Vad finns det egentligen för risker med operation? Blindhet?

Dels är det väl att man får olika former av biverkningar tex torra ögon, dåligt mörkerseende, olika typer av störningar i synen t ex halo effekter. Värre saker är väl näthinneavlossning.
Citera
2015-10-10, 19:52
  #1827
Medlem
zebra121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Dels är det väl att man får olika former av biverkningar tex torra ögon, dåligt mörkerseende, olika typer av störningar i synen t ex halo effekter. Värre saker är väl näthinneavlossning.

Ganska precis det (1 år sen jag gjorde FS-Lasik)
Citera
2015-10-12, 14:33
  #1828
Medlem
Då har även jag gjort bort detta, gjorde nocut hos koskelas i Umeå i Fredags, själva lasern tog 30sekunder och kändes ingenting, det obehagligaste var att dem dränkte ögonen i olika droppar innan och det kändes som att mitt öga var dränkt i vätska när dem började vilket inte kändes bra. Sedan samma sak efter, dränkt med vätska och sedan på med linser, kändes som att de stängde in vätskan så såg väldigt dåligt och grumligt direkt efteråt, vet inte om det ska vara så eller inte, men såg mycket sämre än jag gjorde tidigare utan linser. (-2.25 i synfel)

Första timmarna var ok, fick två citadon och var bedövad så inga problem åka bil hem. På kvällen började det skava som fan, ingenting hjälpte och trots stesolid till natten gick det inte sova en blund. Dagen efter var det hemskaste jag varit med om, konstant svidande och tårar som rann KONSTANT i över 36timmar, precis som att ha sand i ögonen. Gick inte blunda eller hålla ögonen öppna i mer än 5-15sekunder isträck utan att ögonen brast ut i tårar. Inga smärtstillande hjälpte, och den natten använde jag bedövningsdropparna första gången (man ska vara sparsam då ögat läker långsammare). Visst hjälpte det, men inte mot tårarna. Fick sova ca 45minuter innan jag vaknade upp att ögat var dränkt i tårar. Likadant morgonen efter, fram till eftermiddag då plötsligt från ingenstans försvann tårarna och svidandet och det har känts bra sen dess, nu skriver jag detta på datorn och det går förvånansvärt bra. Kunde köra bil tidigare idag också utan problem. Summa sumarium, var beredd på att ha de värsta, tråkigaste och obekvämaste 36timmarna i ditt liv efteråt, men håll ut för det släppte också från ingenstans helt oväntat. Blev många timmarns P3 Dokumentär vilket är rekommenderat, många intressanta avsnitt där.

Ska snart ta ut linserna och undrar de som gjort det hur pass obehagligt det var? Behövs bedövningsdroppar? Vill helst inte använda det då det inte är bra för ögat men är obehaget lika stort som efter 36timmar måste jag nog. Och hur kändes det efter? Bör jag vara beredd på att inte kunna titta på en mobilskärm/datorskärm ett tag igen, och behöva ladda upp med div ljudböcker?

Synen känns förvånansvärt bra redan nu, ser mycket bättre än utan linser och tycker inte skillnaden är så stor från när jag hade glasögon/linser, och då har det bara gått ganska exakt 72timmar sedan lasern. Känsligheten för ljus har blivit 10gånger bättre senaste dygnet, och nu har jag kunnat sitta i en timme vid datorn utan några problem. (Dock på lägsta brightness osv). Har även varit noga få i mig alla vitaminer/mineraler och höga doser omega3 vilket jag tror är bra för återhämtningen. Återkommer hur det har gått senare.
__________________
Senast redigerad av Radikaal 2015-10-12 kl. 14:40.
Citera
2015-10-12, 15:43
  #1829
Medlem
Någon som kan säga hur skyddslinserna ser ut, går det att se att man har dem i? Jag ser nämligen inte, och vanliga linser är ju hur lätta som helst att se ifall man har i. Är dem väldigt små och sträcker sig inte över vitan? Vore ju inte så kul börja peta i ögonen ifall man råkat tappa linserna.
Citera
2015-10-16, 15:36
  #1830
Medlem
Någon som har något bra tips på ögondroppar ca en vecka efter operationen? Tycker inte oxyal som man fick med är supereffektiva, någon som har erfarenhet av andra märken?
Citera
2015-10-17, 08:56
  #1831
Medlem
zebra121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radikaal
Någon som har något bra tips på ögondroppar ca en vecka efter operationen? Tycker inte oxyal som man fick med är supereffektiva, någon som har erfarenhet av andra märken?

De här är bra:

https://www.apoteket.se/produkt/syst...-10-ml-243461/
Citera
2015-10-23, 19:23
  #1832
Medlem
Ratis avatar
Har man full syn under operationen? Ser man kniven när den skrapar i ögat?
Citera
2015-11-01, 15:30
  #1833
Medlem
Belfours avatar
Någon som har erfarenhet av ICL? Om ja, vilken klinik gick du till och vad fick du betala?

Jag har kikat på Memira och skall snart på undersökning hos Capio. Prisskillnaden är 5000 kr men jag har sett kliniker som har priser ner mot 40.000 kr strecket. Hur kan det skilja upp mot 10 k mellan kliniker? Jag blir lite misstänksam när jag ser dessa stora prisskillnader. Är det någon som kan dela med sig av sina erfarenheter? Tack på förhand!
Citera
2015-11-03, 20:23
  #1834
Medlem
Funderat på att ev. fixa ögonen med NoCut genom student avbetalning.

Men jag hittar ingen info om detta på engelska sidor etc? Finns NoCut bara i Sverige?
Citera
2015-11-12, 12:46
  #1835
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qtip
Funderat på att ev. fixa ögonen med NoCut genom student avbetalning.

Men jag hittar ingen info om detta på engelska sidor etc? Finns NoCut bara i Sverige?
Googla på "No Touch" och/eller på TRANS-PRK.
Citera
2015-11-13, 20:18
  #1836
Medlem
Vilken är den bästa kliniken i Skåne generellt?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback