Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-05-30, 00:45
  #121
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jafo
Men, nu är det ju inte logiskt. Du säger inledningsvis att pizza står stilla i pris medan hamburgare är dyrare och att ingredienser är dyrare på en pizza.
Men om du väljer en finpizza (parma etc) så kostar ju den därefter och då ligger den väl i linje med (eller högre) priset på en hamburgermåltid på en snabbmatsrestaurang.

Fast mina poäng är (kanske inte gick fram ) är att ända sedan jag var en liten plutt så har pizzorna alltid kostat runt 60-65:- (och såklart billigare om man vill ha en "vanlig") medans McD/Max/Burger King/Sibylla/and so on höjt sina priser rejält. Visst, det är gott med en riktig saftig hamburgare med tillbehör men man blir ju "mer" mätt av en pizza som i dagens läge kostar mindre än vad hamburgaremenyn gör.


edit: Men nu blev jag ju hungrig och sugen på en hamburgare!
Citera
2009-05-30, 00:57
  #122
Medlem
quaertys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winterfall
Fast mina poäng är (kanske inte gick fram ) är att ända sedan jag var en liten plutt så har pizzorna alltid kostat runt 60-65:- (och såklart billigare om man vill ha en "vanlig") medans McD/Max/Burger King/Sibylla/and so on höjt sina priser rejält. Visst, det är gott med en riktig saftig hamburgare med tillbehör men man blir ju "mer" mätt av en pizza som i dagens läge kostar mindre än vad hamburgaremenyn gör.


edit: Men nu blev jag ju hungrig och sugen på en hamburgare!
När jag var en liten plutt kostade pizzorna tjugo spänn. Så?
Citera
2009-05-30, 09:36
  #123
Medlem
brianmolkos avatar
är en restiranf verkligen billigare eller gäller det bara tråkig dagens dvs risk för husmanskost om man äter på vissa ställen dvs potatis och söndergrillad köttbit ..
Citera
2009-05-30, 10:46
  #124
Medlem
emanymllepss avatar
ja vill bara säga... bjud aldrig laget runt på max
Citera
2009-05-31, 14:12
  #125
Medlem
Cosmic Kids avatar
Skulle hugga ett whoppermeal på centralen några veckor sen och fick värsta chocken när jag såg priserna, 69 pix, helt galet, det slutade med att jag gick därifrån utan käk förundrad över vad som har hänt de senaste tio åren...så sen upptäckte jag att jag uppenbarligen inte var ensam som hade reagerat på det här iom att den här tråden är uppe i 11 sidor...
Citera
2009-06-08, 14:04
  #126
Medlem
Såg att en Bigmc Co kostar 3,49 dollar i U.S det motsvarar i nuläget 26,80 kr

Här i Sverige kostar en Bigmc Co 59kr, och en nybakad pizza med dricka 55-65kr beroende på dagens lunch. Vad väljer man.....

Kommer aldrig nånsin betala över 40kr för en liten Bigmc Co never and ever.
Citera
2009-06-13, 00:43
  #127
Medlem
Askenars avatar
Kan det vara facket eller något juridiskt som har gjort att priserna har blivit högre pga att lönerna ska vara högre? Kan det vara, skatt, högre råvarupris, logistik, transport eller inflation?
Citera
2009-06-13, 18:49
  #128
Medlem
Phil.Leotardos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poeten-Ske
Jag tycker definitivt man borde starta ett upprop mot priserna, det är fan sanslöst!


Varför? Det är ingen som tvingar dig att äta där? Dom sätter priserna och du väljer om du vill äta där eller inte. Inte svårare än så. Vill du gnälla över att det är dyrt? Ja men gör din egna jävla hamburgare då så kommer du säkert billigare undan.
Citera
2009-06-13, 21:44
  #129
Medlem
balzams avatar
Så länge vi konsumerar kommer priserna öka. Simpel as that. I dagsläget omsätter de kända snabbmatsresturangerna väldigt bra trots omständigheterna iom börskraschen, etc.
Citera
2009-06-13, 21:56
  #130
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Znorken
Såg att en Bigmc Co kostar 3,49 dollar i U.S det motsvarar i nuläget 26,80 kr

Här i Sverige kostar en Bigmc Co 59kr, och en nybakad pizza med dricka 55-65kr beroende på dagens lunch. Vad väljer man.....

Kommer aldrig nånsin betala över 40kr för en liten Bigmc Co never and ever.

Det är själva hamburgaren som kostar 3,49 dollar, menyn kostar närmare 6 dollar. Men visst är 59 kr åt helvete för dyrt, själv åt jag en mcdonaldsmeny som kostade snudd på dubbla i Norge, sämsta investeringen någonsin...

Citat:
Ursprungligen postat av balzam
Så länge vi konsumerar kommer priserna öka. Simpel as that. I dagsläget omsätter de kända snabbmatsresturangerna väldigt bra trots omständigheterna iom börskraschen, etc.

Snabbmatsrestaurangerna har snarare blivit vinnare under finanskrisen, folk snålar bort restaurangbesöken och väljer Donken istället.
Citera
2009-06-13, 22:29
  #131
Medlem
Meanmachines avatar
Äter sällan på Donken men det känns lite ynkligt att klaga på deras priser. 69 kr jobbar en låginkomstagare in på 30 min, vad är rimligt att en enklare måltid ska kosta? Att pizzerior och mindre lunchrestuaranger kan hålle nere priserna är nog resultaten av skattefusk i många fall. Vet själv folk som drivit lunchrestuarang och enligt dem var det ett evigt dribblande med skatter och ta betalt svart för att kunna ta ut ok lön.
Citera
2009-06-14, 16:18
  #132
Avstängd
jonno41s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Jekyll
Ja - är det inte lite väl dyrt med burgare idag. För några år sedan var det ett alternativ som var billigare än alla andra, idag är det fan dyrare att käka sig mätt på burger king än om man käkar på ett lunchställe. Det är billigare med ala carte och du kan käka kina, thai, indiskt, sushi, husman, gatukök, vegetariskt, falafel, mexikanskt o.sv. För samma pengar som en Big Mac & Co slänger min lokala thaisnubbe ihop en portion jätteräkor i cocosmjölk med ris, för halva priset och halva tiden får jag en falafel - även om man är centralt kan man alltid glida förbi vagnarna bakom saluhallen, där åt jag t.ex en riktigt jävla nice wok för 25 spänn för några dagar sedan, vegetariskt med äggnudlar och sötsur sås. Att äta en ordentlig meal på Burger King kostar närmare hundra spänn nowdays - helt orimligt dyrt, och då får man alltså kranläsk och pomes frittes till maten, inte direkt jättespännande.

Har inte hamburgerkejdorna börjat ta lite väl orimliga priser i förhållande till vad man får hos konkurrenterna, och hur går det egentligen för hamburgerbranschen - är det upp eller nedgång senaste två-tre åren? Jag har iallafall mer eller mindre helt slutat äta burgare, jag kan bara se nackdelar: Inge vidare gott, dyrare än konkurrenterna, onyttigt till tusen.

Ni som handlar på McDonalds/Burger King/Max ofta, vad är det som motiverar er att gå dit och inte käka lite riktigt tillagad mat som kostar samma pengar, men är nyttigare och erbjuder lite mer att välja på. Gillar ni verkligen burgarna, eller är det lättja som talar?
10 spänn för en äcklig cheeseburgare, billigt som fan.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback