Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2009-05-16, 02:46
  #25
Medlem
jallaballas avatar
Imposters, dvs sprites. Istället för att rendera ett komplext 3D-objekt varje bildruta kan man rendera det till en imposter, en 2D bild, som sedan används över ett antal bildrutor. Om objektet befinner sig långt bort kan man använda samma imposter flera bildrutor och man sparar på så sätt rätt mycket gpu-kraft. När objektet flyttat sig alltför långt måste man göra en ny imposter från en ny vinkel för att det fortfarande ska se ut som 3D.
Citera
2009-05-16, 08:18
  #26
Medlem
Dralnurs avatar
Om du äger HL2, Episod 1 och 2 så kan du lyssna på utvecklarnas kommentarer. VALVe är riktiga jävlar på att optimera grafik, så det finns ganska mycket att höra där.

Edit: Glömde nämna Lost Coast, som enbart släpptes för att VALVe ville skryta över sina tekniska kunskaper. :P
__________________
Senast redigerad av Dralnur 2009-05-16 kl. 08:20.
Citera
2009-05-16, 10:49
  #27
Moderator
MondoBizarros avatar
Spel -> Spelrelaterat
/Mod
Citera
2009-05-16, 12:22
  #28
Medlem
]CraP}s avatar
Det mesta inom 3d grafik är ett fulhack för att få spelen att upplevas som verkliga.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback