2009-05-14, 09:40
Medlem
Någon som vet nåt matnyttigt om EU-parlamentarikern Åsa Westlund (stylad till tusen på Politikerbloggens bild) som i dag varnar för Piratpartiet?

http://www.politikerbloggen.se/2009/05/14/19734/

Citat:

DEBATT. Europaparlamentarikern Åsa Westlund (s) varnar nu väljarna inför EU-valet för att rösta på Piratpartiet.

Europaparlamentet har en mycket stor makt över dagens och morgondagens Europa. Tro inget annat. Utgången av valet 20 maj till 7 juni kommer att påverka var och en av oss och vår framtid.

De beslut vi fattar i Europaparlamentet påverkar hur många som har ett jobb att gå till, villkoren på jobbet, vilka farliga ämnen som ska få spridas i din närmiljö, vad du äter, hur ren luften du andas ska vara och även till en del om internet och integritet.

Självklart tycker olika Europaparlamentariker att olika frågor är viktiga. Själv har jag mitt fokus på miljö- och klimatfrågorna och tillsatser i mat. Det är frågor där jag flera gånger varit rapportör och där jag påverkat hela EU:s lagstiftning. Men jag har också påverkat i många andra frågor.

Europaparlamentet är inte så komplext som man kan få intryck av när man läser media men det finns några viktiga saker som skiljer från ett nationellt parlament.

Till exempel vad gäller partigruppernas sätt att fungera. När man är en del av en partigrupp påverkar man partigruppen och partigruppen påverkar hur man röstar. Men partipiskan är inte lika fast som i riksdagen. Ärendena avgörs efter olika, längre och kortare, diskussioner inom och mellan partigrupperna. Det är därför mycket viktigt att veta hur det parti eller den kandidat man kan tänka sig stödja kommer att agera i dessa diskussioner och självklart också vid omröstningarna som kan vara jämna.

Därför blir jag väldigt undrande över det Piratpartiet säger när de uppger att, ifall de kommer in, kommer att rösta med sin grupp (vilken det nu blir) i alla frågor där de inte tagit ställning. Som medlem i en partigrupp är de ju med och formar gruppens uppfattning. Vad tänker de driva då?

Detta vill partiet inte redovisa. Att inställningen blir helt ohållbar visades i P3 Brunchrapporten för ett par dagar sedan när förstanamnet Christian Engström intervjuades. Han fick frågan av Henrik Torhammar:

”Men om det skulle komma upp kontroversiella frågor som legalisering av prostitution eller legalisering av vissa former av narkotika och de här grupperna skulle säga ja till det, då säger ni också ja till det?”

Christian Engströms svar är belysande. Han svarar:

”Ja, då trycker vi på den knappen. Men jag vet faktiskt inte vad de grupperna står i de frågorna, eller om de kommer bli aktuella på EU-nivå under mandatperioden.”

Christian Engström vet alltså inte vad de grupper han vill vara med i i Europaparlamentet står för men han är inte beredd att på stående fot ta avstånd från “legalisering av prostitution eller legalisering av vissa former av narkotika”.

Jag tycker detta visar på två problem.

Dels förstår han inte att han, om han blir invald i Europaparlamentet och medlem i en partigrupp skulle vara med och forma gruppens uppfattning. Även att inte ta ställning är ju att ta ställning, den som tiger samtycker, som bekant.

Dels så öppnar han för att rösta för: “legalisering av prostitution eller legalisering av vissa former av narkotika” vilket jag tycker är två synnerligen tveksamma uppfattningar. I Sverige brukar vi vara överens om att drogliberalisering ger ökat bruk av narkotika, vilket särskilt drabbar barn och unga hårt. Vi brukar även anse att prostitution är någon vi bör motverka, genom exempelvis sexköpslagen.

I sak får naturligtvis Christian Engström rösta hur han vill i båda frågorna ifall han blir invald men det är ju viktigt att väljarna får reda på hur han kommer ställa sig till dessa och andra frågor innan valet.

Det finns inget ”enfrågeparlament” för Piratpartiet att sitta i. Om Piratpartiet kommer in så skulle de få lika mycket makt som andra ledamöter i parlamentet över Europas arbetsmarknad, över löntagarnas rättigheter, över jämställdhet mellan kvinnor och män, över människors hälsa, över vår framtida miljö och klimatpolitik, över biståndspolitiken och förbindelserna till andra länder, över utvidgningen av EU, över djurtransporterna och även över Europaparlamentets syn på jordbrukspolitiken eller exempelvis legalisering av prostitution och legalisering av knark.

När man söker makt över människors liv bör man även redogöra för hur man tänker använda den.

Jag tror att Piratpartiet säkerligen har bidragit positivt till debatten om nätintegritet i vårt land. De har fått upp många politikers, och andras ögon för de problem som finns. Men de har också, tycker jag, tydligt visat att ett enfrågeparti inte är lösningen.

Att de öppnar för att rösta för legalisering av knark och går bort sig i en fråga som legalisering av prostitution tycker jag tydligt visar att en röst på Piratpartiet är ett högriskprojekt.

ÅSA WESTLUND
EU-parlamentariker (s)
Citera
2009-05-14, 14:05
Bannlyst
Varför skulle du vilja veta något om henne? Det är väl bra att hon varnar för Piratpartiet som ju inte verkar vara seriösa för fem öre och som inte verkar ha något riktigt partiprogram. Vore kul att veta Piratpartiets ståndpunkt i biståndsfrågor exempelvis...
Citera
2009-05-14, 14:09
Bannlyst
Något skvaller måste det väl finnas om Åsa.
Citera
2009-05-15, 00:41
Medlem
nja, hon är aptrist. Tillhör socialdemokratins yttersta högerflygel. Budskap = parlamentet borde ha mer makt och piratpartiet suger.
Citera
2009-05-15, 04:33
Bannlyst
Hjalmar80 gillar piratpartiet och ogillar negativa skriverier!
Posta detta i politikerbloggen istället och ta en diskussion där.
Skvaller bygger på medias rapportering och hörsägen, INTE att skapa ett skvaller som inte finns!
Citera
2024-08-18, 14:37
Medlem
ingen som vet var denna Åsa westlund bor ?
Hon är visst gift med "skrikhalsen" på aftonslaskan Anders Lindberg (huhhhh !!!) och lär bo i Haningen kommun men VAR ?
Eller är hon så fin att hon håller sin adress hemlig ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in