Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-05-14, 07:33
  #1
Medlem
Soterns avatar
Ingen som följer Hedebyborna som går i repris nu i SVT? Den bästa svenska dramaserie någonsin.
Serien hade premiär för trettio år sedan, men håller än idag.
Citera
2009-05-14, 08:08
  #2
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Ingen som följer Hedebyborna som går i repris nu i SVT? Den bästa svenska dramaserie någonsin.
Serien hade premiär för trettio år sedan, men håller än idag.

Jo den är bra men håller det för en egen tråd?
Den här tråden >Bästa svenska TV-serien ??< livades nyligen upp.
Citera
2009-05-14, 08:44
  #3
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Jo den är bra men håller det för en egen tråd?
Den här tråden >Bästa svenska TV-serien ??< livades nyligen upp.

Ja, jag tycker det. Den har hela 18 avsnitt och är en TV-klassiker av rang. Hela det gamla skådespelargardet, där många nu är borta, finns med. Roligt och se hur de såg ut då osv.
Då gjordes bra svenska dramaserier till skillnad mot dagens jävla dokusopor och andra billiga sopor man massproducerar.
Hoppas en ny generation kan få chansen att se verkligt bra TV.
Citera
2009-05-14, 10:19
  #4
Medlem
(卐)s avatar
"Slit och släp, aldrig är det nått annat" och "fjärsman ska sjunga, sjunga" och "gå på flotten" är ju fraser som etsat sig fast i mitt minne i alla fall, bra serie serie som sagt.
Citera
2009-05-16, 22:52
  #5
Medlem
ellroys avatar
Den svenska skådespelareliten var verkligen inblandad i Hedebyborna.

Serien gick i repris sent 80/tidigt 90tal, det var den första gång jag såg den.
Det jag kommer ihåg är att Kent Andersson och gänget alltid satt och drack utanför Stadshotellet.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hedebyborna
Citera
2009-05-31, 22:03
  #6
Medlem
mishimas avatar
Svensson är nog den roligaste TV-karaktärerna i den svenska TV-dramatikens historia. Så jäkla bra när matsäcken till årensningen och det är två backar pilsner och sedan när han ska bjuda baron på första supen.

Sedan var ju Nina Gunke vrålsnygg på den tiden.

Kollar på fjärde avsnittet. Den där årensningen ser ut att gå åt helvete. Rätt roligt att följa...
__________________
Senast redigerad av mishima 2009-05-31 kl. 22:18.
Citera
2009-06-01, 12:26
  #7
Medlem
InnocentWar1s avatar
Bra serie, men långt efter "Hem till byn".
Citera
2009-06-01, 12:36
  #8
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InnocentWar1
Bra serie, men långt efter "Hem till byn".

Hem till byn var bra en gång i tiden, men sista (?) säsongen var faktiskt rent pinsam och amatörmässig. Det blev så uselt att jag inte kunde se alla avsnitten.
Citera
2009-06-01, 12:39
  #9
Medlem
Lite för mycket svartmålning, men visst håller den att se på.
Citera
2009-06-01, 15:52
  #10
Medlem
InnocentWar1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Hem till byn var bra en gång i tiden, men sista (?) säsongen var faktiskt rent pinsam och amatörmässig. Det blev så uselt att jag inte kunde se alla avsnitten.

Ja den blev lite urholkad, men de första tre säsongerna var oslagbara.
Citera
2009-06-01, 23:05
  #11
Medlem
Klåd Junkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InnocentWar1
Bra serie, men långt efter "Hem till byn".
Finns säkert egna trådar för Hem till Byn...
Kvalitetsomdömen är lika flyktiga som de är många. Personligen håller jag Hedebyborna tiofallt högre än Hem till Byn. Förlagan är en litterär, fantastisk serie böcker skrivna av Sven Delblanc. Böckerna väl värda sin stund i hängmattan.
I tv-serien samlades hela Sveriges skådespelarelit, som andra har påpekat här.
Resultatet är bara så oerhört bra att det inte kan göras bättre idag. Tv-teatern finns inte kvar längre. Reklamkanalerna har skaffat ensamrätt på snabbproducerad "fiction".

Buhuu...


Passa på och njut av en fantastisk serie, från en tid när man kunde det här med tv och teater. Den danska serien Matador, från '78 lirar i samma liga.
Citera
2009-06-07, 19:19
  #12
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klåd Junker
Passa på och njut av en fantastisk serie, från en tid när man kunde det här med tv och teater. Den danska serien Matador, från '78 lirar i samma liga.

Lars Molins TV-filmer spelar också i samma division. Det är verkligen TV-drama på en mycket hög kvalitativ nivå. Manus, regi och skådespeleriet är verkligen av yppersta klass. Det tillhör också allmänbildningen att ha lite koll på den här serien tycker jag.

Kanske att man får ut max av den om man själv är uppväxt på landet, men jag tror att de flesta skulle kunna uppskatta den.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback