Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-06-16, 17:16
  #85
Medlem
Holisistics avatar
Jag undviker solaninfamiljen (tomat, paprika, tobak mm.), vete (gluten), mjölk och skräpmat - och får då ganska lindrig allergi.

Igår åt jag en stor måltid med samtliga av dessa och då drog det igång utav helvete.

Så ett tips till er med grava problem i dessa tider. Fortsätt ta era mediciner men testa att undvika den mat jag nämnde och se om det blir någon skillnad!
Citera
2014-06-16, 17:25
  #86
Medlem
Neolitikums avatar
När ska jag vaccinera mig, vad kostar det, hjälper det eller får man symptom av något slag ändå?
Citera
2014-06-16, 20:40
  #87
Medlem
r4ll3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holisistic
Jag undviker solaninfamiljen (tomat, paprika, tobak mm.), vete (gluten), mjölk och skräpmat - och får då ganska lindrig allergi.

Igår åt jag en stor måltid med samtliga av dessa och då drog det igång utav helvete.

Så ett tips till er med grava problem i dessa tider. Fortsätt ta era mediciner men testa att undvika den mat jag nämnde och se om det blir någon skillnad!

Hmm, intressant. Elimination av mejeri- och spannmålsprodukter är ju oftast något de som förespråkar paleolitisk kost förespråkar, däremot inte paprikor och tomater. Jag ska försöka tänka på detta i alla fall och se ifall jag upplever någon skillnad.
Citera
2014-06-16, 20:44
  #88
Medlem
Holisistics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r4ll3
Hmm, intressant. Elimination av mejeri- och spannmålsprodukter är ju oftast något de som förespråkar paleolitisk kost förespråkar, däremot inte paprikor och tomater. Jag ska försöka tänka på detta i alla fall och se ifall jag upplever någon skillnad.
Solaninfamiljen (nightshades) har inflammatoriska egenskaper.

Äter jag tomat eller röker cigaretter så känner jag att det påverkar min allergi avsevärt. Potatis som också är en del av solaninfamiljen upplever jag dock inte har särskilt stor inverkan. Och något måste man ju äta

Brukar försöka hålla mig till ris och quinoa dock.
Citera
2014-06-18, 08:43
  #89
Medlem
Gå till läkaren annars och få receptbelagd medicin. Det har jag gjort för första gången i våras, och för första gången i mitt liv kan jag leva normalt på sommaren, sitta i gräset och sova med öppna fönster!
Aerius/Dasselta som jag har blir man inte så satans trött av som de receptfria antihistaminerna heller.
It's a win/win.

EDIT: Jag glömde ju det viktigaste! Jag har häst, trots kontaktallergi på pälsdjur(ja, korkat, jag vet, men älskar man något så står man ut med det mesta), och när jag tar tabletterna kan jag faktiskt ta på min häst utan handskar, jag kan borsta honom utan att ha heltäckande kläder, och jag kan packa hö utan att ha munskydd och hålla andan. För mig har Aerius verkligen förändrat mitt liv. Inga biverkningar märker jag heller.
__________________
Senast redigerad av Asticote 2014-06-18 kl. 08:53.
Citera
2014-06-18, 10:02
  #90
Medlem
Warsawpacts avatar
Jag är ännu en som känner av allergi men inte vetat exakt vilken.

Har under en lång tid känt av nysningar o kliande men inte vart något speciellt svårt.
I år var det annorlunda och har ont vid sväljning och känns som om halsen är svullen samt whiskeyröst.

Undrar hur processen såg ut för er som har gjort allergitest? Hur var vårdcentralens inställning till allergibesvären?

För mig så gjordes ett test genom blodprov då jag sökt akut för att halsen "tjocknade" så det blev svårt att andas.
Resultat visade gräs, träd och djur.
Lustigt nog så vill vårdcentralen INTE gå vidare och testa vilken exakt typ av djur/gräs etc det handlar om, trotts att läkare sagt till mig att detta skulle göras om blodtestet kom tillbaka "positivt" för allergi. Vanligt förekommande?
Citera
2015-06-08, 15:12
  #91
Medlem
r4ll3s avatar
Har känt mig trött de senaste dagarna och funderar lite grann om det är pollenet som kan vara boven i dramat. Det är gräspollen (misstänker jag) jag är allergisk mot och jag bor i Stockholm. Det som gör mig fundersam är att de mest påtagliga symtomen inte gjort sig synliga, som rinnande näsa och hösnuva, som jag ju brukar ha. Däremot kliar ögonen lite grann, och jag nyser rätt så ofta. Och sen är det ju tröttheten, somnade mitt på dagen idag och igår.

Jag har inte fått tag i antihistamintabletter men ska fixa. Är trötthet nåt ni pollenallergiker känner igen?
Citera
2015-06-28, 21:29
  #92
Medlem
Trött jag är på den här skiten! Jag äter desloratadin, ebastin, inhalerar pulmicort för allergiastma, sprayar dymista morgon och kväll. Vissa dagar (när det är som värst) äter jag kortisontabletter. Tar jag inte dessa läkemedel funkar det inte att leva ett normalt liv om sommaren. Det går inte att träffa andra människor och ha ett socialt liv, inte att arbeta, och så vidare. Hela jävla sommaren pågår det, och har gjort det under de senaste åren.

Mitt största problem nu är ögonen, det andra är under kontroll. Mina ögon är helt förstörda idag, trots att jag faktiskt tog kortisontabletter imorse utöver mina vanliga läkemedel.

Min fråga: har någon av er tips på ögondroppar mot pollenallergi? Jag kikar runt lite grann, men det finns fler att välja på. Vissa verkar vara antihistaminer, andra inte.

Det kanske till och med finns någon som har tips på något läkemedel, tabletter då alltså, som fungerar bättre mot ögonbesvären än de jag äter just nu?

/Bagg
Citera
2015-07-03, 04:11
  #93
Medlem
r4ll3s avatar
Ja, nu har jag nåt helvetet kan jag säga.

Det har varit inåthelvete varmt de senaste dagarna vilket lett till att gräsblomningen tagit fart. "Mycket höga halter" har uppnåtts i Stockholm, enligt Naturhistoriska. Jag kan verkligen inte sova, det går ju förfan inte ens att andas. Ögonen svider och kliar, näsan är helt igentäppt och nyser konstant likt en jefla bebis, och gommen kliar och jag känner mig allmänt lack.

Käkar Cetirizin nu, efter att Loratidinkartorna tagit slut men känns inte som att de gör ett skit. Symptomen är alldeles för kraftiga egentligen.

Fan, tog jag ingen jävla spruta för!!
Gräspollenhalterna har de senaste dygnen tilltagit och vid landets sydliga mätstationer har höga och mycket höga halter uppmätts. Den mest intensiva gräsblomningen som brukar inträffa vid midsommar i södra Sverige blev i år något fördröjd beroende på den kalla junimånaden som vi haft i år. Det är många gräsarter som ska blomma och några av dem är stora pollenproducenter. Dit hör bland annat timotej som nu står näst i tur att blomma. Ett annat exempel är sädeslaget råg som sprider mycket pollen medan de övriga sädeslagen i huvudsak är självpollinerande. Gräspollen frigörs på låg höjd jämfört med trädens pollen och når därför inte lika lätt upp till mätapparaturen. Pollenhalterna i "näshöjd" kan därför vara högre än vad mätresultatet visar. Något som vi tar hänsyn till när vi gör prognoserna.

Så kom då den efterlängtade sommarvärmen…
Kära FB-meningsfränder, dela gärna med er av era besvär och frustration så jag får känna lite skadeglädje.
Citera
2015-07-04, 06:30
  #94
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av r4ll3
Ja, nu har jag nåt helvetet kan jag säga.

Det har varit inåthelvete varmt de senaste dagarna vilket lett till att gräsblomningen tagit fart. "Mycket höga halter" har uppnåtts i Stockholm, enligt Naturhistoriska. Jag kan verkligen inte sova, det går ju förfan inte ens att andas. Ögonen svider och kliar, näsan är helt igentäppt och nyser konstant likt en jefla bebis, och gommen kliar och jag känner mig allmänt lack.

Käkar Cetirizin nu, efter att Loratidinkartorna tagit slut men känns inte som att de gör ett skit. Symptomen är alldeles för kraftiga egentligen.

Fan, tog jag ingen jävla spruta för!!
Gräspollenhalterna har de senaste dygnen tilltagit och vid landets sydliga mätstationer har höga och mycket höga halter uppmätts. Den mest intensiva gräsblomningen som brukar inträffa vid midsommar i södra Sverige blev i år något fördröjd beroende på den kalla junimånaden som vi haft i år. Det är många gräsarter som ska blomma och några av dem är stora pollenproducenter. Dit hör bland annat timotej som nu står näst i tur att blomma. Ett annat exempel är sädeslaget råg som sprider mycket pollen medan de övriga sädeslagen i huvudsak är självpollinerande. Gräspollen frigörs på låg höjd jämfört med trädens pollen och når därför inte lika lätt upp till mätapparaturen. Pollenhalterna i "näshöjd" kan därför vara högre än vad mätresultatet visar. Något som vi tar hänsyn till när vi gör prognoserna.

Så kom då den efterlängtade sommarvärmen…
Kära FB-meningsfränder, dela gärna med er av era besvär och frustration så jag får känna lite skadeglädje.

Här har du en likasinnad från Malmö. Tro inte att det är bättre om du åker hit nu Fy fan asså sicket gräshelvete. Nästa år blir det spruta eller aerius. Inget snack om den saken. Känns som att jag går till apoteket varje gång på våren och tänker hmmm, vilka spännande tabletter och nässpray ska jag köpa denna säsongen? Nu e det slut med det. Inga receptfria grejer hjälper för mig.
Citera
2015-07-11, 16:49
  #95
Medlem
Myllass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baggboelaren

Min fråga: har någon av er tips på ögondroppar mot pollenallergi? Jag kikar runt lite grann, men det finns fler att välja på. Vissa verkar vara antihistaminer, andra inte.

Det kanske till och med finns någon som har tips på något läkemedel, tabletter då alltså, som fungerar bättre mot ögonbesvären än de jag äter just nu?

/Bagg
Opatanol som är på recept funkar bäst för mig och i kombination med ZilkEye som är långtidsverkande för torra irriterad ögon (finns på apoteket och hos optiker)

Sen borde du nog fundera på om du skulle orka med allergivaccination/hyposens. Är skitjobbigt i början och tar tid men det är värt det.
Jag tog mer mediciner än vad du gör och vaknade ändå på nätterna av astman och var sjukskriven varje björkpollensäsong trots tilägg av kortisontab. Nu klara jag mig med dymista, desoloratadin och astma medicin med tillägg av opatanol under gräspollen. Är fortfarande zombie av björkpollen men kan andas och jobba. Många blir ännu bättre än vad jag blev
Citera
2015-07-11, 18:20
  #96
Avstängd
Är det möjligt att ha pollenallergi nu?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback