Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2017-12-27, 17:20
  #61
Medlem
Skaraborg2s avatar
Björn Selvert betedde sig mycket smart.

Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
En vacker slant! Mest nyfiken är jag på hur han levde under de tio åren fram till preskription. Hur han klarade sig psykiskt - av allt att döma klarade han sig väl, utan att spåra ur med droger och vilda partyn. Många hade nog inte gjort det vid endast 24 års ålder, ensamma på flykt i fjärran land. Tyvärr har väl inga intervjuer gjorts. Och vore jag i hans kläder hade jag nog avböjt intervju. Jag tror inte han har mycket kontakt med Sverige numera.

Men just denna typ av brottslighet har haft en del "aktörer", som nog i vissa fall aldrig åkt fast. Jag läste om en, som tömt ett skalbolag på ca 10 Mkr, och därefter var som uppslukad av jorden. Och en annan, som "cashat in" 4 Mkr genom uttag med falsk legitimation. Här handlar det om killar, som inriktar sig på att slå till där det finns riktigt mycket pengar - gärna endast en gång, för att sedan försvinna...

Selvert betedde sig mycket smart till skillnad mot många andra. Han verkar ha legat lågt sina första tio år efter sin lyckade kupp. Vi vet inte om han redan då befann sig i Chile eller i något, troligtvis, annat spansktalande land.

Han verkar, som du också skriver, ha klarat sig väl. Orsakerna till detta kan ha berott på att han redan vid kuppen kunde i a f en del spanska samt att han inte har haft problem med alkohol och droger. Han gav inga braskande intervjuer för svensk media och var försiktig. Troligtvis hade han heller inte spenderbyxorna på utan var försiktig med pengarna och investerade dessa inför framtiden.

Jag tror inte heller att Björn Selvert Barrstrand 36 år efter kuppen har mycket kontakt med sitt forna hemland. Han har nog varit gift under många år och kan numera ha både barn och barnbarn i Chile.
Citera
2017-12-29, 17:15
  #62
Medlem
Skaraborg2s avatar
Björn Selvert och hans perfekta kupp.

En länk om Björn Selvert och hans perfekta kupp publicerad den 10 februari 2016:

http://www.dystopia.nu/den-perfekta-...n-selvert-1981

Citat:

"Måndagen den 6 juli 1981 genomfördes det perfekta brottet av den dåvarande avdelningschefen och blivande påläggskalven vid Sparbankernas bank i Stockholm, Björn Selvert. Med hjälp av en förfalskad postväxel plockade han ut 2.1 miljoner kronor, vilket motsvarar 6.2 miljoner kronor i dagens pengavärde. Därefter försvann han spårlöst."
Citera
2017-12-31, 17:03
  #63
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gere
Med tanke på den spanskspråkiga vanan att ha både faderns och moderns namn kan det ju vara en ren åtgärd för att anpassa sig till kutym i Chile.
Ja. I all synnerhet som det är samma ordning på efternamnen som den som spansk namnkonvention bjuder - pappans efternamn först, mammans flicknamn därefter.
Citera
2020-04-21, 20:04
  #64
Medlem
Skaraborg2s avatar
Artikel 1983.

Artikel i GP fredagen den 16 december 1983.

Han begick det perfekta brottet: NU GER POLISEN UPP HOPPET.

https://tidningar.kb.se/4112714/1983...selvert%201981

Citat från artikeln:

"Ett ungt, oskuldsfullt pojkansikte som är känt hos polisen i 30 länder. Det tillhör Björn Selvert, 26."
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback