Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-05-13, 03:37
  #1
Medlem
Inspirerad av "Gräva en grop-tråden" nån helt annanstans på FB har jag funderat på något galet, idiotiskt och roligt projekt att spendera överbliven tid och sömnlösa nätter med. Nått som bara står i källaren och får utvecklas allt eftersom, utan några som helst krav utifrån. En egen liten bebis

Det gick för ett tag sedan en reklam för Tullamore Dew på tv, där ett par killar gör en riktigt snygg, lackad bordskiva i ek(?) och ger till det lokala puben. Jag kände att en sån vore jävligt nice att ha, så nu tänkte jag, dum som jag är, bygga mig en. Från skratch.

Det jag har tänkt är att få tag på en rejäl redan fallen, eller nedhuggen ek som jag kan såga ur en bit från. Tanken är att såga skivan cirka 10 cm tjock, med en vinkel på högst 45, kanske ner mot 30 grader. Detta för att få lutande kanter och ett ovalt bord. Diametern på trädet har jag tänkt runt 60-80cm.
Detta skall sedan hyvlas och slipas, för att slutligen behandlas och lackas(?) så att det får en snygg glansig yta, med klassiskt utseende. Ytterkanterna tänkte jag lämna orörda förutom att varsamt avlägsna barken och behandla/lacka dom.

Bordet skall så småningom användas för att ställa whiskeyglaset på under sena höstkvällar i mitt framtida "pappas egna rum".

Nu över till frågor:
Vart kan man få tag på såpass mycket trästam utan att det kostar skjortan? Är det kontakter med egen mark som gäller?
Borde jag använda mig av något annat (hellst mörkt) träslag? Betsa gran/tall?
Går det ens att på nått vettigt sätt såga ut en såpass stor skiva som jag beskriver?

Tilläggas bör att jag på långt avstånd känner ett par personer som driver ett snickeri, som eventuellt kan hjälpa mig med sågning.

Jag är egentligen helt lost inom snickeri och slöjd, så alla tips tips är varmt välkomna. Och om ni råkar bo i värmlandstrakten och har runt en meter ekstam över, hojta till!

Osäker på vart jag skulle placera tråden, mod får gärna guida om jag hittat fel.
Citera
2009-05-13, 07:48
  #2
Avstängd
PerZerks avatar
Du kan ju skriva ett elektronisktbrev till Tullamore och fråga hur man gör ett äkta Tullamorebord. Posta det här sen om du får svar för jag är också sugen på ett.
Citera
2009-05-13, 09:59
  #3
Medlem
Jag tror du ska hit: http://www.byggahus.se/forum/moebelsnickeri/
Citera
2009-05-13, 21:55
  #4
Medlem
Baalzamons avatar
Hur skall du torka skivan utan att den spricker? Det är nog det svåraste av alltihop
Citera
2009-05-14, 00:59
  #5
Medlem
dubbelpost
__________________
Senast redigerad av Gen 2009-05-14 kl. 01:06.
Citera
2009-05-14, 01:05
  #6
Medlem
Jag tackar DJedgecruscher för länken, hittade en tråd med kille som funderat i samma banor. Tyvärr verkar det dock inte vara det mest aktiva forumet.

http://www.byggahus.se/forum/moebels...-traebord.html

Jo torkningsfrågan är nog egentligen det svåraste, såhär när jag läst på lite mer.

En kille i det andra forumet tipsade om att såga med marginal och sedan torka med strö och tyngder. Låter lite småavancerat och framförallt platskrävande.

Det finns ett mindre sågverk precis utan för staden jag bor i, och jag känner som sagt ett par killar med snickerifirmor, så sågningen borde lösa sig.

Det jag letar nu är framförallt tips om träslag, och kanske även om någon vet ifal det går att få tag på bitar av trästammar, hellst redan torkade och i värmlandstrakten. Jag har försökt googla, men det gav inga vidare resultat.
__________________
Senast redigerad av Gen 2009-05-14 kl. 01:46.
Citera
2009-06-08, 18:58
  #7
Medlem
Fan hur går det TS? Har själv funderat i exakt samma banor som du.. Men har tummen ganska mitt i näven.
Citera
2009-06-14, 18:06
  #8
Medlem
Det går inget vidare. Var en som nappade på det andra forumet och kunde såga åt mig, men det faller på att jag inte har möjlighet att lägga ut pengarna han ville ha.
Men jag är fortfarande grymt sugen på att göra det, projektet uppskjutet tills vidare.
Citera
2009-12-28, 17:56
  #9
Medlem
Sett en annons på Blocket .
Ett sk Tullamorebord.
Sök på bord för whisky älskare.
Häftigt.
Ska nog bjuda på den.
Citera
2009-12-28, 20:29
  #10
Medlem
Är också sugen på att bygga ett bord, har tillgång både till ek och såg. Det som gör att man inte vågar börja greja med det är problemet med torkning och hyvling av virket, antar att det vrider sig väldigt mycket när man torkar det....
Citera
2009-12-28, 20:49
  #11
Medlem
Om du sågar ut mitten så att kärnveden kommer med så slår träet sig inte så mycket. För att eken inte ska spricka brukar man måla ändarna. Detta för att vätskan lättare går ut ur ändarna på tvärvirke. Om snittet genom stammen inte går precis genom kärnan så ska den del som är närmast kärnan vara uppåt så att inte bordet får ”hundöron" när det torkat färdigt. Viktigt är också att lacka på samma sätt på ovan och undersidan. Men ska du verkligen lacka? Varför inte polera med en blandning av vax och linolja.
Citera
2009-12-28, 20:56
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manjana9
Sett en annons på Blocket .
Ett sk Tullamorebord.
Sök på bord för whisky älskare.
Häftigt.
Ska nog bjuda på den.
Jag tycker att det ser ut som en bit furuplanka. Dessutom var benen jävligt fula. Dyrt tycker jag.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback