Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-05-13, 02:05
  #1
Medlem
views avatar
Tjena.Nu har jag fått problem med min bil.Det är en saab 9-5 00.Det är så att bilen skakar.Jag märker detta speciellt när jag kör runt 30 sen försvinner det,och uppkommer igen när jag kommer över 100kmh.

Det är inte bara ratten som skakar,det är hela bilen.Är det nån här som tror sig veta vad det kan vara?för jag själv är ingen bilkille som vet nått öht.

Vill gärna ha lite tips innan jag slösar mina pengar på att balansera däckena.Ska prova med vinterdäckena imorgon.

tack på förhand.
Citera
2009-05-13, 02:08
  #2
Avstängd
Framvagnsinställningen som spökar. Typiskt SAAB, btw.
Citera
2009-05-13, 02:13
  #3
Avstängd
-MASON-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toort
Framvagnsinställningen som spökar. Typiskt SAAB, btw.

kan det inte vara balansering av däcket då ?
Citera
2009-05-13, 02:18
  #4
Medlem
romeyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -MASON-
kan det inte vara balansering av däcket då ?


Högst troligt.

Har en polare som har saab 9-5 vi ligger i 180 och man märker det inte, känns som man kör i 120. Max.
Citera
2009-05-13, 03:06
  #5
Medlem
Jake88s avatar
motorkuddarna eller drivaxlarna kan det kankse oxå vara
Citera
2009-05-13, 08:08
  #6
Medlem
brunstigs avatar
Har en saab 9-3 som hade liknande problem. Vibrerade i hela bilen vid vissa hastigheter och när man bromsade. Det visade sig inte vara värre än att det var en bula på ett däck som framkallade detta.
Citera
2009-05-13, 09:36
  #7
Medlem
Übergrovs avatar
Prova att balansera hjulen eftersom det är det absolut billigaste. Kostar 300-400 kr för fyra hjul.
Citera
2009-05-13, 09:51
  #8
Medlem
BluesBross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av view
Tjena.Nu har jag fått problem med min bil.Det är en saab 9-5 00.Det är så att bilen skakar.Jag märker detta speciellt när jag kör runt 30 sen försvinner det,och uppkommer igen när jag kommer över 100kmh.

Det är inte bara ratten som skakar,det är hela bilen.Är det nån här som tror sig veta vad det kan vara?för jag själv är ingen bilkille som vet nått öht.

Vill gärna ha lite tips innan jag slösar mina pengar på att balansera däckena.Ska prova med vinterdäckena imorgon.

tack på förhand.
Kolla så inte gummit släppt från korden på något däck. Kör du tex med regummerade däck så är risken större att det är det. Precis samma typ av skakande hade jag på min bil senast som jag körde med regummerat. Där var det korden som släppt också.

Du får kolla igenom däcken noga och det kan faktiskt vara svårt att upptäcka även om det syns väldigt tydligt när man väl hittar det.

Annars är det ju inte helt omöjligt att det är en balansering du behöver.
Citera
2009-05-13, 18:01
  #9
Medlem
Det kan ju vara vad fan som helst va! Mitt råd:Åk till en verkstad så att dom får göra en felsökning!
Citera
2009-05-13, 21:12
  #10
Medlem
fluras avatar
Kan vara bromsarna som ligger på, ett ok som jävlas, hade själv samma skit för nån månad sen
Citera
2009-05-13, 21:17
  #11
Medlem
FordEscis avatar
Kan vara en drivaxel också.
Citera
2009-05-13, 23:34
  #12
Medlem
till att börja med tycker jag att du ska kolla insidan av dina fälgar så det inte sitter fast en massa skit där..Det kan få bilen att skaka.

Ser dom fina ut så åker du till en däckverkstad och låter dom kolla om du har obalans i hjulen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback