Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-05-11, 15:35
  #1
Medlem
Hej! Är ni intresserade att skapa en skarpare känsla av inlevelse i framtida first-person shooters?

Vi är två stycken tredje års studenter från Högskolan i Kalmar och pluggar just nu Interaktions Design.
Vi har båda ett starkt intresse för video/datorspel och vi arbetar just nu med vårt examensarbete.
Det område vi är mest intresserade av är Speldesign – för realism och inlevelse. Vi håller för nuvarande på att arbeta fram ett spelkoncept med fokus på förstärkt inlevelse för multiplayerlägen. Detta koncept inriktar sig till PC i FPS-genren.

Vi håller på att göra en marknadsundersökning där vi är intresserade om vad ni tycker om inlevelse i moderna taktiska FPS-spel, samt dess flerspelarlägen. Det skulle vara väldigt kul ifall några av er kunde svara på vårt online-formulär, formuläret är på engelska eftersom vi ska kunna få en större bredd på vår undersökning. Beroende på hur mycket man har och säga så tar undersökningen runt 15-30 minuter.

http://www.gamer-life.com/form.html

Det skulle underlätta i vårt arbete om ni som är riktigt intresserade och engagerade i detta ville fylla i vår enkät i undersökningen.

Jag tänkte att vi även här kunde diskutera ämnet ”Inlevelse i first-person shooters” vad man kan göra för att förbättra inlevelsekänslan samt samarbete spelare emellan i framtida FPS.

Dela gärna oxå med er av länken till enkäten på andra forum! Om ni känner till, eller diskuterar liknande frågor på andra forum där ute
Citera
2009-05-11, 16:32
  #2
Medlem
Det lättaste man kan göra är att skaffa sig ett par feta högtalare så man hör fienderna från flera håll, en fet skärm, ett bra grafikkort, en skön stol (möjligtvis en med högtalare i med) och sen släcka ner allt annat i rummet.

Det fixar ju inlevelsen lite iaf.

i framtiden kommer det säkert bli vanligare med spel man kan styra med ögat. Finns ju redan nu fast jag tänker mer ett spel där man tex kisar med ögonen för att kolla om det ligger nått i ett mörkt hörn sen läser datorn av det och förstärker kvaliten på bilden i hörnet medans allt runt suddas ut. Det skulle varit coolt.
__________________
Senast redigerad av Fistor 2009-05-11 kl. 16:34.
Citera
2009-05-11, 23:27
  #3
Medlem
Elak trollkarls avatar
Skador! Det enda spel jag hittat där det finns något annat läge än "fullt frisk" och "död" är Operation Flashpoint, och det förhöjer ju spelkänslan och inlevelsen något otroligt. Du ska inte kunna kuta omkring som en tok, trots att du tagit emot 3 kulor i bröstet, för att sedan falla ihop och dö om du hoppar från en höjd på en halvmeter. Dock kan det ju bli lite långrandigt att bli träffad i benet i Operation Flashpoint och sedan krypa spelet ut, men det måste ju gå att tweaka och förbättra, spelet är ju trots allt rätt gammalt.

Citat:
Ursprungligen postat av Fistor
i framtiden kommer det säkert bli vanligare med spel man kan styra med ögat. Finns ju redan nu fast jag tänker mer ett spel där man tex kisar med ögonen för att kolla om det ligger nått i ett mörkt hörn sen läser datorn av det och förstärker kvaliten på bilden i hörnet medans allt runt suddas ut. Det skulle varit coolt.

Gå ut och spela paintball.
Citera
2009-05-14, 10:33
  #4
Medlem
Ja jag hoppas verkligen och tror att Operation Flashpoint: Dragon Rising kommer att lösa det bra! ARMA 2 har oxå en hel del av vad jag själv saknat och tänkt på i spel. Medic som kan hjälpa skadade osv... Likaså Armed Assault. Det kanske de har i Operation Flashpoint me, kommer inte ihåg

Vad anser ni mer om vad som påverkar inlevelsen i Taktiska FPS?
Vad och varför?
Citera
2009-05-14, 10:49
  #5
Medlem
teowinds avatar
Ingen hud, bra ljud, ett realistiskt field-of-view och göra så att man ser fötterna om man tittar neråt.
Citera
2009-05-14, 10:56
  #6
Medlem
pump-action.s avatar
De spel jag haft bäst inlevelse i är Quake 3 Arena och Killzone 2. Quake 3 Arena eftersom det är ett... Så jävla bra FPS helt enkelt, man är helt inne i spelet om man lirar mycket. Killzone 2 för att det är riktigt bra gjort, grym grafik, ljud och de har lyckats att få känslan av realism fast det utspelar sig i framtiden på en annan planet.

Det första är förstås att göra spelet intressant, måste nog vara rätt så realistiskt. Med verklighetstrogna vapen, fiender, ljud, känsla osv.
Citera
2009-05-14, 15:49
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elak trollkarl
Skador! Det enda spel jag hittat där det finns något annat läge än "fullt frisk" och "död" är Operation Flashpoint, och det förhöjer ju spelkänslan och inlevelsen något otroligt. Du ska inte kunna kuta omkring som en tok, trots att du tagit emot 3 kulor i bröstet, för att sedan falla ihop och dö om du hoppar från en höjd på en halvmeter. Dock kan det ju bli lite långrandigt att bli träffad i benet i Operation Flashpoint och sedan krypa spelet ut, men det måste ju gå att tweaka och förbättra, spelet är ju trots allt rätt gammalt.



Gå ut och spela paintball.
I left 4 dead springer man långsammare när man blir (mycket) skadad, samma sak med nått gammalt resident evil spel som jag lirade för ett bra tag sen men inte minns namnet på.

Paintball är fan för dyrt att spela varje dag iaf.
Citera
2009-05-14, 16:00
  #8
Medlem
Inlevelse enligt mig är när man inte får dö. Spel där du bara kan klicka 'load game' och köra om scenen blir lätt väldigt tråkiga och tappar kännslan. När du däremot inte får dö och verkligen kämpar för att överleva det är då jag har inlevelse i spelet. Grafik är mindre viktigt enligt mig, ett verklighetstroget spel behöver inte ha bra inlevelse.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback