Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-05-11, 12:10
  #1
Medlem
MrOaikis avatar
Att korruption inte skulle existera i Sverige är trams. Det sker dock på ett smidigare sätt här än i t.ex. Ryssland. Medan det där sker i form av kontanter till tjänstemän i utbyte mot t.ex. signaturer, sker det här i form av implicita eller ibland explicita löften om framtida anställning. Om jag äger ett stort fastighetsbolag, och du är stadsplanerare på Gotland, så kan du ju alltid gynna mig om du vet att du kan få jobb hos mig om några år.

Har ni exempel på korruption i Sverige? Har ni själva drabbats av det?

Jag kan börja med det välkända exemplet med Systembolaget. Världens största spritförsäljare, Systembolaget, får väldigt bra pris hos tillverkarna. Ingen vill få Systembolaget mot sig, för då misster man plötsligt en marknad med 9 000 000 människor där Systembolaget är den enda aktören. Men hur övertalar man inköparna på Systembolaget att ta in just sitt eget spritmärke? Mja, man kan t.ex. bjuda inköparna på resor, mat och nöje. Och det är just vad som hände. Det gjordes dock lite väl uppenbart, och media slaktade inköparna. Så småningom även rättsväsendet.

Själv har jag varit med om korruption i kommuner. Jag hade ett företag som skulle vara med i en upphandling för en tjänst som tidigare utförts av grannkommunen. De hade nämligen någon form av samarbete där de köpte tjänster av varandra. Det var ju inte skriftligt överenskommet att det skulle gå till så, men det var uppenbart. Svårt att tänka mig att dessa två grannkommuner alltid hittade den billigaste och bästa tjänsten hos sin granne. Hur som helst, offentlig upphandling gjordes så som lagen föreskriver. Vi lämnade ett anbud som betygsattes enligt ett "objektivt" poängsystem. Många anbud hamnade långt ner på poängskalan. Mitt företag hamnade näst högst, strax efter... Jajemensan, grannkommunen. Vi överklagade beslutet i domstol, eftersom den vinnande parten egentligen inte hade skickat in något annat än ett papper med text i stil med: "Vi har sedan tidigare utfört tjänsten, och det har fungerat bra.". Domstolen tog upp får överklagan, och vad gjorde kommunen åt det? Jo, de avbröt upphandlingen helt och hållet. Jag tänkte inte låta dem komma undan så lätt, så jag försökte förmå domstolen att inse att det inte var något fel med upphandlingen som sådan, det var bara det vinnande anbudet som skulle strykas och istället skulle nästa i rangordningen väljas. Kommunen svarade snäsigt "Det finns inte längre någon upphandling, den är nedlagd och ska göras om. Därför finns inget ytterligare att tillägga från vår sida.". Men domstolen gick på vår sida, och kommunen tvingades återuppta upphandlingen och stryka det vinnande anbudet. Vi vann!

När jag ringde dem för att fråga när uppdragen börjar komma in, var de bara arga. Alltså, verkligen arga. Det var precis som att de tog det hela personligt. Det kom några uppdrag, men inte alls så många som det borde ha varit. Jag kontaktade grannkommunen och begärde ut fakturor, och det visade sig att kommunen - trots att de förlorat upphandlingen - fick uppdragen. Fortsättning följer.
Citera
2009-05-11, 12:32
  #2
Medlem
zozolas avatar
what?
Berätta mer och exaktare.

Nyfiken
Citera
2009-05-11, 12:34
  #3
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zozola
what?
Berätta mer och exaktare.

Nyfiken

Jag tyckte det var ganska ingående berättat. Fråga så ska jag svara
Citera
2009-05-11, 12:38
  #4
Medlem
irbors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Jag tyckte det var ganska ingående berättat. Fråga så ska jag svara

Intressant läsning, men du skrev ju att fortsättnings följer .. så ge oss fortsättningen
Citera
2009-05-11, 13:09
  #5
Medlem
slabadans avatar
Inget juridiskt diskussionsunderlag. Vi provar med Brott och brottsbekämpning istället tror jag.

Juridik - > Brott och brottsbekämpning.

/Mod
Citera
2009-05-11, 13:22
  #6
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irbor
Intressant läsning, men du skrev ju att fortsättnings följer .. så ge oss fortsättningen

Fortsättningen har inte ägt rum än.
Citera
2009-05-11, 19:57
  #7
Medlem
Franss avatar
Väntar med spänning, lycka till!
Citera
2009-05-12, 19:52
  #8
Medlem
Rebelxs avatar
Detta är inte ovanligt. Men kommer det inte sluta med att du måste stämma din kommun? Omständigt/ev. kostsamt och kanske inte värt ansträngningen om du inte är säker på att vinna?

Edit: Och varför vill dem inte ha dig ? Vilken typ av tjänst erbjuder du?
Citera
2009-05-12, 23:38
  #9
Medlem
Hr. Grips avatar
Är det inte rätt vanligt att just fastighetsbolag och kommuner gör div. avtal som inte precis gynnar andra?
Citera
2009-05-12, 23:42
  #10
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebelx
Detta är inte ovanligt. Men kommer det inte sluta med att du måste stämma din kommun? Omständigt/ev. kostsamt och kanske inte värt ansträngningen om du inte är säker på att vinna?

Edit: Och varför vill dem inte ha dig ? Vilken typ av tjänst erbjuder du?

Jo, men det är jag redo att göra. Väntar bara på insamling av bevis. Vill ha kopior på alla fakturor som skickats mellan kommunerna på just den tjänsten som jag egentligen ska leverera enligt upphandlat avtal.
Citera
2011-02-06, 20:27
  #11
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Att korruption inte skulle existera i Sverige är trams. Det sker dock på ett smidigare sätt här än i t.ex. Ryssland. Medan det där sker i form av kontanter till tjänstemän i utbyte mot t.ex. signaturer, sker det här i form av implicita eller ibland explicita löften om framtida anställning. Om jag äger ett stort fastighetsbolag, och du är stadsplanerare på Gotland, så kan du ju alltid gynna mig om du vet att du kan få jobb hos mig om några år.

Har ni exempel på korruption i Sverige? Har ni själva drabbats av det?

I länken finns det typexempel på hur det kan gå till med korrupta politiker och tjänstemän
i en kommun.

https://www.flashback.org/t1362681
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback