2009-05-10, 19:37
Medlem
Fatcaesars avatar
Tja, det är så att gammelgubben idag fick tag på en "D-Link DSL-G604T Modem/Router" idag för en 20 spänn, helt ny enligt någon och värkar så när jag kollar på allt.

När jag kollar lite på nätet hittar jag recensioner från 2005 etc så den är nog inte så ny, samt att nypriset på den ligger runt 1500kr på diverse pris sidor men där endast bara fåtal företag.

Saken varför den inte funkar är ju att internet ska gå via en ADSL splitter vid namn (D-Link CPF113F) där man kopplar in telefonkabeln och sedan in i modemet då den endast har en modem ingång.

Enligt speccs så ska det vara en 54mbps router med 2.4ghz bandwidth.

Så, frågan är om detta leksaken är värd något alls? vi har inget kvitto men routern värkar funka.

Eller om man ens har en andvändning för en router som kopplas som adsl modem alls idag, Vi kan dock inte andvända den med bbb.

http://i19.photobucket.com/albums/b1...r/DSC04823.jpg

http://i19.photobucket.com/albums/b1...r/DSC04828.jpg
Senast redigerad av Fatcaesar 2009-05-10 kl. 19:44.
Citera
2009-05-10, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fatcaesar
Så, frågan är om detta leksaken är värd något alls? vi har inget kvitto men routern värkar funka.

Eller om man ens har en andvändning för en router som kopplas som adsl modem alls idag, Vi kan dock inte andvända den med bbb.

Tja, du kan ju alltid använda den som switch/AP, även om du inte använder modemdelen. Den är väl värd ungefär vad du betalade för den.

Jag har för mig att den kör busybox, det kan vara halvintressant att mecka med det om man är intresserad eller uttråkad.
Citera
2009-05-10, 21:00
Medlem
Fatcaesars avatar
Jag testade att försöka få internet i den utan att lyckas på något sätt, bbb stöder tydligen inte andra routrar :S Så för mig är den helt värdelös.

Busybox är vadå? sånt är alltid skoj att mecka med
Citera
2009-05-11, 09:51
Medlem
Citat:
Jag testade att försöka få internet i den utan att lyckas på något sätt, bbb stöder tydligen inte andra routrar :S Så för mig är den helt värdelös.

Nu har jag inte BBB, men när de säger att de inte "stöder" router X så menar de bara att de inte ger nån support på det. Men hursomhelst så kan du ändå inte använda denna som router på det viset eftersom den inte har nån WAN-port. Min tanke var bara att du kan använda den som switch + accesspoint, om du har nån nytta av det. (får naturligtvis först konfigurera den på 192.168.1.1 eller vad den nu har som standard, och jag reserverar mig också för svammel - det är 5 år sedan jag jobbade på D-Link support och är inte 100% säker på att jag minns hur denna funkar).

Citat:
Busybox är vadå? sånt är alltid skoj att mecka med

Det är en liten linuxdist. Jag har för mig att denna hade någon idiotisk setup så att man kunde telnetta och/eller SSH'a in utifrån med defaultlösenordet. D-Link fick dessutom skäll för att de bröt mot GPL och vägrade släppa sourcen.

Hursomhelst, för din orginalfråga: Kolla manualen. Om du inte fick med en sådan så ska de finnas att ladda ner på dlinks hemsida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in