Jag har själv haft fem olika chinchillor. De var alla ganska olika. De två som jag födde upp själv och hanterade från dag 1 blev riktigt tama och var helt underbara. Den som jag köpte i en djuraffär var skygg och blyg men satt stilla när jag höll i honom. De två som har kommit från privata uppfödare blev också riktigt tama. Det gäller att de blivit vänjda med människor från tidig ålder och inte tagna från mamman för tidigt.
Det är sant att chinchillor behöver tid att vänja sig vid nya omgivningar, ett dygn kan man måsta behöva lämna dem ifred. Sen måste man vänja dem vid hantering, vilket man bör göra långsamt. Vinna deras förtroende helt enkelt.
Jag hade mina två första chinchillor ensamma. Om man har en chinchilla ensam så måste man umgås mer med den och släppa ut den ur buren varje dag. Sen hade jag ett par, vilka var riktigt mysiga tillsammans inne i buren men om jag släppte ut dem så började den större honan jaga den mindre hannen och bita honom. Sen när ungarna som var två flickor kom så bodde de med mamman och det gick hur bra som hellst, även när de blev vuxna. Nu bor de i en flock med ännu en hona efter att jag sålde dem. En liten flock alltså ^^ Och chinchillor är ju flockdjur från början.
Systrar eller mor och dotter är de kombinationerna jag tror funkar bäst. Jag har dock ingen erfarenhet av t.ex. en kastrerad hane med en hona eller tvärtom. När jag skulle kastrera min hane så höll han på att dö pga allergi mot narkosen. (Okompetenta veterinärer

)
Chinchillor är underbara husdjur, mycket annorlunda och roligare att titta på än t.ex. marsvin. Lycka till med köpet