2009-05-09, 23:32
Medlem
Jag funderar på att skaffa ett husdjur och fastnat lite för chinchillor. Har sökt på olika forum och läst på hemsidor för att skaffa mig en någolunda bra uppfattning om hur det är att ha en chinchilla som husdjur, men mixed messages är bara förnamnet och jag blir bara mer och mer förvirrad.

Till att börja med hävdar vissa att man bör skaffa två stycken då de är flockdjur, men samtidigt förklarar man att två hanar inte går ihop, heller inte två honor så till vida att de inte rör sig om mor och barn men även då kan det skära sig. Hane/hona verkar vara det som ska fungera bäst, men även den kombinationen kan skära sig.

Vissa hävdar att man måste vara tålmodig så att chinchillan inte blir stressad av sin nya omgivning, andra hävdar att det gäller ett verkligen ta sig tid att leka med den lilla krabaten för annars blir den inte tam...

De flesta hävdar att de kan vara mycket självständiga, samtidigt låter det som att man måste se till dem likt spädbarn.

Jag är seriös med detta projekt för jag anser att om man skaffar sig ett husdjur ska man baske mig ta hand om det också, men är det någon som har koll på hur länge man kan lämna en chinchilla själv utan att den blir olycklig och ensam?

Jag hade en kanin som barn, har chinchillor liknande temprament?

Allmänna tips och råd angående chinchillor sökes, tips från verkligheten.
Citera
2009-05-11, 10:55
Medlem
orvarens avatar
En polar hade 2 Cinchillor,för en evighet sedan.. Labila odjur,levde fan på nätterna,sov på dagen,gick inte att ta i/klappa på,pissade överallt när de var ur buren..

Skaffa en iller istället! De är ju iaf tuffa!(trots att de inte heller är världens "lättaste" att ha heller)..
Citera
2009-05-11, 13:58
Medlem
Jag hade 2 chinchillor förut den ena var jätte lugn och handtam och pissa inte alls när man hade dom ute asså chinchillor är riktigt lika kaniner i psyket men du måste ha en bur där dom kan klättra runt lite. mina älska ju att ha ett jävla liv på natten så ha dom inte utanför ditt sovrumm
Citera
2009-05-11, 17:10
Medlem
Eliza CTs avatar
Har en bekant som har chincillor. 2 hanar. Men han kan ha skaffat dom som ungar ur en kull. Dom har en mycket stor bur och buren i ett rum där det bara finns ett bord o. några enkla stolar. Dom sätter sej där med datorn och släpper då ut dom under tiden. Med tanke på andra djur så är detta enda möjliga för dom.
En är riktigt tam, den andra skyggare.
Vad jag däremot fått höra är att dom är mycket känsliga djur att hantera. Enl. uppgift inte alls så lätt som kaniner. Även lättstressade.
Men - uppgifter i andra hand.
Mvh
Citera
2009-05-11, 23:02
Medlem
Iller har jag faktiskt övervägt, men tydligen ska de vara svåra att få rumsrena och har riktiga mördartänder som de allt som oftast använder sig av även på människor...? Det här med chinchillor verkar vara en fråga om individer helt enkelt, vissa är av naturen blygare eller mer nyfikna av sig. Men är detta något man kan se hos i beteende hos djuret som unge, när man köper det?
Citera
2009-05-13, 19:43
Medlem
SupineSophies avatar
Jag har själv haft fem olika chinchillor. De var alla ganska olika. De två som jag födde upp själv och hanterade från dag 1 blev riktigt tama och var helt underbara. Den som jag köpte i en djuraffär var skygg och blyg men satt stilla när jag höll i honom. De två som har kommit från privata uppfödare blev också riktigt tama. Det gäller att de blivit vänjda med människor från tidig ålder och inte tagna från mamman för tidigt.

Det är sant att chinchillor behöver tid att vänja sig vid nya omgivningar, ett dygn kan man måsta behöva lämna dem ifred. Sen måste man vänja dem vid hantering, vilket man bör göra långsamt. Vinna deras förtroende helt enkelt.

Jag hade mina två första chinchillor ensamma. Om man har en chinchilla ensam så måste man umgås mer med den och släppa ut den ur buren varje dag. Sen hade jag ett par, vilka var riktigt mysiga tillsammans inne i buren men om jag släppte ut dem så började den större honan jaga den mindre hannen och bita honom. Sen när ungarna som var två flickor kom så bodde de med mamman och det gick hur bra som hellst, även när de blev vuxna. Nu bor de i en flock med ännu en hona efter att jag sålde dem. En liten flock alltså ^^ Och chinchillor är ju flockdjur från början.

Systrar eller mor och dotter är de kombinationerna jag tror funkar bäst. Jag har dock ingen erfarenhet av t.ex. en kastrerad hane med en hona eller tvärtom. När jag skulle kastrera min hane så höll han på att dö pga allergi mot narkosen. (Okompetenta veterinärer )

Chinchillor är underbara husdjur, mycket annorlunda och roligare att titta på än t.ex. marsvin. Lycka till med köpet
Citera
2009-05-23, 09:59
Medlem
Curiks avatar
Chinchillor är definitivt individuella. Har en liten kille själv (6 år gammal nu, haft sen han var 3 månader) och har hört så många historier om hur de kissar på folk, men denna har jag aldrig *sett* kissa någonstans, för han har något hörn i buren som han går till när han ska kissa, och även ifall jag har honom utanför buren går han in för att kissa där.

Så det är nog högst individuellt. Dock går de flesta inte att handskas med som en kanin utan mycket träning. De är nyfikna och har svårt att sitta still. Livat blir det om nätterna, speciellt om chillan är ensam och det finns människor sovandes i närheten. Min möblerar om buren ifall jag är i närheten (och det låter!) men är rätt tyst ifall han inte märkt mig.

Om man är förjävla envis går det till och med att träna dem att förstå kortare ord och tonnivåer.

Inte ångrat mig en sekund över mitt köp, men det krävs väldigt mycket tålamod och du ska också ha klart för dig att veterinärer inte finns runt varje hörn som kan hantera chillor. Dyrt kan det också bli. Men för mig har det varit värt varenda tusenlapp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in