Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-05-06, 21:34
  #1
Medlem
Tjena

Har oljud ifrån motorn vid tomgång och låga varv, ljudet försvinner på högre varv. Först trodde jag att det var en plåt som satt löst och vibrerade, men det verkar vara oljud ifrån motorn. Hör även ett pysande ljud ifrån motorn och gasar jag på lite snabbt och släpper gasen så kommer en luft pust.

Några ideer på vad som kan felas och vad göra för att åtgärda detta ?

Tack på förhand
/mix

Peugeot 307xs kombi 2.0
Citera
2009-05-08, 01:02
  #2
Medlem
Förmodligen är det plastkåpan över ventilkåpan som låter. Prova ta bort den eller håll fast den och se om det blir någon skillnad. Om det är den som låter så går det att modifiera den så det blir tyst.

Om det inte är detta som är problemet, eller om det är ett metalliskt ljud som uppkommer vid låga varv upp till ca 3-3500rpm så är det med största sannolikhet grenröret som låter. Det är då ett ljud som uppkommer inuti grenröret som är dubbelväggit ner vid kollektorn. Detta löser du genom att lossa främre röret/katten och vika den åt sidan alt lyfta ner det, sedan svetsar du dom fyra rören som går in i kollektorn så brukar det bli tyst.

Ett alternativ är ju annars att åka för din Peugeot verkstad och be dom lyssna på det då det är svårt att laga bilar över internet. Men dom 2 grejerna ovan är dom mest troliga orsakerna, ganska enkelt fixat om man har tillgång till lyft och svets och inte har tummen mitt i handen.

Lycka till, skriv gärna hur det går..
Citera
2009-05-08, 20:23
  #3
Medlem
Okey lite uppdatering..

Pysljudet har jag avhjälpt nu, bytte 4st o-ringar som satt vid insprutnings munstycken.

Får fortfarande en pys puff vid hastig gaspåverkan.
Och oljudet från motorn har jag inte avhjälpt, har tagit bort plastkåpan som sitter på motorn, det hjälpte inte. Ska kika på grenröret.
Citera
2009-05-08, 21:24
  #4
Medlem
Har laddat upp en bild på image shack. http://img413.imageshack.us/img413/4605/manifold.jpg

Det är alltså vid 46'ans punkt man ska svetsa ihop för att få det tyst?

Mvh

Mix
Citera
2009-05-08, 22:49
  #5
Medlem
Fuzzs avatar
Det stämmer
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback