Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-05-06, 21:10
  #1
Medlem
Tsubasas avatar
Har en från Danmark som kommer och vill köpa min bil nu på fredag.
Vad bör jag tänka på för att inte hamna i nån tråkig sitts och sedan sitta fast i skiten?

Tack på förhand
Citera
2009-05-06, 21:15
  #2
Medlem
My name is Earls avatar
Han ska ha med sig original registreringsbevis, (så du får beställa en dublett till dig själv), du ska behålla skyltarna som du skickar till Transportstyrelsen tillsammans med den delen av reg.beviset där du har kryssat för vid avregistrering/export.
Citera
2009-05-06, 21:19
  #3
Medlem
Tsubasas avatar
jag läste här

http://www.transportstyrelsen.se/sv/...ort-av-fordon/

och reagera på

Citat:
- kopia på mottagarlandets tullhandling som klart visar att fordonet ifråga har förtullats, eller en kopia på ett registreringsbevis som utfärdats i mottagarlandet då fordonet registrerats där istället.

hur brukar man göra med detta?

Någon som har erfarenheter med att sälja till danmark, bör jag undvika detta?
Citera
2009-05-07, 06:43
  #4
Medlem
My name is Earls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tsubasa
jag läste här

http://www.transportstyrelsen.se/sv/...ort-av-fordon/

och reagera på



hur brukar man göra med detta?

Någon som har erfarenheter med att sälja till danmark, bör jag undvika detta?

Han kan visa upp den i tullen och kanske få tullpapper där, annars står den i ditt namn tills den blir omregistrerad i Danmark, så se till att den är avställd innan du säljer den.
Citera
2009-05-07, 18:18
  #5
Medlem
Kugghjulets avatar
fel tråd.
Citera
2009-05-07, 18:19
  #6
Medlem
Tsubasas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av My name is Earl
Han kan visa upp den i tullen och kanske få tullpapper där, annars står den i ditt namn tills den blir omregistrerad i Danmark, så se till att den är avställd innan du säljer den.

Så antingen så skickar jag till transportstyrelsen en kopia (eller måste kanske va original?) av tullpapperna från Danmark, (som jag får genom att den danska killen skickar dem till mig i efterhand) Eller så blir bilen automatisk avregistrerad(?) i sverige när den registreras i danmark och då behöver jag bara skicka in skyltarna plus registreringsbeviset med export ikryssat?

Stämmer detta? Hoppas det inte är så krångligt som det låter

edit: felstavning
Citera
2009-05-07, 18:29
  #7
Medlem
My name is Earls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tsubasa
Så antingen så skickar jag till transportstyrelsen en kopia (eller måste kanske va original?) av tullpapperna från Danmark, (som jag får genom att den danska killen skickar dem till mig i efterhand) Eller så blir bilen automatisk avregistrerad(?) i sverige när den registreras i danmark och då behöver jag bara skicka in skyltarna plus registreringsbeviset med export ikryssat?

Stämmer detta? Hoppas det inte är så krångligt som det låter

edit: felstavning
Vad jag vet är det så det funkar; men du MÅSTE skicka original reg.bevis till Transportstyrelsen och han måste också ha (därför måste du beställa dublett) och det bästa är om han stannar till i tullen och får dokumentation som han skickar till dig.
Jag gjorde så med en bil jag sålde till Baltikum för ett par år sedan, då faxade han mig kopia på tulldokumentet.
Citera
2009-05-07, 20:21
  #8
Medlem
Tsubasas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av My name is Earl
Vad jag vet är det så det funkar; men du MÅSTE skicka original reg.bevis till Transportstyrelsen och han måste också ha (därför måste du beställa dublett) och det bästa är om han stannar till i tullen och får dokumentation som han skickar till dig.
Jag gjorde så med en bil jag sålde till Baltikum för ett par år sedan, då faxade han mig kopia på tulldokumentet.
jasså behöver jag dubbla registreringsbevis? det nämnde de inte när jag ringde transportstyrelsen och fråga, men killen jag prata med verkade inte ha 100% koll heller..
Citera
2009-05-07, 20:26
  #9
Medlem
My name is Earls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tsubasa
jasså behöver jag dubbla registreringsbevis? det nämnde de inte när jag ringde transportstyrelsen och fråga, men killen jag prata med verkade inte ha 100% koll heller..

Köparen måste ha ett att visa upp vid registreringen, och det behåller de på bilregistret i Danmark, och du måste ju ha ett och skicka till Transportstyrelsen.
Se till att det du behåller måste vara den nya dubbletten.
Citera
2015-09-26, 09:44
  #10
Medlem
Uppdatering av trådens frågeställning: Sept. 2015.
Har för några dagar sedan sålt en inregistrerad 80 km/h båt-trailer till en dansk. Möjligen samma förfarande vad gäller bil.

Nu vet jag hur det fungerar och delar med mig.

1.En dansk är förbjuden att köra en svenskskyltad trailer i Danmark. Därför måste dansken skaffa tillfälliga nummerplåtar före hen kör trailern i Danmark.

2.Ge dansken Registreringsbeviset, både Del 1 och Del 2.

3.Dessa Del 1 och Del 2 lämnar dansken till danska Motorkontoret.

4.Dansken får då tillfälliga nummerplåtar.

5.Dansken skall då också begära att få något av detta:

-ett bevis om att fordonet är registrerat i annat land.

-en skriftlig bekräftelse från registreringsmyndighet i annat land att fordonet är registrerat där.

-ett tullintyg som visar att fordonet varaktigt förts ut ur landet och/eller förts in i ett annat land.

-ett intyg från en yrkesmässig transportör som visar att fordonet förts ut ur landet till ett annat namngivet land.

-annat intyg. (Uppge varför inget av ovanstående alternativ kan bifogas, till exempel att fordonet inte är registreringspliktigt i det nya landet.) .................................................. .......................

6. Som svensk säljare skriver du ut från Transportstyrelsens sajt en blankett:
Anmälan om avregistrering vid export av svenskregistrerat fordon inom EU/EES.

7.Den svenske säljaren skickar nu till Transportstyrelsen denna ifyllda blankett med den svenska nummerskylten och ovanstående Något från nr 5.

Således:
Vid export skall inte Del 1 eller Del 2 skickas till Transportstyrelsen.
På Del 2 står att man kan/bör ringa 0771-14 15 16 för information.

Extra: Numera kan man kostnadsfritt beställa både Del 1 och Del 2 från Transportstyrelsen. Tar 2 arbetsdagar att få det i brevlådan.

Min beskrivning ovan tar någon vecka om dansken vill köra lagligt hem med sin inköpta trailer.
Eller finns det någon som vet hur en dansk direkt vid trailerköpet kan köra lagligt i Danmark?

Fråga: Ovanstående gäller släp. Är det samma arbetsgång när det gäller bilar? Tror många sydsvenskar hamnar i sådana här situationer.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback