Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-05-05, 23:57
  #1
Medlem
melackos avatar
Är säkert i fel del av forumet, någon vänlig moderator får isåfall mer än gärna flytta tråden.

Hur som helst. Jag har ingen parkering som tillhör min bostad, utan man får köpa månadskort på parkeringen utanför som Mobil Park Ab står för underhåll av. Månad efter månad har jag betalat för att ha min bil stående där. man betalar alltså månadsvis och får en biljett som sträcker sig till samma tidpunkt och datum månaden efter. Min biljett gick ut 4 maj, 19:35.. låg magsjuk och nedbäddad i sängen hela måndagen (4 maj) och hade inte en tanke på detta, kom ut till bilen i morse (5maj) och hade då fått kontrollavgift som dem så fint kallar det på 400kr.

Nu till frågan. Vad händer om jag skiter i att betala dom? Kommer det bli som med andra fakturor, påminnelse, extra avgift, kronofogden? Eller hur funkar det?

Är inte pengarna i sig som är problemet. Problemet är att jag alltid betalat och alltid haft månadskort, sen när jag missar en endaste gång för att jag är sjuk, ja då är dom genst på plats.

Hur skulle ni göra/har gjort?
Citera
2009-05-06, 00:02
  #2
Medlem
Dr_Dollars avatar
För att slippa massa trams och obehag med dyrare räkningar än det skulle bli, påminnelser och faan och hans moster så betala och sen går vi alla vidare med livet, för degen var ju inga problem...right?
Citera
2009-05-06, 00:02
  #3
Medlem
Betala. Det lönar sig inte att strida mot P-bolaget. Biljetten var giltig till den 4 maj.
Först får du en påminnelse om du inte betalar, sen kan det bli riktigt otäckt när
det dras mot kronofogden.
Citera
2009-05-06, 00:21
  #4
Medlem
Trance_Nations avatar
Håller med dom andra om att du skall betala först. Sen kan du alltid försöka och överklaga och förklara att du var sjuk + sängliggandes så du inte kunde fixxa ny biljätt.
Citera
2009-05-06, 00:27
  #5
Medlem
melackos avatar
Men som jag har förstått det tidigare så är det ganska många som skiter i att betala. Man river sönder papparet och slänger skiten. Tar dom det verkligen så långt som till kronofogden?

Ska iaf ringa till dom imorgon och uttrycka mitt missnöje. Fast om man ska hård dra det så har dom rätt och jag fel.
Citera
2009-05-06, 00:31
  #6
Medlem
jag skulle betalat.. de har nog hört den där historien ett flertal gånger! du har gjort fel och felet beviras , inga konstigheter ?

Om du vägrar blir det på en påminnelse och i värsta fall ett betalningsanmärkning vilket leder till att du inte kan teckna mobil abonnemang osv
Citera
2009-05-06, 00:34
  #7
Medlem
sen spelar det ingen roll om du ringer o klagar.. du får prata med någon helt vanlig svensson som är anställd där. vars jobb är att lyssna på klagomål spara besväret tack
Citera
2009-05-06, 00:39
  #8
Medlem
brainspaces avatar
Du får bita i det sura äpplet och bara betala helt enkelt. Dom där jävla parkerings-fittorna bryr sig inte ett dugg, om hela din familj skulle blivit mördad skulle du fortf få böter för du var på begravning.

När jag jobbade som roddare och körde runt i stockholms innerstad fick jag tampas me dom ibland, dom ville att jag skulle hitta en last-zon och kånka ljud-prylar på 800kg 250 meter...aah de tänker ja göra! Usch för dom
Citera
2009-05-06, 00:49
  #9
Medlem
BluesBross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melacko
Är säkert i fel del av forumet, någon vänlig moderator får isåfall mer än gärna flytta tråden.

Hur som helst. Jag har ingen parkering som tillhör min bostad, utan man får köpa månadskort på parkeringen utanför som Mobil Park Ab står för underhåll av. Månad efter månad har jag betalat för att ha min bil stående där. man betalar alltså månadsvis och får en biljett som sträcker sig till samma tidpunkt och datum månaden efter. Min biljett gick ut 4 maj, 19:35.. låg magsjuk och nedbäddad i sängen hela måndagen (4 maj) och hade inte en tanke på detta, kom ut till bilen i morse (5maj) och hade då fått kontrollavgift som dem så fint kallar det på 400kr.

Nu till frågan. Vad händer om jag skiter i att betala dom? Kommer det bli som med andra fakturor, påminnelse, extra avgift, kronofogden? Eller hur funkar det?

Är inte pengarna i sig som är problemet. Problemet är att jag alltid betalat och alltid haft månadskort, sen när jag missar en endaste gång för att jag är sjuk, ja då är dom genst på plats.

Hur skulle ni göra/har gjort?
Jag kan inte lova att det fungerar men ett välformulerat brev/email till bolaget kan löna sig Tro mig. Helt omedgörliga behöver e inte vara och i vilket fall som är det alltid värt att göra ett försök! Det är inte mer än människor som sitter och läser igenom klagobrev från personer hela dagarna. Har du under x antal månader månader betalat avgiften plikttroget så säg detta i din förklaring till varför din pbiljett gått ut. Har själv råkat ut för liknande situationer och klarat mig ur det med ett diplomatiskt email till bolaget som lappade mig. Lite tur ska du väl ha också med vem som läser ditt mail/brev men har du en rimlig förklaring och klanderfritt förflutet så bör de ha överseende tycker jag.

Lycka till!

Edit: Att bara skita i boten gör du inte rätt i. Det slutar helt enkelt inte väl. Diplomati och lite smörande kan göra susen.
__________________
Senast redigerad av BluesBros 2009-05-06 kl. 01:01.
Citera
2009-05-06, 09:29
  #10
Medlem
@BluesBros

haha de där fungerar riktigt sällan

dagens
Citera
2009-05-06, 10:40
  #11
Medlem
Sadister är dom.

Försök att förklara för dem hur det ligger till, det KAN vara en vettig person som lyssnar och river ärendet.

Läs noga allt det finstilta på boten och kolla att regnr och bilfabrikat mm stämmer. I regel betalar man aldrig en p-bot förrän första påminnelsen kommer. Den första påminnelsen brukar inte ha någon avgiftshöjning men som sagt, läs det finstilta.
Kronkalle blir först aktuell om du inte har betalat flera påminnelser så det ska du inte oroa dig för på ett bra tag.

Att skicka ut påminnelser är merarbete för dem.

En lapp på en vindruta är ju ganska meningslös då den lätt kan blåsa bort eller nån annan snor den för att sätta på sin egen med flit felparkerade bil ihopp om att slippa böter (lapplisan ska tro att "fan också han har redan fått sitt, då får jag inte nöjet att lappa...") Därför har du på sätt o vis aldrig fått en bot förrän den kommer hem i brevlådan i form av en påminnelse.

Det har förekommit att ärenden aldrig kommit in eller glömts bort och därmed inga påminnelser skickats ut. Nuförtiden är väl det mesta datoriserat och risken att man har tur därmed minimal.

Lycka till.
Citera
2009-05-06, 13:47
  #12
Medlem
BluesBross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikoz89
@BluesBros

haha de där fungerar riktigt sällan

dagens
Har du någonsin ens prövat själv? Det tror jag inte. Tänk till nu. Jag vet flera liknande fall där boten rivits. Även P-bolag har ett visst rykte och behåller gärna en kund som regelbundet står på deras p. Ser man till omständigheterna att vederbörande står månad efter månad på det här parkeringsbolagets parkering och han kan visa att det stämmer så har han alla möjligheter i världen att få den avskriven. Sen kan det kanske sitta en sur djävel i kundtjänst eller motsvarande om man har otur men det har jag faktiskt aldrig varit med om.

Jag säger inte att det i allmänhet går att snacka bort boter, för det gör det i inte när man tagit en rövare. Men det här fallet är annorlunda. Sen kan man ju inte vara en ren idiot när man skriver brevet eller snackar med pbolaget. Det gäller att lägga fram det på ett trovärdigt och korrekt sätt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback