Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-03, 22:26
  #1057
Medlem
Vågskålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beppe34
Och här kommer bumpen!
Och det du ville ha sagt är naturligtvis: vad var det jag sa!

Citat:
Syftet med avregleringen var både att öka tillgängligheten och att hålla priserna nere. Men när DN jämförde snittpriserna på 105 produkter 2008 och 2015 hade 94 av dem blivit dyrare. Elva hade minskat i pris.

http://www.dagensapotek.se/artiklar/...avregleringen/
Citera
2017-01-04, 09:48
  #1058
Medlem
PaulSmiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vågskålen
Och det du ville ha sagt är naturligtvis: vad var det jag sa!



http://www.dagensapotek.se/artiklar/...avregleringen/

Urusel artikel med stora fel gällande statistiken.
https://www.ekonomism.us/dagens-nyhe...koll-paa-index

Bland annat tar den inte hänsyn till generika på rätt sätt samt att de valt att stryka exempelvis apotea.
Ipren påstår den kostar 56:- men den finns just nu på apotea för 35kr. Exakt samma styrka och förpackningsstorlek.

Och köper du generikan Ibuprofen Orifarm så finns den så billigt som 15kr.
http://www.apotea.se/ibuprofen-orifa...t-400-mg-30-st

En jävla prisskillnad.
Citera
2017-01-04, 10:04
  #1059
Medlem
Rosteres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beppe34
Och här kommer bumpen!

Helt korrekta förutsägelser. Dock är det nog fler än du som insett att exakt det du skrev skulle hända.

Exakt samma saker skulle ske ifall Systembolaget skulle säljas ut. Ifall man kompenserar för KPI och skatter så är ölen billigare på Systemet än på bordershop i Estland (har detta i något gammalt excelark någonstans).

Ingen har någonsin sagt att varor inte varit billiga i statliga monopol. Dock har monopol var extremt dåliga på att erbjuda de varor som folk faktiskt vill ha. Eftersom varken Systembolagets eller Apotekets grundvalar bygger på egna produkter rör det sig om en ganska unik situation (tänk ifall Sovjetunionen hade haft affärer som i stort sett var dedikerade till att sälja utländska produkter).

Det enda som rimligtvis kan förbättras av utförsäljning är då själva försäljningssättet. Jag vet inte ifall det finns sådana, men om det inte redan finns borde det dyka upp (jämförelsevis) billiga och behändiga webapotek.
Citera
2017-01-04, 10:24
  #1060
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Nej, få mediciner är helt ofarliga.
INGEN medicin är ofarlig.
Till och med de homeopatiska preparaten - som om man vore frisk skulle vara ofarliga - är livsfarliga i många fall för att de saknar effekt mot den sjukdom man har.
Citera
2017-01-04, 12:23
  #1061
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beppe34
Och här kommer bumpen!

Citat:
Medicinbolagen kommer att styra om en del av sin "smörjning" från läkarna till apoteken, och vi kommer alltsomoftast få höra av apotekaren:
- Jag ser att läkaren har ordinerat xxxxx, nu är det så att detta läkemedel yyyy är bättre för dig så jag råder dig att ta det istället.

Kan inte säga att jag upplevt detta överhuvudtaget, har du något som visar att det förekommer?
Citera
2017-01-04, 12:30
  #1062
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Kan inte säga att jag upplevt detta överhuvudtaget, har du något som visar att det förekommer?

Sannolikt är det fråga om när farmaceuten/receptarien byter ut 'brand name' mot 'generic'; e.g. Voltaren byts mot Diclofenac (samma substans) då den generiska är billigare.

Detta förfarande är dock drivet av regelverk för att minimera kostnaden för (receptbelagda) mediciner, och har inget med 'Big Pharmas' påverkan av läkare att göra. Konsekvensen är ju nämligen det motsatta.
Citera
2017-01-04, 12:34
  #1063
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Sannolikt är det fråga om när farmaceuten/receptarien byter ut 'brand name' mot 'generic'; e.g. Voltaren byts mot Diclofenac (samma substans) då den generiska är billigare.

Detta förfarande är dock drivet av regelverk för att minimera kostnaden för (receptbelagda) mediciner, och har inget med 'Big Pharmas' påverkan av läkare att göra. Konsekvensen är ju nämligen det motsatta.

Det systemet infördes innan apoteken privatiserades och delvis just för att hindra läkare från att låta sig påverkas av de "mutor" läkemedelsbolagen sysslade med förut.


Eftersom apoteken själva väljer vad de har i lager så antar jag att det finns en möjlighet för läkemedelstillverkarna att otillbörligt påverka dessa idag. Men det är inget jag har sett tecken på.
__________________
Senast redigerad av Cognitive Dissident 2017-01-04 kl. 12:36.
Citera
2017-01-04, 13:37
  #1064
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Det systemet infördes innan apoteken privatiserades och delvis just för att hindra läkare från att låta sig påverkas av de "mutor" läkemedelsbolagen sysslade med förut.
Jepp. Vi är rörande överens.

Det var bara ett förtydligande från min sida.
Citat:
Eftersom apoteken själva väljer vad de har i lager så antar jag att det finns en möjlighet för läkemedelstillverkarna att otillbörligt påverka dessa idag. Men det är inget jag har sett tecken på.
Jag är benägen att hålla med.

Sannolikt är bekymret med 'big pharma'-mutor inget jättebekymmer för det svenska apoteksskrået, det förekommer förvisso inom läkarskrået; men då sannolikt kring konkurrerande preparat vilka fortfarande är patentskyddade, snarare än mediciner där det finns generika att tillgå.
Citera
2017-01-05, 03:40
  #1065
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rostere

Ingen har någonsin sagt att varor inte varit billiga i statliga monopol. Dock har monopol var extremt dåliga på att erbjuda de varor som folk faktiskt vill ha. Eftersom varken Systembolagets eller Apotekets grundvalar bygger på egna produkter rör det sig om en ganska unik situation (tänk ifall Sovjetunionen hade haft affärer som i stort sett var dedikerade till att sälja utländska produkter).

Vilka varor menar du att Apoteket har varit dåliga på att tillhandahålla?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback