Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-05-04, 22:17
  #1
Medlem
NewGuys avatar
Tjena, jag kom att tänka på en vår när jag hittade en kvarglömd flaska med t-röd på baksidan av huset, den hade blivit helt genomskinlig men luktade och brann () fortfarande som t-sprit. Varför blev den transparent?
Citera
2009-05-04, 22:27
  #2
Medlem
Digums avatar
Ljuset som brutit ner färgämnen i vätskan.
Citera
2009-05-04, 23:56
  #3
Medlem
NewGuys avatar
Okaj, men jag gissar på att dom har just röd färg för att signalera att detta ska man inte förtära, varför används inte en mer "hållbar" färg då?
Citera
2009-05-05, 00:54
  #4
Medlem
ksms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NewGuy
Okaj, men jag gissar på att dom har just röd färg för att signalera att detta ska man inte förtära, varför används inte en mer "hållbar" färg då?


Antar att det står på flaskan att den ska förvaras utom syn och räckhåll från barn

alltså det är inte meningen att den ska förvaras "på baksidan av huset"

Men detta väcker genast frågan: Är det någon som vet vad som används för att färga T-röd ?
Citera
2009-05-05, 08:08
  #5
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksm
Men detta väcker genast frågan: Är det någon som vet vad som används för att färga T-röd ?

Jag skulle tippa på att det är E120 / Kochenill / Karmin
Citera
2009-05-05, 09:55
  #6
Medlem
NewGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksm
Antar att det står på flaskan att den ska förvaras utom syn och räckhåll från barn

alltså det är inte meningen att den ska förvaras "på baksidan av huset"

Men detta väcker genast frågan: Är det någon som vet vad som används för att färga T-röd ?

Jag vill ju inte vara den som nekar dom små liven deras första sup!
Den låg faktiskt så pass högt att små barn inte kunde nå den, dessutom är det privat tomt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback