Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-05-04, 20:34
  #1
Medlem
Såg ett avsnitt om älgen idag, som fick upp mitt intresse för djuret. Jag hoppas nu att någon kunnig tar sig tid och försöker svara på min fråga.

Hur har älgen utvecklas och härstammar älgen från hästarna eller är jag helt ute och cyklar?, en till fråga när vi ändå snackar om älgar, hur tror ni att den kommer se ut i framtiden?
Citera
2009-05-04, 20:42
  #2
Medlem
JokkMokks avatar
Älg är ett hjortdjur.
Citera
2009-05-04, 20:49
  #3
Avstängd
Ingenf4ntasis avatar
Älgen är inavlad precis som alla andra djur, det beror på hur långt bak du vill gå i evulotionen

I framtiden så komemr Älgen att fortsätta anpassas efter arv o klimat, men hur är svårt att säga, tror att forskarna satsar på människans evulotion först.

OffT: Jävla idioter ni som skrivit inläggen , tack för mig / "mitt namn"
Citera
2009-05-04, 20:52
  #4
Medlem
epost72s avatar
Älg vs Häst Kan ev innehålla något matnyttigt?
Citera
2009-05-04, 22:14
  #5
Medlem
seriouss avatar
Trams och skit raderat, tillsägelse utdelad.

/mod
Citera
2009-05-05, 00:24
  #6
Medlem
cephs avatar
Älg är ett hjortdjur som sagts ovan, de tillhör de partåiga hovdjuren. Hästar tillhör uddatåiga hovdjur, de skildes åt för mycket, mycket länge sen. Hur stamträdet ser ut är jag inte hundra på men det är hur som helst mycket olika varelser även om en älg och en häst delar vissa ytliga likheter. Matsmältningssystemet är en sak, fötterna (såklart) en annan.
Älgen är närmre släkt med en tamgris än med en häst hur som helst.
Citera
2018-11-28, 16:12
  #7
Medlem
321js avatar
Vad skulle hända om älgen utrotades?


Apropå detta:

https://www.naturvardsverket.se/Nyhe...ning-i-balans/

"Den svenska älgstammen ska hålla en hög kvalitet samtidigt som skador i skog och trafik orsakade av älg måste minska. Naturvårdsverket presenterar idag åtgärder för att utveckla älgförvaltningen."
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback