Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-05-10, 22:51
  #25
Medlem
lezas avatar
Sydsvenskan Söndag 10e maj

I dagens SDS Söndagsbilaga är det en hel artikel om Moishe.

"Min pappa var en mycket religiös människa (...) han hade en törst för sanningen även om ahn sökte på fel ställen."

"Hedra far och mor" upprepar han bestämt när journalisten frågar om relationen till barndomen och föräldrarna.

han arbetar med att tillverka tefilin- och bönekapslar.


"Jag och min fru är generaler i Herrens armé. Vår främsta uppgift är att producera soldater, alltså barn."

Killen är så insnöad så det är helt sjuuuukt
Citera
2009-05-10, 23:47
  #26
Medlem
Poogles avatar
Ingen som vet vad hans andra barn gör idag?
Hur ser de ut?
Citera
2009-05-11, 00:23
  #27
Medlem
Mr.Deagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poogle
Ingen som vet vad hans andra barn gör idag?
Hur ser de ut?

som små teddar.
Citera
2009-05-11, 00:24
  #28
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leza
"Jag och min fru är generaler i Herrens armé. Vår främsta uppgift är att producera soldater, alltså barn."


Lite vill man kräkas ja.
Citera
2011-07-05, 17:08
  #29
Medlem
Denna blogg nämner Gärdestad i Palmeutredningen. Jag tror att det kan vara något.

http://ausgeist.blogg.se/2011/april/...sveavagen.html
Citera
2013-07-22, 06:40
  #30
Medlem
vinbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leza
I dagens SDS Söndagsbilaga är det en hel artikel om Moishe.

"Min pappa var en mycket religiös människa (...) han hade en törst för sanningen även om ahn sökte på fel ställen."

"Hedra far och mor" upprepar han bestämt när journalisten frågar om relationen till barndomen och föräldrarna.

han arbetar med att tillverka tefilin- och bönekapslar.


"Jag och min fru är generaler i Herrens armé. Vår främsta uppgift är att producera soldater, alltså barn."

Killen är så insnöad så det är helt sjuuuukt

Här är artikeln (pdf-format): http://www.paulwiden.se/pdf/Sydsvenskan.pdf
Citera
2014-04-15, 14:27
  #31
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillamopsen
Marc (som han hette på den tiden då jag umgicks med hans mamma) borde vara runt 25 år idag. Jag hade ingen aning om detta men verkar inte orimligt. Ann var alltid mycket intresserad av sina judiska rötter och barnen växte upp med judisk kultur och traditioner.
Rötter är nog det rätta ordvalet här. Varken Ann eller hennes ungar ser särskilt judiska/semitiska ut. Hennes icke-Gärdestad dotter Sascha, ser rätt svensk ut också. Skulle vara intressant att genetiskt testa Moishe, troligtvis hamnar han inte bland ashkenazim (som är rätt genetiskt nära assyrier på PCA plots). Moishe får nog betraktas lite som de där vita finska pseudo-zigenarna, som går runt med zigenarkläder, snackar den indiska zigenardialekten och gangstershittar osv.
Citera
2014-04-15, 16:08
  #32
Medlem
Gubbens avatar
Vad är skillnaden på en ultra ortodox jude och en ortodox jude ?
Citera
2014-04-16, 09:06
  #33
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Rötter är nog det rätta ordvalet här. Varken Ann eller hennes ungar ser särskilt judiska/semitiska ut. Hennes icke-Gärdestad dotter Sascha, ser rätt svensk ut också. Skulle vara intressant att genetiskt testa Moishe, troligtvis hamnar han inte bland ashkenazim (som är rätt genetiskt nära assyrier på PCA plots). Moishe får nog betraktas lite som de där vita finska pseudo-zigenarna, som går runt med zigenarkläder, snackar den indiska zigenardialekten och gangstershittar osv.

Ann Zacharias är halvjudinna.
Hon är även släkt med Robert Aschberg.
Citera
2014-04-16, 17:42
  #34
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Hennes icke-Gärdestad dotter Sascha, ser rätt svensk ut också.
Och dotterns pappa och farfar är ju inte direkt okända om man är intresserad av svensk kultur.

Fast nu ser jag att hon faktiskt liknar sin (judiska) (och snygga!) mormor:

http://v.cdn.kimalto.net/sites/defau...0930_4_3_0.jpg
__________________
Senast redigerad av FritzDaCat 2014-04-16 kl. 18:01.
Citera
2014-04-17, 15:39
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Rötter är nog det rätta ordvalet här. Varken Ann eller hennes ungar ser särskilt judiska/semitiska ut. Hennes icke-Gärdestad dotter Sascha, ser rätt svensk ut också. Skulle vara intressant att genetiskt testa Moishe, troligtvis hamnar han inte bland ashkenazim (som är rätt genetiskt nära assyrier på PCA plots). Moishe får nog betraktas lite som de där vita finska pseudo-zigenarna, som går runt med zigenarkläder, snackar den indiska zigenardialekten och gangstershittar osv.

Kanske kan vara på sin plats att påpeka i den här tråden att sonen lämnat det ultra-ortodoxa livet för ett antal år sen och numera lever vanligt svenne-liv i Stockholm. Har lagt ner den judiska grejen helt.
Citera
2014-04-18, 00:30
  #36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Resurssvag
Jodå. den gode Ted blev i likhet med Sharon Dyall "Bahgwan" på åttiotalet. Hans bytte namn till Sangit Upasani och var DJ på sektens disco "Zorba the Budda", då inrymt i gamla Bullerbyns lokaler vid Kungsbron.

Bahgwan himself visade sig inte helt oväntat vara en fifflare och om jag minns rätt fick han fly undan sin anhängare när det uppdagades att han ägde minst 12 Rolls Royce och dessutom i strid mot egna regler bangat sin sekreterare.

Kraschen för sekten gjorde inte mycket gott för den sökande Ted och några år senare sopade han ner en kvinna med hjälp av en tegelsten, hämtade sig till en mycket vacker men också mycket sorglig come-back i Jakobs Stege. Sedan sjönk han ner i mörkret igen och hoppade som ni säkert vet framför ett pendeltåg.

56 Rolls Royce annars kanske det var rätt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback