2009-05-02, 13:59
Medlem
Halloj!

Tänkte göra Bœuf Lyonnaise idag men upptäckte att jag köpte vitvinsvinäger istället för vanlig vinäger.

Funkar det ändå? blir det en stor skillnad i smak?
Kan man använda exempelvis lövbiff och hastigt steka den istället för rostbiff?

Receptet ser ut som så:

500 g grillad rostbiff
500 g kokt potatis
1 gul lök
smör
1 vitlöksklyfta
1 msk vinäger
salt och svartpeppar
hackad persilja
Senast redigerad av son1cdumfan 2009-05-02 kl. 14:07.
Citera
2009-05-02, 14:09
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av son1cdumfan
vitvinsvinäger istället för vanlig vinäger.

Funkar det ändå? blir det en stor skillnad i smak?

Kan man använda exempelvis lövbiff och hastigt steka den istället för rostbiff?

Det finns inga absoluta regler när det gäller recept. Visst kan du göra som du skriver. Dock skulle jag inte steka lövbiffen hastigt, utan bräsera den till den är mjuk. Dvs, först skulle jag fräsa den hastigt för att sedan avsluta med vätska och på lägre värme tills den är genommjuk.

Resten av ingredienserna lagar du som vanligt i samband med Boeff L. Avslutningsvis så klickar du lite mer smör i pannan och ger köttet ytterligare en hastig uppfräsning (mycket kort!) i pannan, blandar ihop alltsammans, toppar med persilja och serverar.

~Paul~
Citera
2009-05-02, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det finns inga absoluta regler när det gäller recept. Visst kan du göra som du skriver. Dock skulle jag inte steka lövbiffen hastigt, utan bräsera den till den är mjuk. Dvs, först skulle jag fräsa den hastigt för att sedan avsluta med vätska och på lägre värme tills den är genommjuk.

Resten av ingredienserna lagar du som vanligt i samband med Boeff L. Avslutningsvis så klickar du lite mer smör i pannan och ger köttet ytterligare en hastig uppfräsning (mycket kort!) i pannan, blandar ihop alltsammans, toppar med persilja och serverar.

~Paul~

Såklart det inte finns regler, men man kan ju fråga sig om slutresultatet blir hundra om man mixar och matchar.

Vad för vätska hade du bräserat lövbiffen i? Jag äter gärna lövbiff stekt på väldigt hög värma i cirka 20 sekunder, så även om den är tunn så är den fortfarande blodig - och mjuk/saftig - innuti (förutsatt att bitarna inte är extremt tunna)
Citera
2009-05-02, 14:42
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av son1cdumfan
Såklart det inte finns regler, men man kan ju fråga sig om slutresultatet blir hundra om man mixar och matchar.

Vad för vätska hade du bräserat lövbiffen i? Jag äter gärna lövbiff stekt på väldigt hög värma i cirka 20 sekunder, så även om den är tunn så är den fortfarande blodig - och mjuk/saftig - innuti (förutsatt att bitarna inte är extremt tunna)
Det är klart att du inte får fram exakt samma smak som på originalet om du inte använder samma ingredienser. Mitt förslag var en variant för att få ut det bästa ur lövbiffen. Ditt sätt funkar förståss men det är svårt att undvika att köttet stelnar och blir segt när du slutligen blandar alla ingredienser. Därav mitt förslag att bräsera köttet först.

Det enklaste sättet är i så fall att steka hastigt i smör och lök, hälla på oxbuljong och färsk persilja samt låta sjuda alltsammans tills det är helt mört. Därefter är det lätt att bara hastigt slänga köttet i pannan och ge det fin yta. Spara dock buljongen! Den blir kanon att blanda i senare i samband med annan matlagning.

~Paul~
Citera
2009-05-19, 22:16
Bannlyst
Lämpar sig Ytterlår av kalv för detta endamål? såsom DePaul säger, att man brässerar den itunna skivor.
Citera
2009-05-19, 22:25
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl.Hamilton
Lämpar sig Ytterlår av kalv för detta endamål? såsom DePaul säger, att man brässerar den itunna skivor.
Visst gör det. Kalv har dock mindre smakkarraktär.

~Paul~
Citera
2009-05-19, 22:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Visst gör det. Kalv har dock mindre smakkarraktär.

~Paul~

Går det att väga upp på ett bra sätt?
Citera
2009-05-19, 23:13
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl.Hamilton
Går det att väga upp på ett bra sätt?
Du kan ju inte ersätta den något kraftigare smaken hos ett vuxet djur, där hjälper inga kryddor. Jag tycker du skall tvärtom satsa på mindre mängd kryddor för att kalven skall komma till sin rätt.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in