2003-10-28, 16:08
Medlem
LadyTieras avatar
Imorgon skall jag bjuda min faster på middag,

Köttet jag har är Fläskkarré och till det blir det antingen rösti eller kroketter.

Hur skall jag krydda köttet? har lite färsk ingefära hemma, det får inte bli för stark för min son på 2.5 år skall kunna äta det.

Kom med lite tips nu så att det blir gott......
Citera
2003-10-28, 18:14
Medlem
LadyTieras avatar
Men hjälp mig nu då....
Citera
2003-10-28, 18:20
Medlem
snapcases avatar
Fläskkarré är ju inte världens roligaste kött att jobba med tyvärr. Om du har ingefära så kan du väl satsa på en asiatisk marinad. Blanda olja, soja, vitlök, limesaft och lite rivet limeskal, koriander om du har, salt ,peppar och ingefäran. Om du tror att sonen fixar det så dra i lite finhackad vanlig chili.Låt marinera över natten.
Citera
2003-10-28, 19:27
Medlem
Är karren hel eller i tjocka skivor?

Pröva då med att skära upp en ficka i köttet och fylla den med finhackat syrligt äpple, litet lök och örtkrydda efter tycke, tillgång och smak. Själv tycker jag att det blir gott med finhackad färsk körvel, men rosmarin eller mejram kan nog också bli mums. Bryn köttet i litet smör, slå på litet buljong (flaskfond eller tärning + vatten), någon droppe balsamvinäger och litet salt och peppar och låt köttet puttra färdigt. Det skall bara var litet vätska, inte så att det täcker köttet eller så. Du kan gott lägga ner litet äppelklyftor och lök runtom köttet också.

När köttet är färdigt tar du upp det, håller det varmt medans du silar av skyn, kokar ihop den litet och rör ned litet grädde elelr creme fraiche och smakar av med salt, peppar och kanske några droppar soja.

Är det tunna skivor kan du bryna dem för sig, salta och peppra och sedan lägga dom på äpple-lök blandningen i en form och sedan låta dem gå färdigt på samma vis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in